Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem jako jedenáctiletý kluk vnímal Sametovou revoluci

Když se občas s někým bavím o sametové revoluci v roce 1989, občas se mi stane, že mi ten dotyčný řekne, že jsem z toho tenkrát ještě nemohl mít rozum. Možná ano, možná ne, ale myslím si, že jsem v šesté třídě tento politický převrat vnímal vzhledem ke svému věku na plné obrátky.

ilustraení fotoLibor Eermák

Začalo to vlastně již 17. listopadu. Dodnes si pamatuji, že moje maminka ten den provozovala svůj dodnes oblíbený koníček, a to běhání po obchodech v Praze. Naštěstí se vrátila v pořádku i když jsme o ní pochopitelně strach měli. Ve zprávách se totiž o událostech, které se odehrály v našem hlavním městě, nic pořádně nepovědělo.

   V následujících dnech se však rozjely další události a abych řekl pravdu, nejprve jsem byl z toho tak trošku rozčarovaný. Například jsem vůbec nevěděl, co to znamená nosit trikoloru. Když mi to doma vysvětlili, také jsem si ji i já rád na bundu nasadil.

  Když se začalo na Václavském náměstí demonstrovat, jezdili tam i moje rodiče. Mě to samozřejmě začalo zajímat, co se to v Praze vlastně děje. A tak jsem se s nimi v sobotu 25. listopadu rozjel do Prahy také. Nejprve jsme se však ještě zastavili na Pražském hradě, kde se v katedrále Sv. Víta konala pontifikální mše u příležitosti svatořečení Anežky Přemyslovny. Po menší procházce Prahou, mimochodem již polepené stovkami nejrůznějšími plakátků a letáků, jsme si to odpoledne namířili na Letenskou pláň, kde jsme se společně s dalšími asi 800 000 lidmi zúčastnili jedné z největších demonstrací, které se v době Sametové revoluce konaly. Dodnes si však pamatuji, že atmosféra byla úžasná. Poslouchal jsem také písně a projevy, které odezněly na tribuně. Zvlášť mě upoutala řeč jednoho pána s trošku hlubším hlasem. Když jsem pak zpětně zjišťoval, kdo to vlastně je, bylo mi řečeno, že to byl dramatik Václav Havel, který pak byl o měsíc později zvolen prezidentem. Nebo projev jiného pána také z hlubším hlasem o tom, jak naše republika klesala v nejrůznějších žebříčcích vyspělosti. Později jsem zjistil, že to byl jakýsi Miloš Zeman, ten co se o několik let později stal předsedou vlády.

 Protože mne to zaujalo, jel jsem s rodiči na Letenskou pláň i další den, v neděli. Co si z této demonstrace dodnes pamatuji, bylo vypískání  předsedy tehdejší komunistické vlády Ladislava Adamce, když začal lidi odrazovat od generální stávky, jež se konala následující den.

  Ze sametové revoluce si však pamatuji ještě něco. Ačkoliv mi bylo pouze jedenáct i já jsem měl tu touhu se trošku nějak angažovat. Ale nevěděl jsem jak. A tak mě napadlo využít své básnické střevo a napsat o právě probíhajících událostech nějaké ty veršíky. Dodnes si je pamatuji, a tak je ke svému článku přikládám. Chtěl bych však uvést, že se jedná o mé dětské básničky, které vznikly před téměř 19. lety a odrážely to, jak jsem to tenkrát vnímal já.. Tak například:

 Mezi KSČ se nemíchám,

ale na Václavák pospíchám.

Všichni jsme se tam sešli,

aby Jakeš ze Štěpánem do basy vešli.

Hlavně kvůli 17. listopadu,

aby tam byli oba po hladu.

Oba řvali na schůzích jak lóra

 a lidi vstoupili do Občanského fóra. 

 

Pak jsem měl ještě jednu básničku, která byla zřejmě hodně ovlivněna nejrůznějšími písničkáři, kterými se tehdy doslova roztrhl pytel. Vlastně jsem ji psal jako text k nějaké písničce, ale zhudebněná (zatím) ještě nebyla a ani nevím, zda by to vůbec šlo:

 Když byl ten listopad,

to Husák z hradu spad.

Spadl z něj jak listí

a my na Václavském náměstí. 

 

Dalších několik slok je totožných s první, akorát místo Husáka se vystřídají Jakeš, Štěpán, Indra, Lenárt a další tehdejší komunističtí prominenti, jejichž jména si už ani moc nepamatuji.Až poslední sloka se trochu liší: 

Když byl ten listopad,

to soudruh z hradu spad.

Spadli z něj zlí páni

a my jsme na Letenské pláni. 

 

A tak mne tenkrát napadlo, co kdybych tyto básničky zkusil vyvěsit mezi to množství letáčků, které vyselo po Praze? A tak jsem vzal několik papírů a několikrát je na ně přepsal. Pak jsem zašel za svým tátou, který byl v centru Prahy každý den a poprosil ho, aby mi je tam někam vyvěsil. Jenže k vyvěšení mých básniček však nedošlo, a tak jsem je nakonec vzal do školy a rozdal spolužákům ve třídě. Když se však na to podívám zpětně, napadne mne, co by se kvůli těm veršíkům se mnou asi stalo, kdyby Sametová revoluce náhodou nakonec nedopadla tak, jak dopadla.

  Tolik ke svým vzpomínkám z dětství z období tohoto listopadového převratu. Události na mne zapůsobily a já dodnes vzpomínám na tu báječnou atmosféru a jednotu, která tehdy působila mezi lidmi v naší zemi. Od té doby jsem to už nikdy nezažil a mám strach, že v současné  rozdělené společnosti, která je navíc silně zaměřená na konzumní styl života, již asi nikdy nezažiji.   

Libor Čermák        

Autor: Libor Čermák | pondělí 17.11.2008 6:32 | karma článku: 18,87 | přečteno: 1548x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 151x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 231x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Exprezident Klaus nepovažuje dvacet let Česka v EU za úspěšné období

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  15:30

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

OBRAZEM: Dvě různá řešení příkladu s cukrovím. Řešte hlavolamy přijímaček

29. dubna 2024  15:28

Na vyhodnocení jednotné přijímací zkoušky budou uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia čekat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám