Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěší túra kolem Úštěku

Byla to jedna aktuální záhada, která mne motivovala k tomu, abych svůj další pěší výlet udělal do okolí Úštěku. Vždyť i tam se nalézají zajímavá turistická místa, která stojí za navštívení.

Do Úštěku jsem se dostal vlakem. Z Prahy se tam tak dá dostat docela v pohodě. Z hlavního nádraží jede vlak do Lovosic. A tam se přestupuje na zastávkový vlak ve směru na Českou Lípu. A tímto způsobem jsem se tam dostal i já.

Oblast, kde se nalézá Úštěk, bylo osídleno již od pravěku. A tak se ptám, zda je proto jen náhoda, že toto místo zapadá i do tzv. „Řípské hvězdy“, kterou jsem objevil a popsal v článku „Tajemství hvězdných hor“. A tak připomenu, že kolem magické a pověstmi opředené hory Říp lze opsat pravidelný hexagon o poloměru cca 21 km, v jejichž cípech jsou Lovosice, klobucký menhir, Budeč, Neratovice, Kokořínsko a právě Úštěk. Ve 14. století zde byl vybudován hrad pánů z Dubé. A už roku 1361 byl Úštěk povýšen na město. Dne je to město velice hezké, plné malebných budov.

Jedním z nejzajímavějších staveb v Úštěku jsou tzv. „ptačí domky“. Ty byly postaveny v první polovině 19. století. Jsou to jakési dřevěné přístavky s pavlačemi na zdejší pískovcové skále, do níž mají také vytesány sklepy a chodby. A tak připomínají jakési ptačí úkryty.  Nalézají se nedaleko nádraží, a tak jsem se sem vydal úplně nejdříve.

A pak jsem se vydal do centra města. Nejprve prošel kolem „České brány“, což je zbytek věže, která zpevňovala zdejší hradby. Postavena byla roku 1525 na místě starší brány ze 14. století. A takto zbořena byla roku 1830.

A pak jsem přišel na náměstí. Opět jsou tu nádherné domečky, kterým dominuje zdejší barokní kostel sv. Petra a Pavla z let 1764-1772.

Poblíž náměstí se nalézá tzv. Pikardská věž, což je nejmohutnější věž zdejšího městského opevnění. Byla postavena v roce 1428 za husitského hetmana Václava Cardy z Petrovic. Právě proto se jí říká „pikardská“, protože pikardové bylo hanlivé označení pro husity. Dnes je v ní umístěno Muzeum čertů, ve které se zrovna konala akce pro děti s piráty.

Vedle věže jsem si došel na oběd do zdejší restaurace. A kromě toho naproti se buduje nové akvárium, které je již zpřístupněno veřejnosti. K vidění je zde řada našich sladkovodních ryb, které je zde možné vidět v plné své kráse. Kapři, štiky, úhoři, sumci a další.

Když jsem si prohlédl historické město, vydal jsem se dál. A to za hledáním zdejší záhady. Totiž dva dny před tím, než jsem se sem vydal, jsem se z článku „Kruhy v obilí: PřistanouÚštěka mimozemšťané?“ dozvěděl, že na poli za městem vznikl obrazec v obilí.  Vydal jsem se pěšky po hlavní silnici na Lukov. Vpravo na kopci je jako zdejší dominanta vidět poutní místo Kalvárie. I tam se dnes chystám.

Podle mapy jsem věděl, že právě tady by někde měl být ten agrosymbol. Ale z hlavní silnice nikde nebyl vidět. Šel jsem po silnici téměř až na konec pole a odtamtud si to střihl stopou po traktoru. Tou jsem přišel až do Svobodné vsi. A opět ho nikde nevidím. Počítal jsem s tím, že takhle nebude asi moc vidět, neboť je to velký prstenec jehož šířka je asi jen půl metru. A navíc pole je relativně v rovině. Přišel jsem tedy až k prvním chalupám a od nich jsem si to dal hned jí nejbližší stopou po traktoru. A takhle jsem to nakonec nalezl. Obrazec se objevil už 28. června, kdy ho objevili zdejší zemědělci. Má tvar kruhu, a jsou v něm dvě linie, které se kříží v místě zlatého řezu. Kromě toho mně ty linie i tak trochu připomínají indiánské týpíčko (viz Po stopách českých indiánů).

Obilí neleží úplně těsně na zemi, ale dalo by se říci že místně se zvedá. Možná je to tím, že obrazec je tu už dva týdny, a tak se stébla opět začínají zvedat. Je to však jasný signál toho, že nejsou zlomena, ale jen poležena, neboť zlomená by uschla. A skutečně jsem tu viděl velice málo stébel ohnutých zlomením. Většinou byla nezlomena a v úhlu jejich směru vyrůstala z hlíny a nebo byla u kořene pravidelně ohnutá. Kromě toho jsem si z obrazce pár stébel odebral a po víkendu pak zaslal jednomu svému známému cerealogovi na zkoušku buněčné struktury, zda je obrazec pravý a nebo falešný. Protože jediná dosud známá spolehlivá metoda k určení pravosti se dá poznat pouze z detailního rozboru buněčné struktury postiženého obilí.   

Na mapě okolí obrazce jsem našel ještě další dvě souvislosti se zlatým řezem. A to v jeho umístění.
 - obrazec je na jedné přímce s poutním místem Kalvárie a zříceninou hradu Helfenburk (viz Hrad Helfenburk u Úštěku), přičemž poutní místo Kalvárie odpovídá poloze zlatého řezu
 - obrazec je také na jedné přímce s historickým centrem Ústěku a zříceninou hradu Hřídelík. A i zde poloha obrazce odpovídá zlatému řezu. O obrazci jsem pak referoval v článku „Obrazce v obilí ze začátku léta“.

Když jsem si obrazec prohlédl, pokračoval jsem dál po žluté turistické značce. Ve směru na Kalvárii. Sice turistické značení je tu docela špatně zajištěno, neboť jsem si dvakrát zašel i přesto, že jsem se díval všude kolem sebe i zpátky za sebe, zda tam nějaká značka není. Ono se totiž při pěší túře vyplatí, když nevíte, jestli jdete správně, podívat zpět, zda tam nejsou značky, které vedou v protisměru. Ale ani to tu nebylo. Ale cestu jsem přeci jen našel. Nejprve jsem prošel kolem skalního útvaru „Opičí hlava“.

A pak jsem se konečně dostal k poutnímu místu Kalvárii u vísky Ostré. Nejprve se jde kolem nádherně malované křížové cesty.

Ta mě potom přivedla pod dlouhé schodiště, které vede až nahoru ke kostelíkům.

Poutní místo Kalvárie se skládá ze dvou větších kaplí a mezi nimi kaplí božího hrobu. Bylo vystavěno v letech 1704-1707 stavitelem Octaviem Broggiem. Mimochodem zdejší terasa je jediné místo odkud lze vidět obrazec v obil, který se nalézá na poli pod ním.

Pokračoval jsem dál přes vísku ostré, kde je několik staveb lidové architektury.

Přešel jsem parkoviště a tady nastoupil na okruh, který by mne měl dovést až ke zřícenině hradu Helfenburk. Vydal jsem se po okruhu vedoucím po okolí, ze kterého je například hrad hezky vidět z dálky.

A pak jsem konečně k hradu dorazil. Hrad vystavěli ve 14. století pravděpodobně Berkové z Dubé. V roce 1375 ho koupil tehdejší druhý pražský arcibiskup Jan Očko z Vlašimi. Ten ho využíval jako své venkovské zázemí. Po něm tu krátce pobýval i jeho nástupce Jan z Jenštejna, o kterém jsem se zmínil ve fotoblogu „Hrad Jenštejn“. V dobách jejich pobytu byl hrad podstatně rozšířen. V roce 1422 hrad získal purkrabí Aleš z Malíkovic a po něm biskup Konrád z Vechty, který se tu údajně zabýval i alchymií a magií. Posledním majitelem byl Vilém z Illburka. A po vymření jeho rodu roku 1538 hrad zpustl. Poté ho drancovaly války. A až v roce 1887 hrad zakoupil průmyslník, hrabě Josef von Schroll, jenž ho začal upravovat pro turistické účely. Například tu nechal vystavět romantickou 30 metrovou věž.

Ve 20. století převzal hrad Český svaz ochránců přírody a později zde vzniklo i občanské sdružení „Hrádek“, které se o hrad stará. Dřevěný srub sem byl přesunut až ve 20. století. Je to zachráněná roubená stavba z okolí, které by jinak hrozil zánik.

K hradu se vztahuje i několik pověstí. Například o pokladu který hlídá černý havran a nebo ďábel. Tam, kde je, se prý prozrazuje modrou září a lze ho otevřít jen na květnou neděli.  Podle jiné pověsti se kdysi hradu zmocnily opice, které pak škodily i v okolí. Já jsem si to tu samozřejmě celé prošel a přitom nafotografoval fotografie, které jsem použil pro fotoblog „Hrad Helfenburk u Úštěku“.

Z hradu jsem se vydal po žluté turistické značce, která by mne měla přivést zpět do Úštěku. Cestou jsem si ještě všiml ohrady, ve které byly chování vzácní bílí jeleni.

A  pak jsem konečně dorazil do Úštěku. Ještě jsem si vyfotil panorama zdejších památek a už si to namířil na večeři a na vlak, kterým jsem se vrátil domů. Ovšem nemyslete si, že i když jsem chodil jen v okolí Úštěku, že jsem toho moc neušel. Na googlemapě mi vyšlo, že to bylo slušných 17 kilometrů. A přitom jsem viděl hezké historické město, kruh v obilí, poutní místo, středověký hrad a nádhernou přírodu.

Wikipedie, místní informační tabule, odkazy použité v článku

Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991 

použitá mapa: www.mapy.cz

foto: Libor Čermák

 

Související reportáže z dalších výletů:

56. Na kole podél Labe

55. Pěšky z Kbel do Staré Boleslavi

54: I moje cesta na Okoř byla jako žádná ze sta

53: Inlajnový výlet okolo Tróji do Stromovky

52: Ze Žebráku po magických místech Berounska

51: Pěšky kolem Jílového

50. Pěší túra do Kolína

49: Pěší túra po Křivoklátsku

48: Pěší túra předjarní Šárkou

47: Na běžkách kolem Chuchle

46: Na běžkách jihovýchodní Prahou

1-45: výlety a tramping

fotoblog: Hrad Helfenburk u Úštěku

Autor: Libor Čermák | čtvrtek 18.7.2013 9:59 | karma článku: 23,67 | přečteno: 1454x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,52 | Přečteno: 149x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:09

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Přítelkyni polil hořlavinou a zapálil. Muž dostal za vraždu sedmnáct let

25. dubna 2024  9:45,  aktualizováno  11:07

Na sedmnáct let do vězení poslal Krajský soud v Brně muže za upálení jeho družky v Rajhradě na...

AKTV už sedm let hájí zájmy televizí. Bojuje s piráty a za nové zákony

25. dubna 2024

Asociace komerčních televizí slaví letos na jaře již sedmé výročí od založení. Jejími prioritami...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám