Z Bojovského údolí přes Remagen do Zlatého kaňonu

15. 06. 2010 13:58:50
Příroda v okolí soutoku Vltavy se Sázavou je nádherná. Snad právě zdejší romantika přispěla k tomu, že si tento kraj oblíbili i skupinky trampů. Pojďme se tedy společně projít tímto krajem a přitom navštívit ona zajímavá místa včetně trampských osad.

Nastal další hezký sobotní den. Co jiného bych měl podniknout, než jet někam ven do přírody. Zase se projdu, shodím nějaká deka a přitom poznám trochu z historie českého trampingu. A tak jsem se rozhodl. Nasedl na vlak a ve Vršovicích přesedl na oblíbenou trampskou lokálku Praha – Dobříš. Vždyť právě tímto vlakem jezdíme každý rok s dětmi z našeho turistického oddílu na letní tábory. Tentokrát si však ke mne přisedla jiná skupina, jistý skautský oddíl, který si to namířil někam na nějakou hru. Když jsme přijeli do stanice „Bojov“, rozloučil jsem se, popřál jsem, aby se jim dařilo a vystoupil jsem za svými dobrodružstvími.

Bojovské údolí je poměrně dlouhé a divoké údolí, které se rozkládá mezi Bojovem a Měchenicemi, podél železniční tratě a podél Bojovského potoka. Není divu, že sem rádi jezdí trampové už hodně dlouho. I my s naším oddílem sem rádi jezdíme. Naposledy jsme tu byli letos v zimě. A osady? Známé je například Údolí Stínů. Já jsem zde však tentokrát navštívil Splálený mlýn, který je nedaleko železniční zastávky Bojov. Tato osada se nalézá na soutoku Líšnického a Bojovského potoka a rozprostírá se kolem starého mlýna, pocházejícího z roku 1345 (http://www.stezky.info/naucnestezky/ns-lisnice.htm).

Jenže mám před sebou ještě hodně dlouhou cestu, a tak jsem se z Bojova vydal po zelené turistické značce. Nejdřív jsem přešel osadu Sloup, kde jsem zavzpomínal na dobu před jedenácti lety, kdy jsme tu byli s naším oddílem a pak jsem si to vydal dál, po stráni dolů k Davli. Je tu nádherný výhled na soutok Sázavy s Vltavou, ale škoda, že zde není vybudována nějaká vyhlídka. Mně samotnému chvíli trvalo, než jsem mezi chatami nelezl nějaké ideální místo na foto. Ale nakonec se mi to podařilo, a tak zde přikládám fotku. Vltavu jsem odtud dokonce spatřil jako dvojbarevnou. Bylo totiž nádherně vidět, která voda pochází z jaké řeky.

A pak jsem sestoupil po strání až dolů do Davle. Už z dálky jsem viděl starý davelský most. Po kterém vedla moje turistická trasa. Ten byl postaven roku 1905 a v roce 1934 musel být kvůli napuštění Vranské přehrady zvýšen. Ovšem proslavil se ještě trochu jinak. V roce 1968 se zde natáčel americký válečný film „Most u Remagenu“. To ale není ani zdaleka všechno. Zrovna totiž do Československa přijely se svojí „bratrskou pomocí“ tzv. „spřátelené armády“ v čele s armádou sovětskou a záběry z natáčení tohoto filmu, kde mimo jiné hrály i tanky Wehrmachtu a Američanů, použily jako důkaz nutnosti vojenského zásahu v Československu. (http://cs.wikipedia.org/wiki/Most_u_Remagenu )

A jsem na druhém břehu Velké řeky (jak nazývají staří trampové Vltavu). Stojím přímo před nádražím v Davli, jenomže tentokrát nikam nepojedu, ještě není ani poledne. A tak budu pokračovat na své pěší túře dál. Ale nejdřív se projdu kolem řeky a podívám se na soutok. Přitom se mi v mysli vynoří vzpomínka na akci našeho turistického oddílu, když jsme se zde před pěti lety, zásluhou mého bývalého spolužáka z průmyslovky, svezli po Vltavě parníkem. Tam naproti, na skalním ostrohu kdysi bývala středověká osada Sekanka, patřící ke zdejšímu klášteru, jehož zbytky jsou k vidění na nedalekém ostrově sv. Kiliána na Vltavě. A pod ostrohem je skupinka chat, a tak opět vzpomínám, jak jsem tam u nich byl před dvaceti lety s naším uhříněveským skautským oddílem, do kterého jsem tehdy v roce 1990 jako dvanáctiletý chodil.

Po chvíli vzpomínání se vydávám dál. Nyní jdu podél železniční tratě a tunelu až dorazím k Libřici. A právě tady, podél Záhořanského potoka, začíná další významná oblast starých trampských osad. Když překročím železnici, za chvíli se přímo proti mně nalézá trampská osada Orlík. Tu založil v roku 1933 Pepa Jelínek z osady Albatros, který zde měl chatu už od roku 1929. Byl šerifem zároveň dvou osad: Albatrosu a Orlíku. V roce 1936 chatu prodal a věnoval se pouze Albatrosu.

A právě osada Albatros je další ze starých trampských osad, která se zde nalézá. Je to asi kilometr odsud, ale jedná se opět o jednu z nejstarších osad. Na své osadní vlajce se pyšní rokem založení 1919. Založili ji divocí skauti a cowboyové z Vojtěšské čtvrti.

Mezi ní a Orlíkem však najdeme velké množství chat. A mnohé z nich se spojily také v další osady. A tak tu nalézáme Vatru, Na Výsluní nebo Tahiti. Na cestě za Albatrosem se nalézá například osada Na Ostrůvku a nebo jednotlivé chaty například New Klondike.

A tak jdu a chaty jsou tu snad na každém kroku. A za chvíli dorazím do trampské osady Havai. Tato osada byla dle Boba Hurikána založena v době největšího náporu do Libřického údolí. Nalézá se pod strání vedoucí k Petrovu. Osada se vyznačuje pěstováním různých sportů například volejbalu.

U trampské osady Havai se nalézá rozcestí „U Oborské lávky“, kde odbočuji na červenou a jdu do docela strmého stoupání. Nejdřív jsem došel do vísky Obora a pak k hlavní silnici vedoucí z Davle přes Petrov do Jílového. A odtud se naopak zas jde z kopce, až se dojde do vesnice Bohuliby. Tak právě tady vstupuji do říše trampských osad Zlatého kaňonu. Vlastně jsem tu byl už před necelým rokem. Možná si vzpomenete, jak jsem při svém putování Zlatým kaňonem kolem Zlaté řeky najednou ocitl v trampské osadě na Zlatých dolích, kde jsem si vyfotografoval nádherný indiánský totem. Sem jsem tentokrát nešel, ale namířil jsem si to do jiné trampské osady, kde mají svůj totem také nádherný. Ta osada se jmenuje Údolí Zlatého potoka a vznikla ve 20. letech minulého století poblíž obce Bohuliby. Je postavená na zlatonosném potoce a dnes je poměrně veliká. Jenomže slyším nějaké pískaní. Že by fotbal? A také že ano! Ve zdejší osadě se zrovna se odehrával poměrně velký fotbalový turnaj. DSC01493.JPG
Tak jsem si ve stánku koupil limonádu a chvíli sleduji probíhající zápas. Přestávku využiji k vyfocení obrovského totemu a pak pokračuji dál.

Do cíle už nemám daleko. Pouze sestoupit do Luk pod Medníkem. A právě z tohoto svahu je nejlépe vidět vrchol Medníku. A odtud mi připadá jako ta pyramida, o které jsem psal při svém posledním putování Za trampy na pravém břehu Svatojánských proudů.

A tak pomalu přicházím k nádraží v Lukách pod Medníkem. Když se podívám na jízdní řád, zjišťuji, že mám ještě asi necelou hodinu čas, a tak toho využiji, a že se půjdu podívat až dolů k řece. A tak jsem si mezi chatami našel jednu pěšinu, která mě dovedla až dolů. Koukám, kde že jsem se to objevil. Vždyť se nacházím u těch chat, u kterých jsem v putování Zlatým kaňonem kolem Zlaté řeky žasl, jak je mohl někdo postavit v tak obtížně přístupných místech! Jdu až k řece, ale bohužel nikde nenarážím na žádnou cestu. Jak mi sdělil jeden ze zdejších osadníků, cesta tu prý je, ale vzhledem k tomu, že hladina Sázavy je po deštích zhruba o metr vystouplá, tak je cesta zaplavená. No nic, podívám se dál, abych zjistil, kde to vůbec jsem. A nakonec narážím na hřiště a u něj vlaje na stožáru osadní vlajka a na ní napsáno „Píska“. Ovšem v tuto chvíli vůbec netuším, jak se dostat zpět nahoru. V tom potkám dalšího osadníka z Písky, jak si upravuje svojí loďku. Od něj jsem se dozvěděl kudy zpět, ale také tu odpověď, jak zdejší chaty byly v takovém to terénu vůbec stavěny. Tak například kameny, jako stavební materiál tu je. Voda také, písek sem přináší Sázava. Ale vše ostatní se sem muselo donést na ramenech. Takže co závěrem? Že zdejší osadníky a stavitele chat lze jen obdivovat. DSC01502.JPG

Tak teď už jen čeká dojít na vlak a jet domů. Ale když už jsem u těch osad, rád bych čtenáře upozornil na svůj nový trampský speciál, který obsahuje jednak historii trampingu, některé významné osobnosti a hlavně Mapu trampských osad v okolí soutoku Vltavy, Sázavy a Kocáby, která je doplněná o stručný popis osady a která je ve většině případů doplněna ještě o fotografie, které jsem pořídil na svých cestách. Její adresa je: http://toselmy1.sweb.cz/trampove/index.htm

A úplně na závěr, místo titulek, bych zas rád přispěl jedním ze svých textů trampských písní. Melodii zatím nemá, takže pokud by někdo chtěl nějakou hezkou vymyslet, budu jedině rád. A protože jsme se tentokrát pohybovali i kolem totemů trampských osad, zvolil jsem jednu indiánskou.

Indiánský náčelník to vždy býval velký muž

a i kdyby bylo potřeba vytasil i nůž.

Indiánský náčelník ten míval svůj velký sen,

že svého kmene nepřátele odežene ven.

Ref: Indiáni, Indiáni, táhnou velkou prérií,

bledé tváře, bledé tváře, ti že prý je pobijí.

Věříme, že přijde čas, a doba navrátí se zas,

kdy se všichni spojí v jeden pevný svaz.

Indiánský náčelník v čele svého kmene stál,

za vítězstvím nad nepřáteli vždy své lidi hnal.

Indiánský náčelník, ten dal pokyn k výstřelu

a pak každý bojovník vyslech tomu povelu.

Ref:

Indiánský náčelník stal se terčem nepřátel,

A proto mu náboj zákeřný hrudí proletěl.

Indiánský náčelník je ve věčných lovištích,

a tak na jeho mrtvé tělo tiše padá sníh.

Ref:

:Indiánský náčelník, to je teď už jeho syn.

A bledé tváře budou pykat, počítejte s tím!:

Zdroje, použitá a doporučená literatura: Hurikán Bob: Dějiny trampingu, Novinář, Praha, 1990, wikipedie, odkazy uvedené v článku

Za trampy na pravém břehu Svatojánských proudů

Ladovým krajem na běžkách

Králičím údolím za trampským duchem Hagenem

Trampskou stopou po Českém Krasu

Zlatým kaňonem kolem Zlaté řeky

Po stopách trampů po Hadí řece k Askaloně

Svatojánské proudy – kolébka českého trampingu

Autor: Libor Čermák | úterý 15.6.2010 13:58 | karma článku: 26.75 | přečteno: 8407x

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.90 | Přečteno: 472 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 582 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 476 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...