Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohádková túra z Mnichovic do Kamenice

Letošní podzim začal nádherným počasím, což mne přilákalo k dalšímu pěšímu výletu. Tentokrát proloženým zajímavými místy s pohádkovou tématikou a také místy spjatými s mým dětstvím.

Z Prahy jsem vyjel hned ráno, a to tak, bych zhruba v osm hodin byl v Mnichovicích. Zde jsem se ocitl přesně po týdnu, to protože minulou sobotu jsme tu s naším turistickým oddílem šli tradiční „Pochod kocoura Mikeše“. A poněvadž polovina našich členů jsou ještě předškoláci a druhá polovina děti mladšího školního věku, šli jsme tu nejkratší devítikilometrovou trasu z Mnichovic, přes Mirošovice, Hrusice, Šibeniční vrch zpět do Mnichovic. A zhruba před rokem a půl jsem se po části této trasy vydal sám na běžkách, o čem jsem i napsal reportáž „Ladovým krajem na běžkách“. Zkrátka jsme v kraji Josefa Lady, což je vidět i v Mnichovicích vidět na každém kroku. A dokonce i tady na nádraží. Nově zrekonstruovaný podchod totiž místní děti vyzdobily nádhernými nástěnnými obrázky, z nichž podstatná část je právě na téma ladovských motivů. A tak jsem si hned vzpomněl na mojí předešlou túru „Podél Sázavy za trampy, vodáky a vojáky“, kde jsem se zmínil o též nádherně vymalovaném nádražním podchodu v Čerčanech. Ale zde v Mnichovicích můžeme spatřit kocoury Mikeše, čuníky Pašíky, kozly Bobeše, Pepíky, hrající se děti, chytré kmotry lišky a další.

Po prohlédnutí oné nástěnné galérie jsem si připravil nohy a vydal se na dlouhý celodenní výlet. Vydal jsem se do kopce po zelené turistické značce přes Božkov a kolem chat. A pak začíná les. Asi sto metrů za chatami se nalézá něco, co mne vždy jako kluka velice imponovalo. Osamocená chata uprostřed lesa. A právě tady jedna je. Když jsme tudy zhruba před jedenácti měsíci šli na další výlet s naším oddílem, vypadala celkem slušně. Navíc byla ozdobena šnečími ulitami a dalšími zajímavostmi. Působila tenkrát dost tajuplně. Ovšem když jsem ji spatřil letos, bylo mi až do pláče. A to zvlášť když jako „trampolog“ mapuji historii českého trampingu a trampských osad.  Chata je polorozpadlá, neboť jak jsem se dozvěděl od jednoho z místních lidí, tak zde přes léto provádí psí kusy místní omladina. Je to škoda. A tak k přiložené fotografii přikládám pro porovnání i obrázek, jak to zde vypadalo cca před rokem.

A tak pokračuji dál, do Stránčic. Ty jsou pro mne významné tím, že odtud pocházím a do svých devíti let jsem zde bydlel. Ale i poté jsem sem hodně jezdil, protože tu bydlili moje prarodiče a dnes můj bratr. Takže myslím, že to tu znám celkem dobře. Nejdřív však musím projít kolem kaple sv. Anny.  K ní se váže následující pověst datovaná zhruba k roku 1820. Tehdy měl zbožný rolník, postižený oční chorobou, vidění, aby šel do zdejšího lesa. Tam že je pod velkou jedlí pramen, kterým si má vymýt oči, což ho zbaví slepoty. Rolník tak učinil a skutečně se uzdravil. A z vděčnosti na tuto jedli pověsil obraz sv. Anny. Zpráva o zdejším zázraku se šířila, a tak sem začala chodit i četná procesí. Když pak velkou jedli v roce 1827 porazili a obrázek pověsili na menší, tak vůz, jenž měl být ten z nejbytelnějších, se pod jeho kmenem rozlámal. V roce 1883 byla na tomto místě postavena kaple sv. Anny, která však byla malá. A tak v letech 1892-96 tu byla postavena kaple větší. Zda je voda opravdu léčivá, se nikdy nepodařilo vědecky dokázat. Ale v těchto místech jsou prokázány žíly uranové rudy, které dávají zdejší vodě mírnou radioaktivitu, jež může zabraňovat některým onemocněním. Ovšem na samotné studánce je nápis „Voda není pitná“.

Ke kapličce se vztahuje ještě jedna událost, a to z roku 1925. Tehdy ji u příležitosti zdejší slavnosti navštívil československý prezident  Tomáš G. Masaryk. Na památku této události je poblíž kapličky umístěn kámen s pamětní deskou, jež tuto událost připomíná.

A pak jsem přišel do Stránčic, obce, kde jsem prožil část dětství. První písemná zmínka je z roku 1404. Kromě kaple Sv. Anny se zde nalézá též stará synagoga či  židovský hřbitov. Z novějších míst bych chtěl upozornit na zajímavé prstencové sluneční hodiny, jež jsou místěny v parčíku nedaleko závor.

A tak jsem prošel Stránčicemi, připomněl jsem si místa, kde jsem si jako kluk hrál, prošel jsem kolem školy, kam jsem do třetí třídy chodil do školy a pokračoval do sousední obce -  do Kunic. O nich je první zmínka dokonce už z roku 970, tedy z období vlády knížete Boleslava II. Z dochovaných památek bych se rád zmínil o románském kostelu sv. Máří Magdalény ze 13. století.

A o též o zámku Berchtoldu  z roku 1877, jenž je upravený na hotel. Ale v jeho zámeckém parku je umístěno jedinečné dětské centrum.

Můžeme zde potkat například mnoho atrakcí se známými pohádkami. Je zde například vybudované peklo, perníková chaloupka, drak z useknutými hlavami, pohadková vesnička a další.

Dále tu můžeme vidět modely mnoha českých hradů, zámků a dalších památek. Například: Červenou Lhotu, Kost, Karlštejn, Kokořín (viz foto), ale také například kouřimský skanzen, skalní hrad Sloup, Říp s rotundou sv. Jiří, Trosky, Humprecht, Telč, Orlík, Holešovice, Roztoky, lipanskou mohylu, či mlýn v Kuželově.

Také tu můžeme spatřit řadu populárních skřítků, jako je například „Mechura houbový“ (lesní skřítek chráněný mechem a živící se houbami), „Drnovec lesní“ (lesní skřítek žijící v dutinách stromů), „Révovníček nachový“(skřítek žijící na vinicích), „Trávníček Modrý“ (skřítek z žijící na březích horských potůčků), „Špulda Šuplík“ (vzteklý domácí skřítek, který krade snídaně a ukrývá drahé předměty), „Žabincoví skřítci“ (vodní skřítci z potoků rybníků a louží), „Macrát Punkevní“ (jeskynní skřítek žijící v chladných podzemních vodách), či velmi vzácný bělovlasý skřítek „Bukvínek“ nebo Raráš čmoudivý (skřítek obývající kuchyně).

Když jsem sem přišel, zjistil jsem, že mám velké štěstí, neboť se tu zrovna konala svatováclavská slavnost. A tak kromě výše uvedených modelů jsem tu měl ještě možnost zažít například tradiční staročeský jarmark, ochutnat čerstvý burčák či vyslechnout lidovou hudbu a countryhudbu.

Jenomže mám před sebou ještě velkou část dnešní pěší túry, a tak se tu můžu zdržet tak maximálně hodinu. Protože, kdo čte moje reportáže výletů Po stopách trampské historie, ví, že já jako trampolog se věnuji i mapování historie českého trampingu a též trampských osad. A na internetu (www.osada.cz jsem zcela náhodou objevil i jednu takovou osadu zde u Kunic a Vidovic. Jedná se o „Spojené osady U Dubu“. Ta vznikla v polovině 70. let spojením 60 tehdy mladých lidí a vytvořili zdejší osadu. Na osadě probíhaly nejrůznější sportovní turnaje ve fotbalu, nohejbalu a volejbalu. Osada se též hodně věnovala dětem. Pořádány byly sportovní turnaje, maškarní karnevaly na konci prázdnin, táboráky a nejrůznější dětské olympiády. Osada má i svojí country kapelu, kterou jsem měl možnost si vyslechnout i na zdejších Svatováclavských slavnostech na Berchtoldu. Jmenuje se „Žízniví dubáci“ a skládá se vesměs ze straších pánů, kteří zde zahráli velice hezké písně.

A tak jsem se rozhodl, že tuto osadu najdu. Nalézá se hned za Vidovicemi a má hezké hřiště s osadním domkem. Jak jsem se však dozvěděl od zdejších chatařů. Velkou část této osady si zakoupil nějaký soukromý majitel, a tak tu postupně místo trampování vyrůstají vily a zahrady.

Poté jsem si došel na oběd a pokračoval dále. Mým dalším cílem jsou Velké Popovice. Ty jsou známé především Velkopopovickým kozlem – tedy zdejším pivovarem, který založil František Ringhoffer v roce 1874. A též proslulými „Dny kozla“, které se konají každý rok v červnu.

U plotu při hlavní silnici je zde maskot zdejšího pivovaru - kozel Olda. A tak jsem si ho šel vyfotit. A protože je zde velký prknový plot, tak se mi nějaká jeho rozumnější fotka povedla až na 20. pokus.

Ale měl jsem štěstí, neboť jsem se setkal ještě s (ne)jedním kozlem. A jakým? Právě se tu totiž konal hasičský den, a tak prostor před pivovarem byl plný dětí a bavících se rodin. Právě probíhaly hasičské závody. A když dosoutěžili hasiči, tak se na trasu závodu vydali kluci převlečení v masce kozla.

A aby tomu nebylo málo, byl tu i skutečný živý kozel, který tu dělal radost především dětem.

A pak jsem se s Velkými Popovicemi rozloučil, protože jsem musel jít dál. Šel jsem po modré, která vedla převážně lesem, protože mým dalším cílem byl Struhařov. Ten má pro mne tak trošku nostalgický vliv, protože jsem tu byl jako devítiletý kluk na svém prvním letním táboře. A tak, jak jsem začal sestupovat z lesa k rybníku, začal jsem poznávat ta místa, kde jsme před téměř čtvrtstoletím běhali, hráli hry a kde jsem například zažil i svojí první noční bojovku. Na svém místě je i velký balvan u Struhařovského rybníka, na který se lezlo. A tak jsem se domníval, že stejné to bude i s areálem tábora. Tehdy to byl tábor napůl stanový a napůl chatičkový. Hlavní budova stojí pořád, ale to je tak všechno. Protože jak jsem s hrůzou zjistil, celý areál tábora je v současné době zarostlý plevelem a jediné, co dává vědět o tom, že tu kdysi býval rekreační areál pro děti, jsou orezlé stožáry a nástavce v místech, kde dříve bývaly hřiště. Prostě mi opět z toho bylo smutno.

A tak jsem se šel dál. A to po cestě, kterou jsme jako zdejší táborníci hodně často chodili. Po modré, kolem Pilského rybníka, jenž byl nyní mimo jiné v obležení rybářů. Mým cílem byla Ringhofferova hrobka u Kamenice.

Když jsem přišel do Kamenice, tak první, co jsem potkal, byl zdejší zámek. Je historicky doloženo, že na tomto místě již ve středověku stála tvrz, jež je připomínána už v roce 1266. Od roku 1763 se Kamenice stala oblíbeným místem pražských biskupů, kteří toto sídlo upravili do podoby zámku. V roce 1860 se jeho majitelem stává průmyslník František Ringhoffer a v letech 1875-80 je zámek přestavěn do podoby novoanglické gotiky. V současné době probíhá jeho rekonstrukce, a tak je nepřístupný. Udělal jsem si pár fotografií a pokračuji k další památce po rodu Rinhofferových, ke zmíněné hrobce, vzdálené odtud zhruba asi jen půl kilometru.

Poprvé jsem tu byl již jako dítě s táborem. To jsme se tenkrát mohli dostat až dovnitř, a přitom se nám dokonce podařilo nahlédnout přímo až do samotné krypty. Dnes je tento areál uzamčen, a tak jsem si to mohl vyfotit jen zdálky. Bohužel mi to znepříjemňovalo sluníčko, které svítilo přímo proti mně. Hrobku tvoří půlkruhová zeď s kovanými mísami a unikátní sochou ukřižovaného Krista uprostřed, jejímž autorem je J.V. Myslbek. Vše to bylo postaveno v letech 1887 – 1892 J. Stibralem.

Když jsem došel až sem, bylo už téměř pozdní odpoledne. Teď musím ještě najít, jak se dostat zpět. Bohužel jsem žádný vhodný autobusový spoj nenalezl, a tak jediné, co mi zbývalo, bylo jít pěšky na stránčické nádraží. Vzal jsem to však po hlavní silnici, a tak jsem šel kolem dalšího ze známých zdejších zámků, a to kolem zámku Štiřín. I na jeho místě byla v 15. století tvrz, jež byla po třicetileté válce přestavěna na zámek. Ten postupně vlastnili Salm-Reiferscheidové, kníže Rohan, hrabě Nostic-Rheinek a od roku 1870 František Ringhoffer. Od roku 1945 se jeho majitelem stává stát, přičemž ho v poválečných letech dokonce spravovali i skauti. V dalších letech se na jeho správě podílelo postupně ministerstvo školství a ministerstvo zahraničních věcí. Zámek má i rozsáhlý anglický park, kde se například v současné době rozkládá golfové hřiště.

Já jsem pak pěšky pokračoval opět přes Velké Popovice, Všechromy do Stránčic, kde jsem jentaktak stihl vlak v 19 hodin. Jsem rád, že jsem se opět krásně prošel a protože jsem dnes byl i na místech, kde jsem jako kluk byl na táboře, přidávám závěrem opět jednu ze svých rýmovaček, tentokrát věnovanou právě dětskám táborům. Pokud by náhodou někoho napadla i nějaká melodie, tak se jejímu zhudebnění v žádném případě bránit nebudu.

Píseň malých táborníků

 

1) Slunce se za horizont noří

A ohně táboráků hoří

To nikomu už nevadí,

Že se kolem vatry tiše posadí

Ref:

Táboření to je naše

i když je k obědu jen kaše.

To je pak na co vzpomínat,

dřív, než se začne usínat.

2) Stany tu máme postavené,

výrobky z kůry vystavené,

život v přírodě je styl náš,

A co si  neulovíš, to tu nemáš.

3)Když kluci s ešusama řinčí,

to už hlad v jejich bříškách křičí.

a to už  všichni čekají,

až tu plnou misku jídla spapají.

4) Hry se tu zajímavé hrají

A nové věci se poznají

Život  v souladu s přírodou

Přátelství tu nevznikají náhodou

5) v spacácích pak můžeme sníti

jak nám měsíc na tábor svítí.

Nejlepší je v přírodě spát

A naše vlajka nad námi tiše vlát.

Zdroje: wikipedie

http://www.zamek-stirin.cz,

www.obeckamenice.cz

Reportáže z mých dřívějších výprav po historii českého trampingu:

23. Inline výlet kolem Vltavy

22. Podél Sázavy za trampy, vodáky a vojáky

21. Po magických místech kolem trampské řeky

20. Krajem, kudy chodívali trampové na osady

19. Údolím Chroustů za středověkými hrady u Sázavy

18. Z Berouna kolem Staré řeky na keltské oppidum

17. Na běžkách trampským krajem kolem Sázavy

1. – 16. v rubrice: Po stopách trampské historie

 

Autor: Libor Čermák | středa 28.9.2011 8:45 | karma článku: 22,23 | přečteno: 2947x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 151x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 231x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Kvůli letním teplotám a silnému větru hrozí požáry. Ochladí se koncem týdne

29. dubna 2024  6:33,  aktualizováno  11:35

Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...

Klaus promluví o dvacátém výročí vstupu do EU. Vydá se opět i na Blaník

29. dubna 2024  11:35

Exprezident Václav Klaus vystoupí při příležitosti dvacátého výročí vstupu České republiky do...

Ukrajinci zavraždění v bavorském nákupním centru byli vojáci na léčení

29. dubna 2024  11:33

Dva Ukrajinci, kteří zemřeli v sobotu po útoku nožem v nákupním centru v Bavorsku, byli členy...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  11:28

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám