Pěší túra po Křivoklátsku

Kdybych měl pěší túry řídit podle počasí, asi bych se teď nikam nevydával. Ale zima, nezima, studeno, nestudeno, i tak jsem se o velikonoční Bílé sobotě vydal na pěší túru. Zamířil jsem tentokrát na Křivoklátsko.

Ráno sice byl jeden stupeň pod nulou. I přesto jsem se vydal na své další pěší dobrodružství. A samozřejmě, že stejně jako při předchozích 48 pěších výletech (viz  výlety a tramping) jsem se na něj opět vydal sám a bez nikoho. Vlakem jsem dojel do stanice Zbečno. Vystoupil jsem na nádraží a do samotné vesnice je to ještě asi kilometr pěšky.

Musím přejít most přes Berounku a na druhé straně se nalézá samotná víska.

Víska je to velice stará, neboť první písemná zmínka o Zbečnu pochází již z Kosmovy kroniky, z roku 1003, tedy nedlouho po vyvraždění Slavníkovců. Tento rok byl mimo jiné pro historii Českých zemí velice rušný, neboť se v průběhu něho vystřídala na českém trůnu hned čtyři knížata. A to Vladivoj, Jaromír, Boleslav III. a Boleslav Chabrý. A kupodivu to není jediná zmínka o českých knížatech v souvislosti s touto obcí. Ale o tom až za chvíli. Nalézá se zde například původně gotický kostel ze 14. století, jenž v roce 1715 dostal barokní fasádu. A hned naproti němu je Hamousův statek, což je unikátní roubená stavba hospodářské usedlosti ze 16. století.

Já jsem se odtud vydal po zelené turistické značce ve směru na hrad Křivoklát. Ta vede podél Berounky. Hrad je však odtud vzdálený ještě asi sedm kilometrů. Jen co jsem odbočil z hlavní silnice na trošku normálnější turistickou stezku, došel jsem ke třem památným lípám, kde byl roku 1100 zavražděn český kníže Břetislav II. Za jeho vraždou stáli pravděpodobně Vršovci. Dnes jsou tu kromě lip i dvě kapličky, které tuto historickou událost připomínají.

A tak jsem pokračoval dál podél řeky. Lemují ji chaty. A tudy jsem také došel do trampské osady Yukon. Zda se tak osada skutečně jmenuje, to se mi nepodařilo zjistit. Ale tento název je napsaný na nejdominantnější chatě. Chaty jsou zde postaveny různě po obou svazích zdejšího potoka. A tady mne zelená značka odvedla nahoru do kopce, do přírodní rezervace Brdatka.

A při cestě nad osadou se nalézá studánka. Zde mne učarovaly především ledovcové kry, které díky mrazivému počasí vyčarovaly docela zajímavou ledovou scenérii.

Když jsem vystoupal až nahoru, les se změnil. Převládly tu duby. Ovšem zřejmě nestabilní podloží způsobilo, že mnohé z nich spadaly dolů ze svahu. A tak jsem si vzpomněl, podle čeho se nedaleký hrad Křivoklát, jmenuje Křivoklát. Podle jedné z verze původu tohoto jména je to podle toho, že zde rostly křivé stromy, neboli křivé klády. A od toho Křivoklát.

A dokonce i srnka tu asi deset metrů ode mne proběhla. Nedalo mi to, až jsem úplně nadšením zakřičel „hele, srnka“. Vtom mne napadla jedna, možná trochu ujetá hypotéza. Co když takováto lesní zvířata nám lidem vlastně říkají přesně tak, jak my říkáme jim? Zkuste se vžít do role onoho divokého zvířete. Když náhodou někde potká lidi, tak jaký zvuk od nich asi slyší nejčastěji? Mluvení a nejčastěji je to tedy slovo „název zvířete“. Třeba v našem případě „srnka“. A tak je docela možné, že nás lidi má s tímto slovem spojené a my jsme tedy pro ní také „srnky“. A s takovými zajíci, jeleny, divočáky apod. to třeba bude podobné.

Pokračoval jsem dál. Prošel kolem glorietu s vyhlídkou na Berounku.

Bohužel ranní inverze způsobila, že zatím tam výhled ještě nebyl takový, jaký bych si představoval.

A tak jsem konečně došel do městečka Křivoklát, pojmenovaného podle zdejšího hradu. Když jsem se dozvěděl, že zdejší obec se podle tohoto hradu nejmenuje odjakživa, vzpomněl jsem si tu na Karlštejn. I tam se jeho podhradí dříve jmenovalo Budňany. Tady se to „Křivoklát“ jmenuje až od roku 1896, kdy došlo ke sloučení dvou vsí, a to Budy a Amalín. A aby tomu nebylo málo i původní Amalín se tak jmenoval až od roku 1818, a to na počest Amálie Bádenské. Předtím to byla Čamrdoves. Mají zde například novogotický kostel Sv. Petra.

Odtud jsem šel k samotnému hradu. Ovšem, ještě, než jsem se vydal na samotné nádvoří, zašel jsem se ještě podívat k novogotickému pomníku Karla Egona II. z Fürstenbergu, jenž žil v 19. století a byl to jeden z nejvýznamnějších majitelů hradu.

Kromě toho je odtud asi nejhezčí a nejznámější výhled na hrad Křivoklát.

Hrad Křivoklát je jeden z nejznámějších českých hradů. A možná také nejstarších. Už Kosmas se o něm zmiňuje v souvislosti z rokem 1110. Zda tomu tak skutečně bylo, se vedou spory. Dnešní hrad byl založen až ve 13. století na vrchu, který ze třech stran obtéká Rakovnický potok.

A později ho rozšířil i Přemysl Otakar I. a jeho syn Václav I. Část svého dětství zde prožil i Karel IV. A právě odtud odjel na výchovu do Francie. Když se pak vrátil, právě zde se jeho první manželce, Blance z Alois, narodila jejich první dcera Markéta. Když nechal Karel IV. postavit Karlštejn, přesměroval svojí pozornost z Křivoklátu právě tam. Avšak jeho syn Václav IV. zde pobýval často a věnoval se tu především honům ve zdejších lesích.

V roce 1471 ho nechal pozdněgoticky přestavět král Vladislav II. Jagelonský. V 16. století tu Habsburkové zřídili státní věznici. Vězněný zde byl například biskup Jednoty bratrské Jan Augusta a nebo alchymista Edward Kelley. V roce 1655 byl hrad zastavěn Schwarzenberkům a pak prodán Valsdštejnům. Asi nejvýznamnějšími majiteli byli Fürstenberkové, kteří ho po posledním velkém požáru roku 1826 století celý zrestaurovali. Tato rekonstrukce probíhala během 19. a začátku 20. století.

K hradu se váže i několik pověstí. Jedna z nich například vypráví o tajných podzemních chodbách pod hradem, kam prý král Václav IV. ukryl před husitskými válkami zemský poklad.

Já jsem si tu zakoupil lístky pro prohlídku hradu.  A když jsem ji z celou skupinou absolvoval, vydal jsem se na nádvoří, kde jsem se podíval na právě probíhající velikonoční jarmark. Lidí tu teda bylo jak na Václaváku. Podíval jsem například se na kejklířské vystoupení, při němž jeden ze zde přítomných kejklířů jezdil na vysoké jednokolce jako Večerníček. A také jsem si na hradě udělal celou sérii fotografií, ze které jsem potom vytvořil Křivoklát (fotoblog).

Podíval jsem se i na další umělce a šel jsem dolů do podhradí na oběd. Po něm jsem zjistil, že v 16 hodin odtud odjíždí parní vlak do Prahy s návštěvníky hradu. Ovšem bylo ještě dost času. A tak jsem šel dál.

Vyšel jsem tedy z podhradí a pokračoval kolem Rakovnického potoka až k Berounce. Tam jsem v Roztokách přešel most a za ním zahnul doprava.

Tady se totiž nalézají další zajímavá místa, která mne zajímala. Jednak, je tomu už asi pět let, co jsem na zdejším tábořišti ve Višňové byl s vedoucími našich letních táborů. Jednalo se o takovou náročnější a dobrodružnější akci, na kterou rád vzpomínám. Když připravuji nějakou výpravu pro děti ze svého turistického oddílu, tak zpravidla si ji organizuji a řídím. Ale tady jsem měl tenkrát příjemnou změnu. Nebyl jsem tu jako pořadatel, ale jako jeden z účastníků a program pro nás připravovali starší táboroví spoluvedeoucí. Hrály se orientační hry po okolí, jezdilo se na loďce a prováděly se další zážitkové aktivity. Určitě bych nějakou obdobnou akci opět rád někdy rád uvítal. Podobné zážitkové akce jsou nejen zážitky, ale také inspirace a nové zkušenosti nejen pro vedoucí táborů a dětských oddílů, ale pro každého, kdo se jí účastní.

A další zajímavé místo se nalézá přímo naproti Višňově. Při soutoku Berounky a potoka Klučná. Tady se totiž nachází další z legendárních trampských osad, a to „Údolí Hříchů“.  Tato osada vznikla již kolem roku 1930. A tak nedávno oslavila své osmdesáté výročí. Chaty jsou zde rozesety na obou stráních potoka. Vchod tvoří velká dřevěná brána se znakem osady. A vedle ní se nalézá velký dřevěný totem.

Pokračoval jsem dál kolem Klučné. A těsně za osadou jsem narazil na úžasné místo plné vodopádů, rozeklaných skalisek a dokonce i ledových rampouchů. A, když člověk zjistí, že jedna ze zdejších chat se jmenuje podle řeky Yukon, jež protéká severní Kanadou a Aljaškou, získá pocit, že si zde připadá, jak někde na severu Ameriky mezi zlatokopy. A tak jsem si celé místo vyfotografoval, a tím vytvořil další fotoblog „Divočina říčky Klučná“.

Pokrčoval jsem ještě dál po silnici. Tady se totiž nalézá další zajímavost. Jsou to Kneippovy lesní lázně a u nich tři prameny. Jeden z nich má naprosto romantický název. Jmenuje se „Voda z lesních tišin“. Další dva název nemají.

Samotné Kneippovy fungují tak, že se člověk vyzuje z bot a asi minutu se prochází ledovou vodou po oblázcích, tak že nohy zvedá vysoko (jako čáp). A poté si chodidla promasíruje rychlým pohybem na břehu.

Začala se už pomalu blížit 16. hodina. A tak jsem si řekl, že půjdu na zpět do Roztok. Až dojdu k mostu, že tam zkusím vyfotografovat ten parní vlak, který tam pojede. Překvapilo mne, jak jel docela rychle. A tak ani fotografie nedopadla úplně podle mých představ. Ale nedá se nic dělat, další jsem už vyfotografovat nestačil a vlak byl pryč. Pak jsem se vydal do Roztok na nádraží, kde jsem si počkal na vlak, se kterým jsem se vrátil. Když se zamyslím na tímto výletem, tak si myslím, že byl opět velice zajímavý a dobrodružný. A i přeseto, že počasí zatím pořád takovým to výletům ještě nepřeje, byl to již čtvrtý letošní. Zkrátka a dobře, opět začínám svoje nejen pěší túry docela zajímavě rozjíždět.

Použitá literatura:

Wikipedie, informační tabule

Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991

Související reportáže z dalších výletů:

48: Pěší túra předjarní Šárkou

47: Na běžkách kolem Chuchle

46: Na běžkách jihovýchodní Prahou

1-45: výlety a tramping

dovolená 2012 Sloupsko

Po stopách trampské historie

Autor: Libor Čermák | sobota 6.4.2013 11:41 | karma článku: 24,29 | přečteno: 3450x

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,50 | Přečteno: 147x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 186x | Poezie a próza

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza

Libor Čermák

Proč jsem přestal fandit politickým ideologiím

A to nejen nějakým těm mnou vybraným, čím bych se stal antiixxxistou, ale všem. Schválně, už jste se někdy zkusili zamyslet nad tím, co že vlastně mají všechny politické ideologie současnosti společného?

10.2.2023 v 7:20 | Karma: 26,09 | Přečteno: 599x | Politika

Vzhůru do Nového Mexika

Sci-fi western "Cesta za tajemnou čelenkou" naše přátele zavede do Nového Mexika, které musí procestovat celé až téměř na sever. A i tam zažijí mnoho tajuplných až záhadných dobrodružství.

4.2.2023 v 7:07 | Karma: 7,11 | Přečteno: 152x | Poezie a próza

Libor Čermák

Vytušil J. Verne i Bermudský trojúhelník?

O spisovateli J. Vernovi se říká, že ve svých knihách napsaných v 19. století předpověděl celou řadu vynálezů běžně používaných až ve stoletím 20. A tak bych se dnes zamyslel nad jeho příběhem Vynález zkázy.

15.1.2023 v 8:24 | Karma: 17,06 | Přečteno: 390x | Věda

Libor Čermák

Jak to, že jsi tam neudělal žádné postavy tmavé pleti?

Nedávno jsem pro děti z mých kroužků udělal deskovou hru. Doplnil jsem ji i figurkami. Co mne ale během hry zaskočilo, byla poznámka jednoho dítěte. „Libore, proč jsi tam neudělal žádného černocha? To jsi rasista?"

13.1.2023 v 9:53 | Karma: 38,72 | Přečteno: 1200x | Společnost

Libor Čermák

Kandidáty pražské kavárny vždy jen přecházím a nevolím

Vždy, když jsou nějaké volby, tak ty kandidáty, které kandidují nebo je podporují strany tzv. pražské kavárny, tak je vždy přejdu a nevolím je. Jedním z důvodů je například to, jaký mají postoj k otázce tzv. "pravdy a hodnot."

12.1.2023 v 10:23 | Karma: 36,53 | Přečteno: 1183x | Politika

Libor Čermák

Legenda o Manitouovi a jeho pomocnících

Dnes začíná můj nový seriál ze žánru sci-fi western. „Cesta za tajemnou čelenkou“, kde se budete setkávat s mladým kovbojem Tomem a jeho indiánským kamarádem Tokakuou. A nejen s nimi, ale i se záhadnými a tajuplnými úkazy.

1.1.2023 v 11:51 | Karma: 7,07 | Přečteno: 213x | Poezie a próza

Letní Vánoce Páti a Zláti

Dnes na Štědrý den bych sem dal další vánoční pokračování mého cyklisticko - cestovatelského seriálu pro děti a mládež "Páťa a kolo Zláťa". Tentokrát se vydáme do Orlických hor do dělostřeleckých pevností a k pohyblivému betlému.

24.12.2022 v 6:24 | Karma: 10,02 | Přečteno: 131x | Cestování

Libor Čermák

Zásadně vyjmenovávám třináct planet sluneční soustavy. Propadl bych také u dětí?

To byla zase aféra. Jeden z kandidátů na prezidenta před dětmi špatně vyjmenoval planety sluneční soustavy. Kdyby se ale zeptali mně, já bych jim planet vyjmenoval rovnou třináct. A je mi jedno, zda se jim to bude líbit nebo ne.

20.12.2022 v 6:20 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1186x | Společnost

Záhadné tajemství českých vulkánů

Komorní hůrka, Říp, Bezděz, Zebín a další. To jsou místa, která spojují dvě věci. Jednak to jsou hory sopečného původu a pak se k nim vážou lidové pověsti, které odkazují na skutečný původ těchto hor a předhonily tak i vědce.

6.12.2022 v 9:45 | Karma: 16,37 | Přečteno: 537x | Věda

Libor Čermák

Používal někdo v dávnověku podobné zeměpisné souřadnice jako my?

Zajímavost, která mě v poslední době fascinuje, se nazývá 50. rovnoběžka. U nás v Česku na ni můžeme vysledovat velmi zajímavé archeologické lokality, které se navíc nalézají poblíž křížení s významnými poledníky. Co to?

1.10.2022 v 10:36 | Karma: 22,77 | Přečteno: 1631x | Věda

Páťa a Zláťa ve Foglarově ráji Sluneční zátoky

Dnes bych pokračoval se svým seriálem "Páťa a kolo Zláťa". Teď bude naše přátelé čekat folglarovské dobrodružství u Sázavy v okolí Ledče nad Sázavou. Co tam asi vše zažijí?

22.9.2022 v 9:45 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Poezie a próza

Libor Čermák

Prezidentský kandidát: "Chci bojovat proti populismu". Já: "Takže vlastně proti lidem?"

Každou chvíli mi na FB vyběhne placená propagace nějakého prezidentského kandidáta, který se chce stavět proti tzv. populismu. A co si mám o takovém kandidátovi, který se bije do hrudi, že bude bojovat s populismem, myslet?

20.8.2022 v 16:25 | Karma: 31,16 | Přečteno: 701x | Politika

Cesta do okolí Miličína za Foglarem a záhadami

Dnes bych vám chtěl vyprávět o své cestě na Českou Sibiř, kde jsem navštívil bývalé tábořiště Pražské Dvojky a město Miličín, kterému se přezdívá český Roswell, neboť se k němu váže mnoho záhad, včetně pozorování UFO.

16.8.2022 v 11:04 | Karma: 17,30 | Přečteno: 537x | Cestování

Libor Čermák

Z politického slovníku bych rád zrušil slovo "Elita"

To proto, že pojem "elita" zkrátka a dobře vyvolává pocit nadřazenosti někoho nad někým. A já jsem na jakékoliv nadřazenecké ideologie byl vždy velmi alergický.

14.8.2022 v 8:13 | Karma: 23,66 | Přečteno: 448x | Politika

Libor Čermák

Nad naším městem bylo pozorováno UFO

Událost, o které chci psát se stala před necelým měsícem, lidé tu pozorovali letět cosi, o čem nevěděli, co to je. Své pozorování dali na FB. Ale, jak se k tomu postavili někteří další jedinci, nad tím lze jen rozum stát.

12.8.2022 v 7:38 | Karma: 16,93 | Přečteno: 617x | Věda
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.