Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěšky kolem Jílového

A opět se jak malý kluk těším na další pěší túru. Tentokrát se za dobrodružstvím do přírody vydám do okolí Jílového u Prahy. Tady je toho totiž spoustu a člověk tu pokaždé nalezne něco nového zajímavého.

A tak jsem šel ráno na vlak a jel s ním do Vršovic. Tady jsem chtěl přesednout na Posázavský pacifik, když v tom mne praštil do očí kouř. Právě odtud odjížděl vlak s parní lokomotivou směr Říp. A tak jsem se jí šel vyfotografovat. Snad ten obrázek dopadne o něco lépe, než když jsem se stejnou lokomotivu snažil vyfotografovat před měsícem v Roztokách u Křivoklátu (viz Pěší túra po Křivoklátsku). Myslím si však, že jsem tentokrát reparát z fotografování lokomotiv zvládl, což si myslím potěší hlavně mého tátu.

A tak jsem potom počkal na tradiční modrý patrák, který mne asi po hodině jízdy dovezl do Luk pod Medníkem, do míst tolik oblíbeného trampy a dobrodruhy. V poslední době jsem tu byl hned několikrát. Připomínám si například tyto své pěší túry: Například Zlatým kaňonem kolem Zlaté řeky, kdy jsem šel z Kamenného přívozu kolem Sázavy přes Pikovice až do Jílového. Luka Pod Medníkem, jsem tehdy viděl z vyhlídek na druhém břehu řeky. A jsou to jedny z nejhezčích vyhlídek na Sázavu vůbec. Nebo, když jsem šel Z Bojovského údolí přes Remagen do Zlatého kaňonu. To jsem si to vzal přes Davli, libřické trampské osady, až jsem došel do Luk pod Medníkem. Nebo moje loňská „Pěší túra z Týnce do Zlatého kaňonu“, kdy jsem procházel trampskými osadami přímo pod Lukami. A naposled jsem tu byl těsně před týdnem, kdy jsme tady s dětmi z našeho turistického oddílu ukončovali dubnovou výpravu do zlatého Kaňonu.

Já jsem se odtud vydal po modré turistické značce. Prošel jsem celými Luky pod Medníkem až nahoru. Odtud je opět vidět, jak ona hora Medník, má zvláštní špičatý, možná až magický pyramidový tvar.

Konečně jsem odbočil ze silnice a přes louky a chatové osady jsem přišel do Dolního Studeného. Kdybych tu odbočil dolu doprava, po žluté značce, došel byl ke štolám Sv. Josefa a sv. Antonína Paduánského. Jenomže tam jsem byl před rokem (viz Pěší túra z Týnce do Zlatého kaňonu) a také před týdnem s dětmi. Tentokrát budu pokračovat po modré do Horního Studeného.

Zatímco v okolí Jílového u Prahy se zlato těžilo hlavně ve středověku, Horní Studené je zajímavé tím, že je to jedna zmála ze zdejších lokalit, kde se zlato těžilo i 20. století, konkrétně v 50. a 60. letech. Dnes, ve 21. století je to tu také zajímavé, a to proto, že na vrcholu Pepř tu vznikl v roce 2006 stožár mobilních operátorů a s ním i ocelová rozhledna.

A tak jsem ji samozřejmě nemohl vynechat. A pozor! Vstup je zdarma!

Když vystoupáte po 91 schodech na plošinu ve výšce 18 metrů, uvidíte zde hlavně Jílové u Prahy a okolní kopce.

A pro dobrodružné povahy nebo naopak pro slabé mám následující upozornění. Podlaha plošiny je z ocelového roštu. Takže těch celých osmnáct metrů uvidíte pěkně pod sebou. To mi připomnělo tři jiné rozhledny, které jsem navštívil v loňském roce. Jednak rozhlednu „Na Stráži“ u Sloupu (viz Ze Sloupu na hrad Svojkov a hrad Pihel), dále Vysokou u Kutné Hory (Z Kutné Hory na Vysokou) a pak Lhotku u Berouna (Pěší túra z Loděnice do Berouna). Na všech těchto třech rozhlednách se chodí po roštové podlaze.

Když jsem si rozhled pořádně vychutnal, pokračoval jsem dolů z Pepře do Jílového u Prahy, kde jsem si došel na oběd.

První písemná zmínka o Jílovém pochází z roku 1045, od kdy je známé především jako „královské zlatohorní“. Mezi nejzajímavější památky patří kostel sv. Vojtěcha. Ten byl postaven ve 13. století na místě předchozího dřevěného kostela. V 17. a 18. století byl několikrát opravován a barokizován. A díky svému interiéru posloužil v roce 1983 i jako kulisa pro natáčení několika scén Formanova filmu Amadeus.  

A za vidění patří i zdejší radnice.

Já jsem po obědě pokračoval po modré turistické značce až na rozcestí „Pod Drnkou“, kde jsem ze své cesty udělal malou odbočku. To proto, že jen půl kilometru odtud se nalézá Chotouň. Místo hned několika dalších zajímavostí. U rybníka je zde například geologická expozice zdejších kamenů.

Kromě toho, je zde umístěn ještě granodioritový menhir, který byl objeven v rybníku v nedalekém Skalsku. To mne jako záhadologa velice překvapilo, protože jsem o něm vůbec nevěděl. Dodatečně jsem si všiml, že Skalsko leží přesně na východ od jiné nedaleké megalitické památky, a to Boží skály u Jílového, kde jsem před časem také už několikrát byl (viz Zlatým kaňonem kolem Zlaté řeky). Je v tom snad nějaká pradávná souvislost?

