Z Berouna kolem Staré řeky na keltské oppidum

11. 06. 2011 11:14:00
Také se Vám stejně jako mně stává, že nyní v době předletní zatoužíte vyrazit někam k řece? Vždyť vidina blížících se letních měsíců tomu jen nahrává! A tak mým dalším cílem se stala tentokrát řeka Berounka.

Z Prahy jsem vyrazil panťákem z hlavního nádraží. Vždyť nejhezčí jsou právě ty železniční tratě, které vedou kolem řek. A trasa Praha-Beroun je jednou z nich. Vlastně už od Radotína, přes Černošice, Mokropsy, Všenory, Dobřichovice, Řevnice, Zadní Třebáň, Karlštejn, Srbsko až do Berouna jede vláček malebným údolím, které již řadu desetiletí přitahuje nejednoho trampa a dobrodruha.DSC04629.JPG

A přijel jsem do Berouna. Města na soutoku Berounky a Litavky. První zmínka o něm je z roku 1265, ale toto místo bylo osídleno již nejméně 400 let před naším letopočtem. V každém případě jsem vystoupil, prošel jsem se kolem hradeb a po náměstí. DSC04632.JPG
A přes Plzeňskou bránu si to zamířil na svojí první zastávku. Hádejte kam jsem šel! Že to neuhodnete? Pokud znáte večerníčky Václava Chaloupka, tak to pro vás nebude žádný problém. Pod Městskou horou se totiž nalézá známé Medvědárium, kde dětem dělají radost medvědí hrdinové Vojta, Kuba a Matěj. Připomeňme si je alespoň známou písničkou od Jaroslava Samsona Lenka: http://www.youtube.com/watch?v=2JbQM2xbDFQ&feature=related. V ukázce je můžeme spatřit ještě jako tři malá medvíďata. Ovšem jak vypadají dnes? Tak přikládám dvě fotografie z berounského medvědária.DSC04654.JPG

DSC04663.JPG

Když jsem tři medvídky vyfotografoval, zamířil jsem k nedaleké železobetonové rozhledně na Městské hoře. Ta byla postavena v roce 1936 a později v době totality ji navíc hyzdila velká rudá hvězda. Ta byla naštěstí odstraněna a v devadesátých letech rozhledna opravena, aby opět mohla sloužit turistům. A protože v dnešním výletě to nebude jediná rozhledna, rád jsem si připomněl další písničku, tentokrát tu ústřední z televizního seriálu „Rozhlédni se člověče“ (http://www.youtube.com/watch?v=H2HhmhxfBVk&feature=related).DSC04666.JPG

Ve výše uvedené písničce se mimo jiné zpívá o rozhledně „Děd“. A právě tato rozhledna se nalézá nedaleko odtud asi čtyři kilometry. Musíme však počítat s tím, že až k rozhledně půjdeme, budeme neustále stoupat do kopce. Zhruba týden přede mnou se sem konala výprava našeho turistického oddílu. Já jsem se jí kvůli školení táborových vedoucích bohužel zúčastnit nemohl, a tak jsem si to vynahradil alespoň tímto výletem. Když však jdu do onoho kopce, tak už v mysli slyším, ty malé členy našeho oddílu, například takto: „Já bych chtěl být hadem! Protože když had jde, tak při tom leží!“ Jak se praví v jednom známém českém filmu. Ovšem jak jsem se osobně přesvědčil, plazi zde skutečně jsou. A tak přidávám foto jednoho kousku, který jsem zde náhodou potkal.DSC04683.JPG

A konečně jsem dorazil na kýženou rozhlednu Děd, která se nalézá na stejnojmenném kopci ve výšce 492 metrů nad mořem. Jedná se o první rozhlednu, kterou postavil Klub českých turistů. Stalo se tak v roce 1893. Dnes by i tato rozhledna potřebovala pořádnou opravu. Takže pokud by náhodou tento článek četl někdo k tomu kompetentní, ať se prosím nad tím zkusí alespoň zamyslet. Ale ty okolní stromy kolem ji bohužel také pěkně přerostly.DSC04691.JPG

Ještě nebylo ani poledne, a tak jsem se vydal dál. Tentokrát jsem sestoupil lesem dolů a serpentinami přes obec Zdejčina jsem sešel až k Berounce, nebo jak říkají trampové, ke Staré řece.DSC04705.JPG

Samozřejmě jsem si tu nemohl nevybavit známou písničku „Vítr nad Berounkou“ http://www.youtube.com/watch?v=cDl3zKbCGJ8 od skupiny „Gladly S.W.“, díky které se tato kapela stala loňským talentem Countryrádia a ona písnička za sebou v nejrůznějších coutryžebříčcích nechávala například i „Tam u nebeských bran“ od Michala Tučného. V každém případě jsem však rád, že se objevila skupina, která má hezké písničky, jež si zcela určitě najdou cestu k nejednomu táborovému ohni. Určitě to bude třeba právě tady u Staré řeky. Cestou potkávám rybáře, jak sedí na břehu a pokouší se z řeky dostat nějaký ten úlovek a o kus dál projdu v lesích ukrytou chatovou osadu „Porostlina“. Zkrátka a dobře, je tu hezky a trampům se tu líbí.DSC04713.JPG

Ale to už přicházím do Stradonic. Je poledne, a tak jsem si sem došel na oběd. A to proto, abych měl sílu na další část své dnešní túry. Pomalu se totiž začínám blížit ke svému dalšímu cíli, ke stradonickému oppidu. Vzniklo na pravém břehu Berounky ve 2. století před naším letopočtem. Jeho rozloha zaobírá cca 90 hektarů. Místo bylo důležitou řemeslnickou oblastí. Skvétalo zde hrnčířství, kovářství, kovolitectví či emailérství. Důležitou výrobou bylo i mincování, což dosvědčuje nález pokladu mincí z roku 1877, o kterém jsem se zmínil v článku O nálezech keltských pokladů. Tehdy byl na keltském oppidu u Stradonic objeven poklad asi 200 zlatých a stříbrných mincí. Následně se sem sjeli kopáči a hledači pokladů, kteří tuto jedinečnou keltskou památku díky své zlaté horečce drancovali, čímž jí bohužel nenávratně poškodili. Viz též můj článek Keltská oppida, aneb kde to v českém starověku nejvíc žilo).DSC04717.JPG

Samozřejmě, že jako velký nadšenec do všeho, co pochází z nejstarších dob, jsem samozřejmě nemohl toto keltské oppidum vynechat. A tak jsem šel nahoru. Cestu lemuje několik informačních tabulí, kde je popisováno, co zde vše v dávných dobách bylo. Prošel jsem i kolem tajuplného Prachova kříže a pak jsem se rozhodl, že sestoupím dolů do Nižboru.DSC04733.JPG

Zvolil jsem stráň podél lyžařského vleku, a to proto, že přímo naproti mně byl nádherný výhled na nižborský zámek. Jeho návštěvu doporučuji každému, kdo se zajímá svět prehistorických Keltů. V zámku je udělaná nádherná expozice včetně interaktivních prvků, kde se dá dozvědět vše, co vás bude o této historické epoše našeho „českého starověku“ zajímat.DSC04762.JPG

DSC04872.JPG

A pokud už budete unaveni, můžete stejně jako já přejít zdejší most přes Berounku, za nímž se nalézá nádraží, odkud jezdí vlak. A tak jsem rád za další hezký výlet. A protože jsem o něm napsal i tento zápis na svůj blog, můžu ho jedině každému doporučit.

DSC04768.JPG

Zdroje:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Beroun

http://www.turistik.cz/cz/kraje/stredocesky-kraj/okres-beroun/beroun/rozhledna-ded-u-berouna

http://www.turistik.cz/cz/kraje/stredocesky-kraj/okres-beroun/beroun/rozhledna-mestska-hora-v-beroune

Související články v rubrikách:

Po stopách trampské historie

Keltové

Autor: Libor Čermák | sobota 11.6.2011 11:14 | karma článku: 23.37 | přečteno: 2985x

Další články blogera

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.49 | Přečteno: 459 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 581 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 474 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 2384 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1897

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...