Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mám rovnátka. No a co?

Jako pro dítě to vždycky byla pro mne ta nejhorší noční můra. Při každé návštěvě zubního lékaře jsem vždycky měl strach, že mne kvůli mojí vadě skusu a pošlou na zubní ortodontii. Co to asi bude za horor, mít pusu plnou drátků? A co na to řeknu kamarádi a spolužáci?

ilustrační fotohttp://office.microsoft.com/cs-cz/images

Úspěšně jsem odolával, a to zhruba až do šestnácti let. Tehdy mi našli, že mi jeden špičák roste špatným směrem, jaksi do dásně, a že je potřeba s tím něco udělat. A tak jsem tehdy ke svému zděšení dostal na horní zuby fixní rovnátka a měl jsem je tam zhruba necelý rok. Popravdě řečeno, dost jsem se tím tehdy psychicky trápil. Ale vzhledem k tomu, že mám vysoký ret, si toho všiml málokdo. Ale i tak jsem se těšil, až mi to sundají. Už, už jsem to chtěl mít dole. A když se tak stalo, byl to pro mě téměř svátek.

Později jsem poznal, že jsem byl tehdy v tomto směru hloupý. O tom, že jsem měl i další podobné vady, jsem věděl a mohlo se to řešit tzv. jedním vrzem. Ale divím se, že se toho moje tehdejší doktorka nevšimla a nedoporučila mi tehdy i o toto nějak řešet. Jak jsem však stárnul, začal jsem si uvědomovat jednu věc. Jak moji rodiče, tak prarodiče mývali ve vyšším věku se zuby problémy. Co když mne to jednou potká také? A tak jsem se to ,co se ještě dá, rozhodl řešit teď. A to dokud je ještě čas. Proto jsem se po zhruba patnácti letech na zubní ortodontii vrátil. A tak se také stalo, že v současné době mám na dolních zubech rovnátka cca necelých tři čtvrtě roku a na horních už přes rok a půl. A zřejmě ještě nějakou dobu mít budu. Doufám, že se tak všechno upraví tak, jak má, protože po třetí v životě bych do toho už asi nešel. 

Doba se už zřejmě za ty roky hodně změnila a většina lidí už dávno rovnátka necítí jako něco, co by mělo vzbuzovat posměch nebo nějaký handicap. Alespoň já jsem se s tím nesetkal. Dokonce ani mít to v puse, není nic, co by mi tam nějak závratně vadilo nebo ztěžovalo život. Naopak bych řekl, že je to docela i příjemný pocit. Kromě toho, příjemní jsou i lékaři v ordinaci, kam kvůli tomu chodím, což by u takové léčby, ze které, můžou mít někteří pacienti mindráky, mělo být úplně normální.  

U mne však tento ortodontický proces má ještě jeden význam. Pracuji totiž jako vedoucí dětských kroužků a pod rukama mi během týdne projde několik desítek dětí a mladých lidí. A právě lidé v takovém to věku tvoří největší část pacientů ortodontických ordinací. Je možné, že mnozí z nich mají z rovnátek obdobné pocity, jako jsem měl v dětství já. A tak se domnívám, že by je to mohlo i nějak výchovně ovlivnit a že ten fakt, že když toho šel i jejich vedoucí, je alespoň v tom trochu povzbudí. A navíc mají ode mne ještě jeden vzkaz. Pokud do toho můžete jít teď, v dětském a pubertálním věku, tak do toho jděte. U dospělých je pak tato léčba přeci jen delší a náročnější. Ale i u nich to většinou jde.

Autor: Libor Čermák | neděle 10.3.2013 8:45 | karma článku: 11,31 | přečteno: 825x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 151x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 231x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  17:45

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Kalifornská policie vtrhla na univerzitu, pozatýkala propalestinské studenty

2. května 2024  8:11,  aktualizováno  17:41

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  17:35

Přímý přenos Poslanci začali projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...

Řidiče autobusu zbil a surově ho kopl do hlavy. Mladík dostal podmínku

2. května 2024  17:25

Podmínkou potrestal Okresní soud v Mostě mladíka, jenž loni v srpnu v centru města brutálně napadl...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám