Pěší túra ze Slaného do Kladna

21. 07. 2015 9:40:13
Myslím, že to byl zatím asi můj nejdelší pěší výlet v tomto roce. Vydal jsem se ze Slaného, přes Smečno, Vinařickou horu až do Kladna.

Můj výlet začal tak, že jsem se pražskou MHD dostal na stanici metra „Nádraží Veleslavín“. Ano, na tu novou stanici pověstnou lětišťovými nosiči zavazadel po schodech, kterou jsem už navštívil při mém výletu „Pěšky z Motola do Unhoště“. Tady jsem teď nasedl na autobus, který mne dovezl až do Slaného.

Území dnešního města Slaný bylo osídleno od nejstarších dob, to je od doby kamenné. Ale kdy bylo založeno město? Podle kroniky Václava Hájka z Libočan se tak mělo stát roku 750, a to knížetem Neklanem. Avšak to je jen pověst. Pravděpodobně vzniklo někdy v 11. století. Když jsem tady vystoupil z autobusu, první, co mne zde praštilo do očí, byl gotický kostel sv. Gotharda. Založen byl jako románský a ve 2. polovině 14. století byl přestavěn do gotického slohu.

Poté jsem se prošel po náměstí, kterému dominuje radnice.

Pak jsem prošel Velvarskou bránou z 15. století. Nejprve do infocentra, kde mi dali mapku města.

A pak jsem si to zamířil k Slánské hoře. Ta se nad tímto místem tyčí už od třetihor. Je to původně sopka, dnes čedičová kupa opředená spousty tajemstvími i zajímavostmi. O Slánské hoře se říká, že je to menší sourozenec Řípu.

Já jsem si to vydal po naučné stezce nahoru. Cesta tu vede kolem čedičových skal a v jednom případě jsem prolézal i takovouto myší dírou.

Kromě tohoto, jak Slaný, tak samotná Slánská hora byla osídlena už od pravěku. Lidé tu žili už od 4. tisíciletí před naším letopočtem. Osídleno to tu bylo již v kultuře nálevkovitých pohárů, v kultuře řivnáčské, unětické, bronzové, halštatské, keltské i slovanské. Na turistické cestě dokonce můžeme narazit na menhir, kterému se tu říká obětní kámen. Víme to proto, že je z křemence. A tak sem byl někdy jistě dovlečen odjinud.

Prošel jsem si celou stezku, až nahoru ke třem křížům, na jejíž místě měly původně ty menhiry stát. Přitom jsem si tu nafotil spoustu fotografií, nichž jsem pak udělal fotoblog „Magická Slánská hora“. A pak jsem si to vydal zpět dolů do města, kde jsem si nejprve došel na oběd. A poté pokračoval po zelené turistické značce.

Ta vede nejprve podle koupaliště.

Až jsem došel do Kvíčku.

Zde jsem se dvou místních paní doptal, jak se dostanu k další slánské památce, ke kapli božího hrobu. Poradila mi, abych šel od autobusové zastávky „Fantův mlýn“ slepou ulicí do kopce. Tam přejdu železnici a přijdu k zahrádkářské osadě. Pak pořád rovně, až na kraj lesa, kde je kříž a informační cedule. A odtud doprava po lesní cestě nahoru. A za chvíli jsem tak přišel k samotné kapli.Byla to Marie Františka, sestra Ferdinanda Františka z Vrtby, kdo se rozhodl, že v Čechách nechá postavit věrnou kopii jeruzalémského hrobu. A tak roku 1658 vyslala do Svaté země dva mnichy z kláštera ve Voticích, aby odtamtud přinesli přesné rozměry kaple Božího hrobu, kde byl pochován Ježíš Kristus. Oba františkáni tam skutečně dorazili, vše přeměřili a zakreslili. Když se však vraceli zpět, byli přepadeni a o všechny nákresy okradeni. Ale i tak si vše zapamatovali tak, že podle toho bylo možné stavbu uskutečnit. Tak byla nejprve postavena tato kaple božího hrobu u Slaného. Stalo se tak roku 1664 -1665. Zde ji nechal zbudovat Bernard Ignác z Martinic. Poté bylo po Čechách vystavěno asi 25 podobných kaplí, avšak tato byla první a prý měla být tomu jeruzalémskému nejpodobnější.I zde jsem si kapli vyfotil a připravil o ní podrobnější článek Boží hrob u Slaného. Pak jsem se vrátil zpět dolů do Kvíčku a po zelené turistické značce pokračoval dál.

Došel jsem nejprve do Kvícu, kde jsem si vyfotografoval tuto kapličku z roku 1892.

Až jsem došel do obce Přelíc. První písemná zmínka o této vsi je z roku 1352 (vláda Karla IV.). Ale na konci 19. století tu například bylo odkryté i prastaré pohanské pohřebiště.

Z roku 1361 pak pochází i kostel sv. apoštolů Petra a Pavla.

A vedle kostela na hřbitově je i dřevěná zvonice ze 17. století.

Já jsem odtud pokračoval dál po zelené turistické značce, až jsem došel do Šternberku, tedy nikoliv toho na Moravě, ale části obce Ledce. Tady bývaly dříve lázně.

Přešel jsem pole a les a došel do Smečna. Nejprve mne tu přivítal tento železobetonový bunkr.

Který patří pod zdejší vojenský skanzen.

A hned vedle něj. Je smečenský zámek. Nejstarší zmínka o Smečně pochází z roku 1252 (vláda Václava I.), kdy byla připomínaná zdejší tvrz. Ta je spojená hlavně s rodem Martiniců. V 16. století byla tvrz přestavěna na renesanční zámek. Pocházel odtud i zemský místodržící Jaroslav Bořita z Martinic, který byl roku 1618 při pražské defenestraci vyhozeni z okna Starého královského paláce v Praze na Hradčanech (viz Procházka Rajskou zahradou a zahradou Na Valech)

Když jsem byl malý, tak mi moje babička vyprávěla pohádku o zdejším drakovi, kterému odvážná dívka ukradla zlatou korunku, když se koupal v jezírku. Draka potom chytili a on zkameněl. A pak vždy k této pohádce babička dodala větu, „Smečno, tam je hodně nebezpečno“.

Ve Smečně se také narodil v roce 1922 hudební skladatel Zdeněk Liška, jehož melodie doprovázejí například filmy Vynález zkázy, Baron Prášil, Obchod na korze, Hříšní lidé města pražského, Jáchyme hoď ho do stroje a mnohé další.

Já jsem se pak odtud vydal po silnici do Třebichovic. I když první písemná zmínka o obci je z roku 1324 (vláda Jana Lucemburského), je i zde doloženo už pravěké a starověké osídlení.

Já jsem si to však namířil k Vinařické hoře, která se nad obcí tyčí. Je to nejjižnější výběžek Českého středohoří a pozůstatek třetihorního stratovulkánu tvořený hlavně čedičem.

To, co působí jako kráter sopky, však není kráter, ale starý lom na čedič. Samotná hora je vysoká 413 metrů nad mořem. Já jsem si to tady prošel kolem dokola. Dokonce jsem tu potkal jednoho malého kluka s tatínkem. Když jsem chlapci řekl, že vlastně stojí na sopce, koukal na to jako u vytržení. K tomuto vrcholu se váže i pověst o pokladu, který je zde někde ukrytý. Získat ho však lze jen na Velký pátek, kdy se hora otevírá. Viz také „Kde se o Velikonocích otvírají poklady?

A z fotografií, které jsem tu pořídil, jsem udělal další fotoblog, a to „Magická Vinařická hora“.

Pak jsem si to zamířil dolů, do samotných Vinařic, o nichž je první písemná zmínka z roku 1227 (vláda Přemysla Otakara I.).

Jak jsem se dozvěděl na stránkách KPUFO, dnes je součástí vinařického pomníku obětem první světové války i menhir, který původně stával na Vinařické hoře.

Z Vinařic jsem si to vydal podél lesíka

Až jsem přišel k Hornickému skanzenu Mayrau. Když zde skončila těžba uhlí, byl zde v roce 1994 otevřen tento hornický skanzen. Bohužel měli otevřeno jen do 17:00 hodin, ale já jsem tu byl až ve čtvrt na sedm večer.

Tady jsem se vlastně rozloučil s Vinařicemi a lesní cestou jsem si to namířil nahoru do Kladna.

Kladno je z téměř 70 tisíci obyvateli třinácté největší město České republiky. Poprvé se o něm zmiňuje v zemských deskách roku 1318 (vláda Jana Lucemburského). Stávali zde dokonce tři tvrze. Horní, Dolní a Vlašská. Horní tvrz byla v roce 1566 přestavěna na renesanční zámek.

A naproti němu je novorománský kostel nanebevzetí Panny Marie.

Byl postaven v roce 1900.

A o rok dříve i radnice, jež se nalézá naproti.

Když jsem došel až sem, tak jsem se vydal na autobusové nádraží. Protože autobus odjížděl až za půl hodiny, došel jsem si ještě na večeři. A pak, ve tři čtvrtě na osm jsem si to už autobusem hasil směrem ku Praze. V nohám mám asi 25 kilometrů, a tak jsem opět podnikl takovouto větší túru.

Zdroje: wikipedie, místní informační tabule, odkazy použité v článku, http://www.kpufo.cz/oblasti/meg/album/mechanika/k.htm

Použitá mapa: www.mapy.cz

Další reportáže z mých výletů:

94: Pěší výlet ladovským krajem kolem Sázavy, 93: Pěší výlet kolem Mukařova, 92: Pěší výlet přes Brdy, 91: Na inlajnech kolem Štěrbohol, 90: Pěší výlet po okolí Votic, 89: Pěšky z Motola do Unhoště, 88: Pěší výlet kolem Kolína, 87: Pěší výlet z Roztok do Kralup nad Vltavou, 86: Pěšky Voděradskými bučinami, 85: Předjarní pěší výlet Kunratickým lesem, 84: Na běžkách podél Botiče, 83: Pěší výlet z Holešovic do Bubenče, 82: Na kole podél Labe z Nymburka do Čelákovic, 1-81: v rubrice výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | úterý 21.7.2015 9:40 | karma článku: 15.33 | přečteno: 766x

Další články blogera

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.69 | Přečteno: 465 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 581 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 475 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 2384 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1897

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...