A hned nad rybníkem se nachází zdejší sjezdovka, která je využívaná samozřejmě hlavně v zimě. Jenže letošní zima byla dlouhá, a tak i na konci dubna tu a tam byly vidět poslední zbytky sněhu. Doufám jen, že je to byl skutečně poslední sníh, se kterým jsem se o letošním jaru ve středních Čechách setkal.

 A tak jsem se kolem Chotouňského potoka a kolem chat vydal dál. Tentokrát po červené značce až dolů do Borku.

A tady jsem odbočil k další zajímavosti. Tedy lépe řečeno ke třetí zdejší, pro veřejnost zpřístupněné štole. Ke štole v Halířích. Dostanete se tam po červené turistické značce. A pro automobily tam vede silnice s ukazateli.

Její návštěvu doporučuji. Je to sice trošku něco jiného, než sv. Josef a sv. Antonín Paduánský. Toto je průzkumná štola, která byla vyražena v letech 1949-50. Jelikož má však délku necelých 300 metrů, plus ještě boční chodby, tak její návštěva je skutečný zážitek, protože jí jdete pěkný kus pod zemí. A navíc s průvodkyní, takže se dozvíte leccos zajímavého.

Po celé délce štoly je vidět i zdejší křemenná žíla. Je to jen několik centimetrů tlustá vrstva z bílého kamene, která prochází zdejším kopcem. Takovýchto křemenných žil je tu jen několik. Ale pro zdejší havíře a zlatokopy byly velice důležité, neboť jen v nich se tu vyskytuje zlato.

Díky této průzkumné štole byly objeveny i další pozůstatky těžby zlata jak ze středověku, tak možná i ze starověku, kdy zde už mohli kopat například Keltové. Z těchto dob pochází i propady, které je možné spatřit přímo v lese nad vchodem do štoly v Halířích.

Když jsem si štolu prohlédl, začal jsem stoupat po červené značce na Kněží horu. Ta se zdvihá do výše 488 metrů nad mořem. Už, když na ní stoupáte od štoly „Halíře“ všimnete si řadu magických kamenných sestav. Například mne uchvátila tato skupina kamenů, z nichž největší skrývá takovýto zvláštní převis.

A úplně nahoře se nalézá něco, co na mne působí jako navršený kamenný val. A na něm něco, co mi připadá jako kamenné terasy, které tu někdo někdy z nějakého účelu vytvořil.

A přímo pod vrcholem Kněží hory, hned vedle vyasfaltované cesty se nalézá takovýto dolmen! Tedy plochý balvan položený na třech menších kamenech. U něj se nalézají dva stejně vytesané kameny, které jakoby symbolizovaly židle.

Zkrátka a dobře Kněží hora u Jílového působí magicky i na dnešní lidi. Což je vidět z toho, že mnozí z nich se tu pustí do stavby malých kamenných mohylek. Celá Kněží hora mne tak fascinovala, že jsem vytvořil speciální fotoblog, kde jednotlivá místa podrobněji popisuji. (viz Magická Kněží hora u Jílového). Na vrcholu jsem narazil na odpočinkové místo, kde jsem objevil i vrcholovou knihu. A tak jsem se tam i já podepsal. Tak, až tu budete, určitě tam můj podpis naleznete.

Z Kněží hory jsem pokračoval po červené a dále po žluté značce k loveckému zámečku Horní Požáry, který nechal založit arcivévoda Ferdinand d´Este.

Vtom jsem si všiml, že už jen za necelou hodinu mi z Prosečnice jede vlak. A tam to mám ještě asi čtyři kilometry! Tak to byl docela malér. Ještě jsem si chtěl prohlédnout nedalekou Vlčí rokli. Tak to hold musím vzít trochu fofrem. Vlčí rokle je totiž jedinečná přírodní památka s kamenným mořem ze žulových balvanů.

Tyto kameny na několika místech zakrývají zdejší potok Vlčín, jenž se zde tak vlastně stává ponorným potokem.

V jednom místě se zde objevuje i zřícenina nějakého stavení.

A úplně dole, při vstupu do rokle, zjistíme, že toto místo má svého kamenného strážce. Tomuto skalnímu útvaru se totiž říká „Strážce lesa“. Ale i přes můj spěch na vlak jsem tu stihl nafotit další z podrobných fotoblogů, a to „Divočina ve Vlčí rokli“, kde mám těch fotek daleko víc, než kolik jich je v tomto článku.

A tak se konečně dostávám dolů do Prosečnice, kde u chat podejdu železniční trať.

Na nádraží, které se nalézá u zdejší léčebny, přicházím naštěstí včas. Pět minut před odjezdem vlaku. A tak opět nastoupím do pověstného modrého patráku a vracím se s ním do Prahy do Vršovic.

A hle, co vidím. Ten parní vlak, který jsem tu viděl ráno, se právě vrátil. Takže mu to k Řípu a zpět trvalo stejně dlouho jako můj dnešní pěší výlet. Dorazil jsem dobře. A už se nemůžu dočkat, kam vyrazím příště.

Použité zdroje: wikipedie, místní informační tabule:

http://www.turistik.cz/cz/kraje/stredocesky-kraj/okres-praha-zapad/jilove-u-prahy/kostel-sv-vojtecha.jilovo-u-prahy

Použitá mapa: www.mapy.cz

 

Související reportáže z dalších výletů:

50. Pěší túra do Kolína

49: Pěší túra po Křivoklátsku

48: Pěší túra předjarní Šárkou

47: Na běžkách kolem Chuchle

46: Na běžkách jihovýchodní Prahou

1-45: výlety a tramping

dovolená 2012 Sloupsko

Po stopách trampské historie

Autor: Libor Čermák | pátek 3.5.2013 9:50 | karma článku: 20,23 | přečteno: 1340x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 151x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám