Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cesta na Dolní Moravu

Letošní dovolenou jsem strávil v Dolní Moravě pod Králickým Sněžníkem. A na výletech po jejím okolí. Ale i samotná cesta byla zajímavá, během které jsem navštívil jedno zajímavé poutní místo a i jeden zajímavý pěchotní srub.

Loňskou dovolenou jsem strávil v Deštném v Orlických horách (viz Dovolená 2018 - Orlické hory). Během ní jsem navštívil, jak vrchol Velká Deštná, tak tři dělostřelecké pevnosti, a to Haničku, Skutinu a Dobrošov. Ta letošní dovolená by měla být tak trochu pokračováním té loňské, při níž bych ale chtěl navštívit podobná místa, která se ale nalézají jihovýchodněji než ty vloni. Konkrétně Králický Sněžník a další dělostřelecké pevnosti, a to Adam, Boudu a Hůrku. A proto jsem za svojí letošní základnu zvolil kemp v Dolní Moravě. Do Králíků jezdí z Prahy přímý autobus. A tak jsem se s ním vydal až do tohoto města mezi Králickým Sněžníkem a Orlickými horami.

Do Králíků jsem přijel někdy kolem půl dvanácté. A protože jsem měl na další autobus asi dvě hodiny čas, došel jsem si nejprve na oběd a pak jsem se rozhodl, že se podívám na zdejší poutní místo Kopeček neboli klášter Hedeč, Hora matky Boží.

Kopec je to opravdu prudký, a tak obdivuji jednoho kluka s jeho tátou, kteří to kolem mne projeli nahoru na kole.

A už jsem konečně i já nahoře.

Poutní místo založil královéhradecký biskup Tobiáš Jan Becker, kterého už jako chlapce napadlo, že až se stane jednou knězem na této hoře postaví kostel. O hoře se také říkalo, že se na ní vyskytují tajuplné jevy, například tajemná zář vycházející z kopce. Proto roku 1696 se biskup rozhodl, že tam postaví trojlodní kostel.

A postupně i další objekty. V roce 1883 byl klášter zrušen a nastěhovali se sem redemptoristé, kteří zde byli až do roku 1950.

Poté zde byl zřízen jeden z tzv. centralizačních klášterů pro řeholníky, kteří byli komunistickým režimem vyhnáni ze svých působišť. Tomuto nešťastnému období kláštera je tu věnován i památník. Tam se bohužel vevnitř nesmí fotografovat.

Navštívil jsem i ambit i kostel nanebevzetí Panny Marie.

Z Kopečku je i nádherný rozhled. Jednak na Králíky.

A pak také na Králický Sněžník. A protože tam mi za nedlouho jede autobus, tak se vrátím zpět dolů na autobusové nádraží.

Když jsem autobusem přijel do Dolní Moravy, nejprve jsem se ubytoval v kempu, kde jsem si postavil stan.

A pak jsem se rozhodl, že se projdu po okolí.

Tady se totiž nachází pěchotní srub K-S 5 U potoka, který slouží jako muzeum. Otevřeno mají jen o víkendech. Byla neděle. Tak doufám že nejdu už moc pozdě.

Cesta lemovaná protitankovými zábranami říkala, že jdu dobře.

Mohutný srub K-S 5 U potoka stavěla firma Skorkovský od podzimu 1936 a to jako součást těžkého opevnění hranic s tehdejším Německem.

Přišel jsem, ale už skoro pozdě. Ale i tak mne pan průvodce provedl alespoň hořejším patrem. Přitom jsem si vzpomněl na tv. seriál "Záhady Toma Wizarda", viz https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10123499335-zahady-toma-wizarda/314292320070035-betonova-hranice, kde právě tento srub navštívili. A shodou okolností i tam bylo právě po zavíračce. Že by jakési deja vu?

Vojáci zde sloužili od roku 1937. A 37 vojáků bylo i celkem vojáků, kteří zde byli připraveni k obraně našich hranic.

Jenže po Mnichovu už museli nejen tento objekt na rozkaz opustit.

Když jsem si pěchotní srub prohlédl, vydal jsem se dále po okolí Dolní Moravy.

Například na Kostel sv. Aloise.

A další chaloupky.

A je tu ještě jedna zajímavost. I přesto, že se nacházím v okrese Ústí nad Orlicí v Pardubickém kraji, tak tady teče řeka Morava. A na té se nalézá historická hranice mezi Čechami a Moravou. To, co je na západním břehu jsou Čechy a to, co na východním břehu, to je Morava. A právě řeka Morava tady těsně pod Králickým Sněžníkem pramení. A tam jsem se vydal následující den. A o tom zas příště.

použité zdroje: wikipedie, místní informační tabule

Další výlety: 166: Pěší výlet trampským Údolím stínů, 165: Pěší výlet Českým krasem ze Srbska do Srbska, 164: Pěší výlet Kokořínskem přes hrad Houska, 163: Velikonoční pěší výlet do okolí Hlinska, 162: Pěší výlet z Říčan přes Škvorec do Koloděj, 161: Pěší výlet přes Prosecké skály, 160: Jak jsem šel 50. ročník zimního přechodu Brd, 159: Předvánoční výlet kolem Třebechovic pod Orebem, 158: Můj letošní adventní výlet Prahou, 157 Pěší výlet Prahou ke 100. výročí vzniku republiky, 156: Řopíkový pěší výlet po Kladensku, 155: Pěší výlet do Uhlířských Janovic, 154: Pěší výlet z Nového Města nad Metují do Náchoda, 153: Pěší výlet přes Olešnici v Orlických horách, 152:, Pěší výlet kolem Rokytnice v Orlických horách 151: Na třicet let starém kole podél Berounky, 150 a níž: viz rubrika výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | neděle 8.9.2019 17:38 | karma článku: 26,26 | přečteno: 1534x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,52 | Přečteno: 149x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám