Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Peší výlet na Šerlich a Velkou Deštnou

Svůj druhý výlet v Orlických horách jsem podnikl do nejvyšších míst těchto našich pohraničních hor. Navštívil jsem Masarykovu chatu na Šerlichu a Velkou Deštnou, nejvyšší vrchol Orlických hor a jejich okolí.

Ráno jsem se z kempu nejprve vydal jen pár metrů do lesa, a to kolem této vyřezávané sochy "Kapličáka"

Tam se totiž nalézá pramen vody. Prý i léčivý. Bohužel po letošním suchu je vyschlý.

A u ní mariánská kaplička.

Došel jsem až na rozcestí "Zákoutí", naproti soše svatého Jana Nepomuckého, odkud jsem se dal po zelené turistické značce.

Značka nejdříve vede krátce po silnici, kde je i tato kaple Nejsvětější trojice.

Pak jsem konečně odbočil na málo frekventovanou asfaltku, kde se nalézají klasické podhorské chaloupky.

Vodopádky na Bělé.

Další roubenka.

Nejprve jsem dorazil ke sjezdovce u chaty Kačenka.

A od té je to jen kousek k Šerlišskýmu mlýnu.

Šerlišský mlýn byl původně skutčně mlýn. Na začátku 20. století byl ale přebudován na zájezdní hostinec a později na hotel. Také tady kdysi byla pila, kde se připravovalo dřevo na stavbu Masarykovy chaty na Šerlichu. Ale o té za chvíli.

A tak jsem odtud po modré turistické značce začal stoupat na Šerlich.

A konečně jsem u Masarykovy chaty.

Chata byla postavena v letech 1924-25 Klubem Českých turistů podle návrhu architekta Bohuslava Fuchse. Za druhé světové války zde byla ubytovna pro rodiny fašistických pohlavárů a pro Hitlerjugend. Po válce se nejprve vrátila ke svému původnímu jménu, ale v 50. letech se jmenovala Chata ČSTV Na Šerlichu. A od roku 1990 se opět jmenuje Masarykova chata.

Jen pár metrů za chatou vede státní hranice s Polskem.

No vida, na co se dá také použít i hraniční patník. Na položení fotoaparátu pro selfíčko.

Poláci tu mají lanovku.

Já jsem se pak vydal ještě kousek na sever po česko-polské hranici.

Tady mají Poláci další dvě lanovky. Které se však vzájemně křížejí. Jedna výš, druhá níž.

Přírodní rezervace Bukačka. Je nazývaná botanickou zahradou Orlických hor.

Vrátil jsem se zpět k Masarykově chatě na Šerlichu a nejprve navštívil vyhlídku na hory v Kladském výběžku. Tady jsou například Soví Hory (vzadu) a polská strana Orlických hor (vpředu).

Vartské hory (vzadu)

Černá hora a Králický Sněžník. Poté jsem si došel do Masarykovy chaty na oběd a pokračoval ve směru na Velkou Deštnou.

Vyrazil jsem tam po červené turistické značce od chaty Hájenky. Této hlavní cestě Orlickými horami se říká "Jiráskova cesta".

Jak jsem se blížil k vrcholu, stále více se objevovala i kleč, typický borovicový porost vyšších nadmořských výšek.

Bylo pondělí 13. srpna, a to zhruba 13 hodin a 13 minut, když jsem dorazil ke srubu na Velké Deštné.

Samotný vrchol 1115 metrů nad mořem Velké Deštné je ještě asi o půl kilometrů dál. Potkal jsem tu jednoho pána, který mi sdělil, že tu byl naposledy přesně před čtyřiceti lety. To znamená v době, kdy i já jsem byl novorozeně.

Já jsem se z Velké Deštné vydal opět po Jiráskově cestě, odkud je opět nádherný výhled na hory v Kladsku.

Tady je i zajímavě rostlý strom. Ani nechci psát, co mi připomíná.

Modrá turistická stezka mne přivedla do vísky Luisino Údolí.

A pak jsem se ocitl na té samé cestě, kterou jsem scházel dolu do Deštného včera při "Pěším výletu po Kačenčině stezce kolem Deštného v Orlických horách".

Dorazil jsem na rozcestí k hotelu Orlice, kde jsem si dal malinovku. To protože jsem fakt byl dost dehydratován.

A pak už se těšil, jak si po této pěší túře vykoupu v bazénku v kempu Zátiší. A v tomto počasí to bylo velice příjemné.

Mapa mojí cesty

Zdroje: wikipedia, místní informační tabule

Další výlety: 149: Pěší výlet po Kačenčině stezce kolem Deštného v Orlických horách, 148:Pěší výlet lánskými lesy, 147: Foglarovský pěší výlet do středu České republiky, 146: Beltainový výlet ze Sedlčan na keltské oppidum, 145: Pěší výlet ze Ctěnic do Měšic, 144: Pěší výlet z Prokopského údolí na Vidouli, 143: Předvánočně foglarovská procházka Prahou, 142: Pěší výlet po Slavkovském lese, 141: Peší výlet z Chebu do Františkových Lázní, 140: Výlet po Mariánských Lázních a jeho okolí , 139: Pěší výlet kolem Františkových Lázní, 138: Výlet po hrázděných domečkách Chebska, 137: Na třicet let starém kole podél Vltavy, 136 a níž: viz rubrika výlety a tramping

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Libor Čermák | čtvrtek 23.8.2018 5:54 | karma článku: 21,27 | přečteno: 1587x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,54 | Přečteno: 152x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 231x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Z uprchlíka agentem. Šapošnikov sehrál při výbuchu ve Vrběticích klíčovou roli

9. května 2024

Premium Jakou roli hrál ve výbuchu muničního skladu ve Vrběticích bývalý ruský voják Nikolaj Šapošnikov? O...

Rusko bombarduje civilní cíle a chlubí se tím. Nechutné, říkají Ukrajinci

9. května 2024

Premium Záporoží (od zpravodajů iDNES.cz) Areál stavební firmy v Záporoží nacházející se jen dva kilometry od centra města zasáhla raketa...

Severní Makedonie zvolila novou prezidentku. Předchůdce uznal porážku

8. května 2024  22:19,  aktualizováno  22:35

Severomakedonský prezident Stevo Pendarovski uznal porážku ve středečním druhém kole prezidentských...

Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, pomoc se k civilistům přesto nedostává

8. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:28

Do Pásma Gazy ve středu přes klíčové hraniční přechody na jihu oblasti nepřicházela žádná...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám