Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěšky z Teplic nad Metují do Police

Další pěší výlet, který jsem podnikl při své dovolené na Broumovsku vedl z Teplic nad Metují přes stolovou horu Ostaš do Teplic nad Metují. Procházka to byla velice příjemná.

Vydal jsem se z nádraží v Teplicích nad Metují po žluté turistické značce.

A za chvíli jsem dorazil do vísky Lachov s několika roubenými chalupami.

První písemná zmínka o obci je z roku 1395 (vláda Václava IV.)

Měl jsem to namířeno na Ostaš, stolovou horu ze skalními útvary na vrcholu. Jenomže dřív, než jsem k ní došel, měl jsem nad sebou menšího sourozence Ostaše, 626 metrů nad mořem vysokou stolovou horu Hejda. Akorát, že na ni v současné době zatím nevede žádná turistická trasa. A tak jsem si ji vyfotografoval, alespoň z dálky.

Od Ostaše ji dělí akorát údolí Klučánky, kde jsem přestoupil na červenou turistickou značku.

Už začínám stoupat na Ostaš. Ještě však potkám studánku Peregrinku. Pojmenována není po hobitovi Pipinovi (Peregrin Bral) z Pána Prstenů, ale po zdejším myslivci, jenž tu kdysi bydlel a působil.

Červená turistická značka mne dovedla až k rozcestí u Sluje českých bratří.     

Od hlavního rozcestníku jsem se tam dostal  po zelené turistické značce.

Ostaš patřila odedávna mezi útočiště lidí z okolí, kteří se zde schovávali. Dělo se tak například za husitských válek, kdy se zde lidé ukrývali před Zikmundovými křižáky. A v době pobělohorské se tu schovávali i čeští bratři. Od toho „Sluj českých bratří“

Když jsem došel do Sluje českých bratří a zpět, vydal jsem se na druhou část Dolního ostašského labyrintu, jenž se nazývá Kočičí skály a nebo také Kočičí hrad.

Tady se jde například kolem „Useknuté hlavy“.

A už jsem přímo u onoho Kočičího hradu. Pověst říká, že právě tady by snad někde měla ústit tajná podzemní chodba s klášterním pokladem, která sem vede z klášterního kostela Nanebevzetí Panny Marie v nedaleké Polici nad Metují.

Když jsem si prošel celý Dolní labyrint, přišel jsem do osady Ostaš, kde jsem se naobědval. Nalézal se tu i letní dětský tábor, jehož osazenstvo tu zrovna všude kolem hrálo hru „Vyzvědači“. Snažili se přečíst číslo na soupeřově čelence (viz http://www.hranostaj.cz/hra126).

Když jsem se naobědval, vydal jsem se do Horního labyrintu, na 700 metrů nad mořem vysokou Ostaš.  Dostal jsem se tam po modré turistické značce. Nejprve tu jsou skály s mnoha dírami. Jedna z nich se dokonce jmenuje „Trpasličí“. Podle pověsti v ní žili trpaslíci a v dírách měli schované poklady.

Zajímavým zážitkem je i průchod zdejším bludištěm.

Pak jsem chodil od jednoho pískovcového skalního útvaru ke druhému („Medvěd“, „Raněný sokol“ , „Mohyla smrti“, „Čertovo auto“, Nebo „Zrádce“. A tak jsem z fotografií pořídil podrobný fotoblog „Tajuplná stolová hora“  Ostaš.

Není také bez zajímavosti, že okolo Ostaše lze vytvořit hvězdu o průměru cca 9 km. A to mezi zdejšími městy i skalními městy na Broumovsku. V jejím centru je tato pověstmi opředená stolová hora Ostaš, která je současně i významným skalním městem. Zjistil jsem ji tak, že jsem si všiml, že tři zdejší největší města tvoří rovnostranný trojúhelník, který má střed přímo v tomto vrcholu. Jakou to Adršpach,  Broumov a Hronov. Na opačné straně od Adršpachu se nalézá vrch Signál v Broumovských stěnách. Tato osa dále směřuje na Hejšovinu. Nejvyšší místo zdejších stolových hor vůbec. Hvězdu pak doplňuje Vižnov, část dalšího významného města – Meziměstí, s kostelem U svaté Anny od Kryštofa Dienntzhoferea, Poslední cíp hvězdy se nalézá u Petrovic u Malých Svatoňovic . Tajemství hvězdných hor. Náhoda?

Když jsem si prošel Ostaš, pokračoval jsem po zelené turistické trase dál.

Stolová hora Ostaš, byla za mnou a já jsem se blížil k Polici nad Metují.

Prošel jsem nejprve kolem sousoší s andělem

A také jsem podešel lyžařský vlek.

A došel jsem do samotného centra Police nad Metují, o níž je první písemná zmínka z roku 1213 (vláda Přemysla Otakara I.).

Nalézá se tu například původně klášterní kostel Nanebevzetí Panny Marie. Původně byl raně gotický  ze 13. století. Později byl upraven barokně a koncem 19. století znovu pseudogoticky.

A tady je radnice na náměstí.

A když už jsem v Polici nad Metují, nemůžu vynechat ani Muzeum stavebnice Merkur.

Mimochodem, stavebnice Merkur se v Polici nad Metují vyrábí od roku 1925. A už o opět let dřív si jejich zakladatel Vancl tady založil firmu na výrobu technických stavebnic. 

A vedle tohoto muzea se nalézá další, a to muzeum papírových modelů.

Já jsem si samozřejmě obě muzea prošel a udělal z nich další fotoblog  s názvem „Hračkové putování v Polici nad Metují“.

A pak jsem se po zelené turistické značce vydal k poslednímu dnešnímu cíli. Měl jsem namířeno do Suchého dolu, o kterém je známé, že tu podobně jako v Lurdech, Fatimě či Medžugorji údajně došlo v letech 1893-95 k mariánskému zjevení. Panna Maria se tu prý zjevila dívce Karolíně Ringlové.

Své putování po tomto poutním místu jsem započal dole u kaple Panny Marie Lurdské na zelené turistické trase. Ta však byla postavena už v letech 1883-84 na popud místního občana pana Václava Ticháčka. Socha Panny Marie byla dovezena až z Paříže. Že by to byla právě tato kaple, co mělo vliv na ony události v 90. letech 19. století? 

Chtěl jsem nesamozřejmě navštívit i další zdejší místa. A tak jsem se podle mapy pustil lesem do kopce, až jsem narazil na žlutou turistickou cestu a u ní skalní útvar zvaný „Čertova skála“. Je to pískovcová skalní věž, ke které se pojí několik pověstí. Říká se například, že to byl kamenný oltář a nebo, že jsou v jeho okolí zakopány poklady.

Ale tudy hlavně prochází křížová cesta ze čtrnácti zastaveními. Ta byla vybudována v roce 1893.

Vydal jsem se tedy po křížové cestě a po žluté turistické trase a došel jsem k Ticháčkově kapli s Růžencovými schody. Tedy původní kaple byla postavena v roce 1897, právě na místě mariánského zjevení. Jenomže 8. července 2010 ji někdo úmyslně podpálil. A tak v letech 2010-11 byla z veřejné sbírky postavena kaple obnovena. A jak to bylo s oním mariánským zjevením? Připravil jsem o tom speciální fotoblog, „Suchý Důl, tam, kde došlo k mariánskému zjevení“, kde vše podrobně popisuji.

A pak jsem se kolem polického koupaliště vrátil zpět do Police nad Metují a odtud autobusem zpět do Teplic nad Metují. Zítra se sem vrátím a ve své cestě budu pokračovat dál. Už se na to těším.

Zdroje: wikipedie, místní informační tabule, odkazy použité v článku, Stejskal M.: Labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991

Použitá mapa: www.mapy.cz

Další reportáže z mých výletů:

97: Pěší výlet kolem Adršpachu, 96: Pěší výlet kolem Teplic nad Metují,  (K Bučnickým chaloupkám) 95: Pěší túra ze Slaného do Kladna, 94: Pěší výlet ladovským krajem kolem Sázavy, 93: Pěší výlet kolem Mukařova, 92: Pěší výlet přes Brdy, 91: Na inlajnech kolem Štěrbohol, 90: Pěší výlet po okolí Votic, 89: Pěšky z Motola do Unhoště, 88: Pěší výlet kolem Kolína, 87: Pěší výlet z Roztok do Kralup nad Vltavou, 86: Pěšky Voděradskými bučinami, 85: Předjarní pěší výlet Kunratickým lesem, 84: Na běžkách podél Botiče, 83: Pěší výlet z Holešovic do Bubenče, 82: Na kole podél Labe z Nymburka do Čelákovic, 1-81: v rubrice výlety a tramping, rubrika: Dovolená 2015 - Broumovsko

Autor: Libor Čermák | pátek 18.9.2015 7:04 | karma článku: 14,26 | přečteno: 486x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 151x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 231x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám