Libor Čermák

Jak postavit kapli Božího hrobu?

12. 04. 2017 5:13:13
Možná jste zaznamenali zprávu, že jeruzalémský Boží hrob prošel nákladnou rekonstrukcí a je znovu otevřený veřejnosti. Ale víte, že kopie této stavby se nalézají i u nás? A já mám návod, jak si jeden takový postavit i doma.

Zprávu o rekonstrukci jeruzalémského Božího hrobu si můžete přečíst například na odkazu http://cestovani.idnes.cz/izrael-bozi-hrob-jeruzalem-opravy-rekonstrukce-ftu-/kolem-sveta.aspx?c=A170321_133002_kolem-sveta_hig

Ale, jak jsem svého času psal v článku "Po stopách božích hrobů", tak několik jeho napodobenin se nalézá i u nás v Česku. Byla to Marie Františka, sestra Ferdinanda Františka z Vrtby, kdo se rozhodl, že v Čechách nechá postavit věrnou kopii jeruzalémského hrobu. A tak roku 1658 vyslala do Svaté země dva mnichy z kláštera ve Voticích, aby odtamtud přinesli přesné rozměry kaple Božího hrobu, kde byl pochován Ježíš Kristus. Oba františkáni tam skutečně dorazili, vše přeměřili a zakreslili. Když se však vraceli zpět, byli přepadeni a o všechny nákresy okradeni. Ale i tak si vše zapamatovali tak, že podle toho bylo možné stavbu uskutečnit.Tak byla nejprve postavena kaple božího hrobu u Slaného (viz můj článek Boží hrob u Slaného). Stalo se tak roku 1665. O dva roky později následovala obdobná stavba v Mimoni. A postupně jich bylo vystaveno asi patnáct po celých Čechách (a výjimečně i na Moravě). Stavby mají podobné velikosti, podobný podkovovitý tvar, v jejíž zadní obloukové části se nalézá řetězec slepých arkád s lomenými oblouky. A nad nimi se nalézá charakteristická otevřená věžička.

Ale, co ten můj nápad, jak si to postavit i doma? No přeci jeho papírový model. A jeho předlohou mi právě byla kaple Božího hrobu u Slaného (Boží hrob u Slaného)

Vystřihovánka není nijak složitá. Přiložený obrázek si vytiskněte na formát A4. Nejprve si vystřihněte hlavní loď (č. 1). Tu naohýbejte a slepte podle střechy. Na bílou plochu k ní pak přilepte vchod (č.2). Poté slepte věžičku. Ta má kvůli sesílení stran rub i líc. A pokud se vám i to bude zdát málo, podlepte ji špejlema. Na závěr na malé obdélníčky na střeše vchodu přilepte dvě malé věžičky (č. 4).

A model máte hotový. Co s ním? Buď si ho můžete postavit někam jen tak. A nebo, stejně jako já, ho můžete umístit do "velikonočního Jeruzalému". Někam hned vedle Kristova hrobu (viz O velikonocích vstal Kristus z mrtvých), jeruzalémského chrámu (Postavte si maketu jeruzalémského chrámu) či Kalvárie (viz Velikonoční čokoládový kalendář).

Psal jsem před třemi roky v rubrice Velikonoce 2014 :

Velikonoční pašijový týden je tady

Psal jsem před dvěma roky v rubrice: Velikonoce 2015 :

Velikonoční inspirace

Psal jsem před rokem v rubrice Obrázky z cest :

Labyrintárium Loučeň

A další související články:

Vánoční doba: Dárek pro dědečka – vystřihovánky kostela

Autor: Libor Čermák | karma: 13.36 | přečteno: 411 ×
Poslední články autora