Za trampy na pravém břehu Svatojánských proudů

10. 06. 2010 14:46:40
Tramping. To magické slovo, které v nás vyvolá pocit dobrodružství a sounáležitosti s přírodou. A právě zde v Čechách má svojí hlubokou tradici. Pojďme se opět vydat do těch míst, kde u táborových ohňů kdysi zněly písně Jaroslava Mottla a kde Bob Hurikán psal své dnes již legendární „Dějiny trampingu“.

A tak jsem se i já vydal na svojí další výpravu za poznáním naší trampské historie. Po téměř roce, kdy jste si v mém článku „Svatojánské proudy – kolébka českého trampingu“ mohli přečíst o mém putování podél Velké řeky, jsem opět zvolil Svatojánské proudy. Tyto mohutné peřeje, které tomuto kraji dávaly punc romantiky, jak známo, díky jezeru přehrady skončily nakonec ponořeny hluboko pod vodní hladinou. Dnes už po nich zbyla snad už jen legendární trampská písnička „Vzpomínka na svatojánské proudy“. Ale trampové zůstali a dál zapalovali své táborové ohně, dále pořádali potlachy a sportovní turnaje a dále volili šerify svých osad. Já jsem si tentokrát vydal po pravém břehu Velké řeky, protože i ten je na osady zajímavý. (Pro ty co nevědí, co je to Velká řeka, připomenu, že se jedná o trampský název pro Vltavu).DSC01339.JPG

A tak jsem se nasedl u pražského smíchovského nádraží na autobus, jenž mne odvezl až ke Slapské přehradě - do Rabyně. Vystoupil jsem u přístaviště, kde moje téměř dobrodružná cesta začínala. Odtud jsem se vydal nahoru do kopce, po modré turistické značce. Přešel jsem vesnici Rabyni, až jsem došel do Pexova Luhu, kde jsem odbočil na žlutou. Ovšem je to možné? Tady nečekaně potkávám první dnešní trampskou osadu. Několik dřevěných chat střeží dřevěná brána z březových stromů a na ní visí nevelký nápis „KENO“. Pod chatami je navíc ohniště, jasný důkaz toho, že to tu osídlili trampové. A jak jsem se dozvěděl z jejich webových stránek www.keno.wbs.cz tedy lépe řečeno z osadní vlaječky na nich umístěné, tak zdejší osada vznikla roku 1958.DSC01343.JPG

Moje cesta pokračuje podél potoka, který se následkem dešťů trochu rozvodnil, a tak mne čeká nelehký úkol ho několikrát překonat suchou nohou. Po menším stoupání se dostávám do vesničky jménem Teletín, odkud pokračuji dále po žluté. Nyní jdu po rozlehlých pastvinách, na kterých se pasou stáda krav. Vlevo vedle mne je les a tam někde pod ním bývalé Svatojánské proudy. Podle mapy tam jsou i ony pověstné Bílé skály, známé z trampské písničky Až ztichnou bílé skály. Já však pokračuji dál, dokud nepřijdu do další trampské osady, do Proudů.DSC01346.JPG

Trampská osada „Proudy“ byla dle údajů na svých webových stránkách http://www.trebsin.cz/proudy/index.htm založena roku 1926. A časem splynula s další osadou, a to „20. mílí“. Tato druhá osada však v roceDSC01348.JPG
1942 díky napouštění štěchovické přehrady z větší části zanikla. A co víc, během 2. světové války bylo toto území zabráno jako vojenský výcvikový prostor, čímž byly i zbylé chaty značně poničeny. Po válce se sem však osadníci vrátili a postavili chaty nové. Ovšem osadní život se podařilo obnovit až později, v 60. letech. Od té doby se zde pořádá mnoho akcí. Například sportovní turnaje, brigády, dětské dny, či osadní výlety. Do dnešních dnů osada drží i několik vítězství v „Trampské lize“. Osada je poměrně rozsáhlá a je v hezkém místě nad Velkou řekou. A jak jsem se mohl přesvědčit, i dnes tu vznikají nové chaty. Ovšem jak jsem si všiml, když jsem si prohlídl vrcholky severních strání, tam vysoko nad řekou se rozprostírá osada další. Ale do té se vydáme následně.DSC01353.JPG

Cestou však ještě musím zdolat údolí Krňanského potoka, které kromě soutoku dvou potoků zdobí ještě hezká dřevěná studánka. A pak se vydávám nahoru k osadě Slávie.DSC01360.JPG
Těžko říci, zda podobnost s pražským fotbalovým klubem je čistě náhodná, ale když vidím osadní vlajku, tak bych řekl, že nejspíš nikoliv. Nedaleko od ní je však nádherná Smetanova vyhlídka na Vltavu. Je na ní vidět celá zákruta Velké řeky od Proudů až téměř ke štěchovické přehradě. A přímo proti vám Ztracenka. Ta vůbec první trampská osada, která v tomto kraji vznikla (Svatojánské proudy – kolébka českého trampingu). Navíc jsem měl to štěstí, že jsem odtud mohl sledovat plavbu poměrně velikého parníku.DSC01363.JPG

Ale pak jsem už musel jít dál. Přes pole a louky, kde mne čekala další obec Třebsín. Alespoň možnost se posílit před další částí cesty. Třebsín je však znám i tím, že v jeho okolí jsou další trampské osady (jako například Údolí Sporů, Zahrádky nebo Úsvit s údolím Ticha u Sázavy a nebo již zmíněné Proudy a Slavie), které na jeho webu http://www.trebsin.cz/pages/osady.htm mají i své stránky. Ale teď mne čeká poslední etapa mé dnešní cesty, a to přechod vrcholu Medník. DSC01387.JPG

Medník je zajímavý vrch. Nemůžu si pomoci, ale jeho symetricky špičatý vrchol, alespoň pokud se na něj dívám od Sázavy, mi tak trošku připomíná pyramidu. Snad i pro jeho magický tvar, si jeho okolí oblíbili trampové. A nejen oni. Jak jsem se dozvěděl na wikipedii, je tento vrch pravděpodobně jedinou lokalitou v ČR, kde roste ohrožená rostlina kandík, psí zub.

DSC01494.JPG
Ale to už sestupuji dolů ke Zlaté řece, do Pikovic, kde je oblíbené vodácké tábořiště a kam i občas jezdíme s naším turistickým oddílem, který vedu. Cestou si ještě zabroukám Babičku Mary od Voskovce a Wericha, protože se v ní zpívá jak o Pikovicích, tak o Medníku. A když už jsem úplně dole, překvapí mne ještě informační tabule č. 14 na naučné stezce „na Medníku“, která se přímo zmiňuje o tomto kraji, jako o kraji oblíbeném trampy. A tak po celodenní túře směřuji na vlak do Petrova u Prahy a odjíždím domů. Cestou jsem poznal zase několik trampských osad a přitom jsem rád, že se s tím můžu podělit i ze svými čtenáři. A teď už jen můžete hádat, kam vás mezi trampy pozvu příště.

A na závěr se s čtenáři rozloučím trošku symbolicky, svým textem trampské písničky, která dosud nemá melodii. Pokud přitom někoho nějaká hezká melodie napadne, tak mi tím udělá jedině radost.

mapasvatojproudu3.jpg

1) My jsme parta tuláků,

někdo říká čundráků,

co táboří za vodou.

Rozděláme ohýnky,

obložíme kamínky

a jsme spjati s přírodou.

Ref:

Aby jsi byl správnej chlap,

Měl bys zkusit býti tramp

a žít volnost přírodní.

Zde se nikdo neztratí,

jsme tencí i kulatí,

žijem tady mnoho dní

2) My jsme parta stanařů,

postrachem všech sadařů,

co drnkají na kytaru.

K ohníčku se sejdeme,

buřtíky opečeme,

až jsou pěkně ve varu.

Ref.

Související články:

Ladovým krajem na běžkách

Králičím údolím za trampským duchem Hagenem

Trampskou stopou po Českém Krasu

Zlatým kaňonem kolem Zlaté řeky

Po stopách trampů po Hadí řece k Askaloně

Svatojánské proudy – kolébka českého trampingu

Autor: Libor Čermák | čtvrtek 10.6.2010 14:46 | karma článku: 25.71 | přečteno: 5069x

Další články blogera

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 54 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 76 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.13 | Přečteno: 495 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.59 | Přečteno: 234 | Diskuse
Počet článků 2384 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1897

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...