Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pěší výlet z Hostivaře do Průhonic

Na další z mých pěších výletů po zajímavých místech jsem se vydal podél potoka Botiče. Je to sice jen pár kilometrů od mého bydliště, ale i zde se nalézají zajímavé cíle.

Po posledním pěším výletu, který jsem popsal v článku „Pěší túra po stopách brdského vládce Fabiána“, jsem se rozhodl pro trochu odpočinkový výlet. A tak jsem pražskou MHD dojel do zastávky „Řepčická“, kde jsem vystoupil a namířil si to cestičkami do lesoparku nad Hostivařskou přehradou. Je to hezké procházkové místo, kde se to teď po ránu hemžilo hlavně pejskaři. Je zde informační cedule o tom, že se zde připravuje futuristická rozhledna a síť stezek pro pěší, inlinepruslaře a cyklisty. A tak jsem si vzpomněl i na to, jak jsem se tady v roce  2005 zkusil zúčastnit cyklistického závodu s názvem „Hostivařský pedál“. Jezdilo se na horských kolech, a to docela složitým terénem. A to nejprve dolů k přehradě a pak zas sem nahoru. Protože mi tehdy praskla pneumatika, musel jsem nejprve své kolo dopravit k závodnímu servismenovi. Cesta i oprava kola sice něco zabrala, ale i tak jsem se tehdy nevzdal a poté závod dojel až do cíle. Dojel jsem sice jako jeden z posledních (ne-li dokonce úplně poslední) , ale důležité pro mě bylo to, že jsem tento dvacetikilometrový závod, složený ze čtyř pětikilometrových okruhů dokázal dojet až dokonce. (viz například webová stránka této akce http://cybe-cykloservis.cz/hostivarsky-pedal/pedal_2005.htm).  

Pro mne je toto místo zajímavé, ještě kvůli jedné věci. Pohybuji se tu totiž na dávném prehistorickém hradišti Šance. Toto hradiště pochází z období 6.-4. století před naším letopočtem a spadá tak to starší doby železné, označované jako „doba halštatská“. Je to dosud jediné známé hradiště z této doby na území hlavního města Prahy. A podle měření z roku 2008 zabíralo plochu 8 hektarů. A je dokonce zajímavé i ze záhadologického hlediska. Některé valy jsou tu prý dokonce i spečené. A tak se vědci domnívají, že zaniklo velkým požárem. Otázkou je, zda požáry té doby mohly takovýto efekt vůbec vyvolat (viz můj článek Záhada spečených valů pravěkých hradišť a http://www.prahazelena.cz/hradiste-hostivar.html). V každém případě to tu však bylo velice významné místo prehistorické Prahy.

Pak jsem sešel dolů k hrázi Hostivařské přehrady. Ta byla vybudována na Botiči v první polovině 60. let 20. století. A se svojí výměrou 42 hektarů se jedná o největší vodní plochu na území Prahy.

Lesopark pokračuje i na opačné straně přehrady. Tam například milovníci adrenalinu najdou takovýto lanový park.

Já jsem se pak vrátil dolů k přehradě. Tam po jejím severním břehu vede cesta a zároveň červená turistická trasa. A po té jsem se vydal. Je to cesta i pro kola, a tak jsem tu občas potkal i cyklisty a u břehu sedící rybáře.

Pořídil jsem si zde ještě několik obrázků Hostivařské přehrady.

A z podloží tu vystupuje na povrch několik skal, které vznikly v období prvohor. Dokonce tu prý lze vzácně nalézt i zkamenělé živočichy.

A když jsem přišel pod Petrovice, ke přehrada končí několika malými ostrůvky, tak jsem se tu z přehradou rozloučil.

A teď už jsem šel přímo kolem potoka Botiče.

Až jsem přišel na Dobrou vodu pod Petrovice. Je zde soutok několika potoků. Do Botiče tu vtéká jednak Dobrovodský potůček. Z informační cedule jsem se dozvěděl, že zde bývalo neolitické  sídliště zemědělců z 5. tisíciletí před naším letopočtem, které však bylo ve 20. století zastavěno sídlištěm moderním, a to panelákovým.

A nedaleko odtud se nalézá soutok s Pitkovickým potokem. Tady jsem udělal mešní odbočku z červené značky. To protože jsem si tu chtěl vyfotografovat jednu zdejší přírodní památku, která je odtud asi tři čtvrtě kilometru po zelené značce směrem na Pitkovice.

A tak jsem se vydal podél Pitkovického potoka. Toto místo má pro mě další vzpomínkový význam, neboť, když se v roce 1990 obnovil skaut a i já jsem se do něj přihlásil, tak právě sem vedla jedna z našich prvních oddílových výprav. A tak stejně jako tehdy, tak i teď jsem samozřejmě dorazil k Pitkovické stráni.

Kdo chce vědět, jaké květiny byly u nás rozšířené na konci poslední doby ledové (před 10-8 tisíci lety), měl by tuto přírodní památku na okraji Prahy navštívit. Ta byla zvláště chráněným územím vyhlášena v roce 1969. Její rozloha je sice jen něco málo přes půl hektaru (0,51 ha), ale význam v ochraně přírody je značný. Nejen že zde můžeme spatřit jílovité břidlice, jak vystupují na povrch. Mezi nimi můžeme pozorovat, jak je stráň pokryta velice vzácnými a chráněnými druhy rostlin. V březnu tu můžeme pozorovat například žlutý křivatec český. A teď na jaře například koniklec luční . Nebo mochna písečnou, kostřava žlábkatá, mařinka sivá rozrazil klasnatý a další.

Já jsem zde na Pitkovické stráni pořídil celou řadu fotografií a z nich sestavil fotoblog s názvem „Pitkovická stráň“, kde se můžete s tímto místem seznámit ještě podrobněji.

Pak jsem přešel Pitkovický potok a vystoupal do Křeslic. A zde na mne působí až nějak magicky tato skála, která se tu nalézá přímo uprostřed této pražské městské části.

A pod ní opět teče Botič.

Tady jsem se vrátil na červenou turistickou značku a pokračoval po ní podél potoka ve směru na Průhonice. Šel jsem menším lesíkem, který tu vyplňuje údolí Botiče. A dokonce jsem narazil na nějaké stavaře, kteří tu stavěli zbrusu novou cestu pro turisty. Takže by cesta měla být v budoucnu ještě pohodlnější.

Prošel jsem kolem plotu, za kterým se ukrývá jedna z průhonických zajímavostí, a to Dendrologická zahrada (viz http://www.dendrologickazahrada.cz). Určitě se tam někdy jeďte podívat.

Já jsem měl namířeno  ještě dál. Podešel jsem nejprve most pod dálnicí D1. Tady dálnice přejíždí jak Botič, tak cestu, po které jsem šel. A navíc se tu kříží i některé další cesty, takže se jedná i o docela zajímavé fotogenické místo.

A konečně jsem došel pod Průhonický zámek. Už ve 14. století byla na místě dnešního zámku vybudována pány z Říčan tvrz. Od roku 1404 patřila Janu Dubečskému z Dubče a jeho potomkům. Od roku 1508 ji zdědili Zápští ze Záp, kteří ji přestavěli na renesanční zámek. Od roku 1616 zámek koupil Ondřej Hannewald z Eckersdorfu, který byl radou císaře Rudolfa II. Ovšem za třicetileté války byl zámek zpustošen. Poté měnil různé majitele a postupně chátral. Až v roce 1802 se jeho majitelem stal hrabě Jan z Nostic-Rhienecku, který ho přestavěl v klasicistním slohu. V 80 a 90. letech 19. století byl díky hraběti Arnoštovi Emanuelovi Silva-Taroucimu přestavěn do současné novorenesanční podoby. A tento muž také nechal vybudovat zámecký park. V roce 1927 ho však prodal československému státu a po 2. světové válce zámek spadal pod Botanický ústav ČSAV.

Protože je park nádherný, tak stojí za návštěvu. Je jak národní kulturní památkou, tak je navíc se svými sbírkami rostlin zapsán i na seznamu světového dědictví UNESCO. A tak jsem se nejdřív drobně posílil klobásou a park jsem si šel i já prohlédnout.

Byl jsem tu už několikrát, ovšem už je to řada let. Řekl jsem si i o mapku. Co mne zde zarazilo, byly podivné dřevěné kůly. Co to je? Říkal jsem si. Ale jen co jsem trošku zabloudil, pochopil jsem to. Jsou to očíslované křižovatky, které pomáhají návštěvníkům se v parku neztratit.

Osou parku je potok Botič, který zde vytváří i několik rybníků. Například Podzámecký rybník nebo rybník Labeška.

Nalézá se zde i několik romantických stavbiček, jako je například rozhledna Gloriet, která byla nedávno nově opravena.

Také bych chtěl určitě připomenout, že se tu filmovala celá řada televizních pohádek. Například „S Čerty nejsou žerty“, „Koloběžka první“, „Třetí princ“, „Ať přiletí čáp, královno“ a mnohé další.A tady je tzv. „Česká chaloupka“. Pro zajímavost, to byla ta chaloupka, kolem které se plazil princeznin nos v pohádce „Tři veteráni“.

Já jsem v parku samozřejmě pořídil celou řadu fotografií, ze kterých jsem udělal speciální fotoblog s názvem „Fotoprocházka průhonickým parkem“.

Když jsem si park celý prošel, spočítal jsem si, že jsem ušel patnáct kilometrů. Deset z Hostivaře do Průhonic a pět tady Průhonickým parkem. Myslím si, že na odpočinkový výlet je to celkem slušná trasa. A tak se pak vydal na autobus a přes Opatov se sním vrátil domů. A pokud by se o podobný výlet chtěli pokusit i méně náročnější čtenáři, tak ho jen můžu doporučit.

Použité prameny:

Wikipedie, místní informační tabule

kol. aut. MČ Praha 22, Uhříněves a okolí, MAROLI, Praha, 2003

http://www.filmovamista.cz

použitá mapa: www.mapy.cz

 

Reportáže z dalších výletů

76: Pěší túra po stopách brdského vládce Fabiána

75: Na kole podél Jizery

74: Pěší výlet po Sedlčansku

73: Pěší výlet v okolí Nižboru

72: Pěší výlet po Říčansku

71: Pěší výlet po severním okraji Prahy

70: Pěší výlet kolem Kouřimi

1-69: v rubrice výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | neděle 18.5.2014 15:09 | karma článku: 21,79 | přečteno: 1839x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 151x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 231x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Bez krytí celníky by Březinova skupina nefungovala, řekl žalobce v závěrečné řeči

2. května 2024  12:49,  aktualizováno  15:38

Soudní projednávání vynášení informací z Celní správy členům tak zvané lihové mafie se dnes dostalo...

SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí

2. května 2024  10:56,  aktualizováno  15:35

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

Emigrantovi v USA pomohl s důchodem archiv StB, našli v něm doklad o zaměstnání

2. května 2024  15:15

Seniorovi žijícímu v USA pomohl s důchodem v ČR archiv Státní bezpečnost (StB). Právě v něm totiž...

U Prahy vykolejil v zatáčce osobní vlak. Jel 100 km/h, strojvedoucí v něm nebyl

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  15:13

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám