Na kole podél Jizery

27. 04. 2014 11:51:00
A tak tu byl další můj dobrodružný výlet, Tentokrát jsem se rozhodl pro horské kolo, a na něm trasu z Mladé Boleslavi, podél řeky Jizery až do Lysé nad Labem. A stálo to za to.

a101_1887.JPG

Byla Bílá sobota. Ačkoliv dva dny před tím jsem si udělal Pěší výlet po Sedlčansku, řekl jsem si že se na výlet vydám opět. Ale na rozdíl od čtvrtka, kdy jsem šel pěšky, tak si teď vezmu svoje horské kolo značky Autor a s ním vyrazím vlakem do Mladé Boleslavi.

cyklomb.jpg

Kolo je úžasná věc. Jednak s ním poznáte daleko víc věcí, než když jdete pěšky, ale kromě toho trénujete i svojí fyzičku, výdrž a navíc i pevnou vůli. Totiž, když jedete na kole, tak zkrátka nejde si říci: „já už nemůžu a už dál nejedu“. Na kole zkrátka někam dojet musíte, protože nevím, co byste s ním jinak dělali. Kdybyste si stopli například nějaké auto, tak se do něj kola asi moc nevejdou. Nebo, že byste ho nechali ležet někde v příkopu? To byste však o něj v nejbližších hodinách určitě přišli. Takže pokud se rozhodnete, že si uděláte cyklovýlet, je to pro vás výletnická zkouška na druhou.

a101_1895.JPG

Když jsem vystoupil na nádraží v Mladé Boleslavi, snažil jsem se dostat co nejdříve k řece Jizeře. Kolem ní totiž vede jak cyklotrasa, tak červeně značená turistická trasa, po které pojedu prakticky během celého dnešního výletu. Jizera naštěstí od nádraží daleko tak není. Asi tři sta metrů se nalézá obloukový most, u kterého je turistický rozcestník, a i pěkný výhled na řeku.

a101_1891.JPG

V dálce je například vidět mladoboleslavský hrad. Je to původně staré přemyslovské hradiště, které bylo kolem roku 1350 přestavěno na gotický hrad. A po požáru roku 1555 na renesanční zámek. Od 18. století sloužil i jako kasárna, po roce 1948 jako věznice a od roku 1970 jako muzeum.

a101_1900.JPG

Já jsem se však na kole vydal na druhou stranu od centra Mladé Boleslavi, na jih. Po čtyřech kilometrech jsem dorazil do vísky Vinec. Z mostu je tu například nádherný výhled na jez na řece.

a101_1913.JPG

I přesto, že první zmínka o obci pochází z roku 1352 (doba vlády Karla IV.), nalézá se tu románský kostelík sv. Mikuláše z roku 1165 (doba vlády Vladislava II.). U něj jsem zažil velké překvapení. Zcela náhodou jsem tu totiž potkal partu dětí, koledníků, která chodila na Bílou sobotu vyřechtávat. Je to prastarý lidový zvyk, který měl nahradit zvuk utichlých zvonů (viz můj článek Velikonoční pašijový týden je tady). U nás v Praze se to už moc nevidí. Ale velice mne potěšilo, když jsem zjistil, že tady na vesnicích se to pořád ještě dodržuje. Děti měly košíčky a nádherně zdobenou bránu. A tak jsem je poprosil, zda si je s ní můžu vyfotografovat. Nezbývá nic jiného, než si přát, aby takovéto lidové byčeje vydržely i nadále.

aa101_1928.JPG

Vrátil jsem se k Jizeře a pokračoval podle ní dál. Dorazil jsem do Krnska (první zmínka o obci z roku 1360). Už, když jsem jel vlakem do Mladé Boleslavi, všiml jsem si, že tu vlak přejíždí mohutné údolí, ze kterého je vidět v dálce zámek. To mě lákalo. A tak jsem nejprve dojel k železničnímu „Stránovskému viaduktu“. Je to mohutný železobetonový most dlouhý 152 metrů a vysoký 27 metrů, postavený v roce 1924 podle projektu slavného architekta Ing. Stanislava Bechyně.

a101_1931.JPG

A pak jsem se od viaduktu vydal na zámek Stránov. Od viaduktu je to 1,5 km po žluté značce. Část cesty se jde i zpevněnou cestou do kopce, a tak jsem si hold zatrénoval i v tlačení kola. V místě zámku se už ve středověku nalézala tvrz, která byla v 60. letech 15. století přestavěna na pevný gotický hrad. Dnes má zámek především novorenesanční vzhled. Na něj byl hrad přebudován v 90. letech 19. století podle projektu Josefa Schulze. Dnes je zpřístupněn veřejnosti. Bohužel když jsem sem dojel, zjistil jsem, že otevřeno mají až od května. Ale to nevadí. Stejně mám před sebou ještě dlouhou cestu. Tak jsem si zámek alespoň vyfotografoval a poté se vrátil zpět do Krnska k viaduktu.

aa101_1945.JPG

Aby tomu totiž nebylo málo, na protějším břehu Jizery, na okraji Pískové Lhoty se nalézá hned další hrad, nazývaný Hrádek, Myškův Hrádek a nebo Starý Stránov. Turistická značka sem bohužel nevede. A tak jsem se musel spolehnout na radu zdejších lidí. Opět jsem si to musel vyšlápnout pěkně do kopce. Cestou jsem si všiml, že je zde nádherný výhled na Stránovský viadukt. A když zrovna přes něj přejížděl vlak, rozhodl jsem se ho vyfotografovat.

a101_1947.JPG

A tam nahoře poblíž novostaveb se nalézá tato zřícenina. První zpráva o hradu pochází z roku 1297 (doba panování Václava II.), kdy hrad vlastnil Mikuláš z Hrádku. Od 15. století však chátral. Hrad jsem si tu obešel kolem dokola.

aa101_1956.JPG

Pak jsem opět sjel dolů k Jizeře a pokračoval v jízdě po červené turistické značce. Ta vede nejprve lesem, pak po louce a nakonec u Hrušova přes ocelový most přes řeku.

a101_1962.JPG

Z Hrušova vede cesta dalším lesíkem pod strání, až jsem se dostal do Horek nad Jizerou. Od místního fotbalového hřiště je vidět panorama obou zdejších památek, tedy kostela sv. Mikuláše a zámku. Na jeho místě bývala ve středověku tvrz. Až v 16. století byl přestavěn na renesanční zámek. A v 18. století byl znovu přestavěn do současné podoby. Dnes slouží jako zemědělské učiliště s internátem.

a101_1971.JPG

Horky nad Jizerou jsou také jistě zajímavé i kvůli tomu, že zde jsou přes Jizeru hned dva mosty vedle sebe. Jeden obloukový silniční a pak ocelový, bývalé železniční vlečky.

a101_1979.JPG

Odtud jsem pokračoval dále přírodní památkou „Stará Jizera“, Je to zaniklé rameno řeky Jizery vyznačující se především bohatou květenou na přilehlých lukách.

a101_2010.JPG

Bylo poledne a už jsem byl docela hladový. Ale dřív, než jsem dorazil do Benátek nad Jizerou, kde by měly být nějaké restaurace, kde se dá naobědvat, dorazil jsem ještě do Dražic.

a101_2002.JPG

A tady se nalézá další zajímavá věc, kterou jsem chtěl navštívit. Zřícenina hradu z 13. století. První zpráva o hradu Dražice pochází z roku 1264 (vláda Přemysla Otakara II.), kdy ho založil Řehoř z Litovic, jeden z purkrabích Pražského hradu. Jednalo se tedy o románskou architekturu. V té době byly postaveny opěrné zdi, dvě místnosti. Areál měl tvar lichoběžníku s hlubokým příkopem. Dále na západní straně hradu byla samotná věž-hláska. V první polovině 14. století přišlo druhé stavební období hradu. Tehdy hrad patřil pražskému biskupovi Janovi IV. z Dražic , který ho nechal přestavět podle vzoru francouzské architektury. O jedno patro byl například zvýšen palác a k němu byla postavena věž s hradní kaplí. Původní hláska byla zbořena a naopak byl přistavěn nový palác. Zvýšeny byly i hradební zdi. Stavba byla prováděna z cihel, s výjimkou ostění, kleneb, portálů a okenních kružeb. Dalšími majiteli Dražic, byl biskupův bratr Řehoř, a poté synovec Jan z Dražic. V roce 1424 byl hrad vypálen katolickými pány. Poté byl obnoven, ale v roce 1448 opět dobyt vojsky Jiřího z Poděbrad. Hrad byl opět opraven. Jeho tehdejší majitelé, páni z Kunvaldu je prodali Bořitovi z Martinic. A ten zas v roce 1512 Bedřichovi z Donína. Protože noví majitelé si nechali postavit zámek Nové Benátky, hrad začal pustnout a konce 16. století už nebyl obýván. Do současné doby se zachovaly pouze zbytky velkého paláce a okna kaple. V Labyrintu tajemna jsem našel i jednu pověst, která se k hradu váže, a to pověst o železné holi. Prý zde byla uschována železná hůl, která prý umí sama od sebe tlouct o zem v místech, kde je uschován poklad loupežníků.

a101_2006.JPG

A aby připomenutích, že právě byly velikonoce, nebylo málo, tak i zde jsem potkal tři kluky koledníky, kteří v poledne chodili vyřechtávat. Poprosil jsem je, aby mne tu vyfotografovali. A z ostatních fotografií jsem udělal fotoblog na tento hrad specializující se s názvem „Zřícenina hradu Dražice“.

cykloben.jpg

A odtud je to do Benátek nad Jizerou už jen, co by člověk kamenem dohodil.

a101_2013.JPG

První zmínky o tomto městu se vážou k roku 1259 (doba vlády Přemysla Otakara II.). Na zdejším náměstí je například kaple Sv. Rodiny, řada významných historických domů a moderní kašna. Já jsem si tu konečně došel na oběd a pokračoval zhruba o 100 metrů z náměstí dál.

a101_2018.JPG

Tam se totiž nalézá asi nejvýznamnější benátská památka, zámek.

a101_2034.JPG

Je to v 16. století na renesanční zámek přestavěná tvrz pánů z Donína. V letech 1599-1600 zde pobýval i astronom Tycho de Brahe. Zámek pak čekala ještě barokní přestavba v polovině 17. století a další na počátku 18. století.

aa101_2027.JPG

Dnes je zde muzeum.

a101_2037.JPG

Když jsem si zámek prohlédl, na sedl jsem opět na kolo a pokračoval dál.

a101_2039.JPG

Z Benátek jsem jel nejprve po rozlehlé louce podél Jizery, pak lesem Okrouhlík, až jsem dojel k dalšímu, tentokrát novému obloukovému mostu přes Jizeru, který se nachází mezi Káčovem a Kochánky.

a101_2041.JPG

Když jsem přejel Káčov, podjel jsem most s dálnicí R10, která vede z Prahy do Turnova a pak přijel do Předměřic nad Jizerou. Tady je například kostel sv. Jakuba s barokními sochami. Na první pohled je vidět, že vše by zde potřebovalo důkladnou opravu.

a101_2044.JPG

Pokračoval jsem lesíkem cestou do Sojovic. Zde se v půlce cesty nalézá například chatová osada Severka.

a101_2049.JPG

A tak jsem dorazil do Sojovic, kde jsem se rozloučil z řekou Jizerou. Přitom jsem si vyfotil na návsi boží muka, které, protože byly velikonoce, byly ozdobeny věncem s vajíčky.

a101_2057.JPG

Pokračoval jsem dál lesem po červené turistické značce, až jsem dorazil do Staré Lysé.

a101_2063.JPG

Co mě tady nejvíce fascinovalo, je tisíciletá lípa malolistá na zdejší návsi. Podle pověstí pod ní se svými vojsky tábořil už husitský hejtman Prokop Holý.

aa101_2068.JPG

V roce 2007 se lípa probojovala do finále soutěže „Strom roku“, kde skončila na druhém místě.

aa101_2131.JPG

Ze Staré Lysé je to už jen přes kopec do cíle mého dnešního výletu, do Lysé nad Labem. Tady se například nalézá zámek. Pravděpodobně se jedná o jednu z nejstarších obdobných památek v Česku vůbec, neboť existují zprávy, že zde už v 11. století mohla existovat věžovitá stavba opevněného sídla. Zda to bylo přímo na tomto místě, a nebo na některém z jiných míst okolí, se však vedou spory. První historickou stavbou doloženou v těchto místech, je gotický hrad ze 13. století. Ten byl za husitských válek pobořen, a tak byl Smiřickými nově přestavěn na pozdně gotický hrad. V roce 1560 ho nechává král Ferdinand I. přestavět hrad na renesanční zámek, po čemž sloužil jako královské letní a lovecké sídlo. V 2. polovině 17. století nechávají jeho tehdejší majitelé, Šporkové, některá křídla zámku přestavět raně barokně. K další přestavbě zámku dochází roku 1755, kdy některá křídla zámku byla opět přestavěna, tentokrát v klasicistní architektuře.

a101_2110.JPG

Dnes je zámek pro širokou veřejnost nepřístupný, neboť slouží jako domov důchodců“. Ale do zámeckého parku se volně může. A ten je skutečně nádherný. Dělí se na anglickou a francouzskou zahradu. A je zde bohatá sochařská výzdoba z dílen Matyáše Bernarda Brauna a Ignáce Františka Platzera. Tu zde nechal umístit v první polovině 18. století hrabě František Antonín Špork.

a101_2121.JPG

Byl jsem zde už asi dvakrát, ale to ještě jako dítě. A tak jsem si to tady připomněl. Je to úžasné fotogenické místo, a tak jsem fotek zde pořízených udělal speciální fotoblog „Zámek a park Lysá nad Labem“.

a101_2153.JPG

A pak už jsem to vzal přes náměstí, kolem kostela Sv. Jana Křtitele, a to rovnou na nádraží.

lysanadrazi.jpg

Nádraží je nyní nově přebudované. Je tu například nový terminál a podchod vyzdobený dětskými kresbami.

cyklolysa.jpg

Tak a jsem v cíli svého dnešního výletu. Na kole jsem ujel nějakých 40 kilometrů, přičemž jsem mimo jiné navštívil tři zámky, dvě zříceniny a přitom jsem pobyl na čerstvém a v nádherné jarní přírodě. Bylo to cyklistické dobrodružství, které skutečně stálo za to.

Použité prameny:

http://www.hrady.cz/?OID=1799

http://www.hrady.cz/?OID=135

http://www.hrady.cz/index.php?OID=1303

Stejskal M.: Labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991

použité mapy: www.mapy.cz

Podobné mé cyklovýlety:

Cyklistický výlet z Prahy do Mělníka

Na kole podél Labe

Na kole Prokopským údolím po stopách Jaroslava Foglara

Rubrika: Cyklistika

Rubrika: výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | neděle 27.4.2014 11:51 | karma článku: 18.20 | přečteno: 1406x

Další články blogera

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 76 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 6.50 | Přečteno: 95 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.13 | Přečteno: 501 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.60 | Přečteno: 236 | Diskuse
Počet článků 2384 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1897

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...