Pokusil jsem se vypátrat dvanáct nejzajímavějších případů, kde se někde a někomu zjevila zvláštní bytost, který se buď představila a nebo jí dotyčný považoval za sv. Pannu Marii. Většinou jde o místní pověsti, ale já jsem přesvědčený, že i na pověstech vždy nějaká špetka pravdy je. Zda to byla skutečně Panna Marie, to záleží na víře každého z nás. Ale zřejmě šlo o náhlé zjevení nějaké mladé dívky, která, alespoň jako Panna Maria vypadala. Občas se k případu váže i uskutečnění nějakého zázraku. Avšak je to fenomén, který se už mnohokrát opakoval, a tak by nás neměl nechat jen tak klidnými. A to ani po badatelské stránce. A teď k těm případům. Zkusil jsem je vytřídit podle časové souvislosti a ke všem navíc přidat zdroj, odkud jsem se o případu dozvěděl. A tady jsou v kostce popsány:
Hejnice Podle legendy je místní chrám Navštívení Panny Marie v Hejnici (okres Liberec) zbudován na místě kde mělo roku 1159 dojít k mariánskému zjevení. Jednou tudy šel řemeslník, který měl doma nemocnou ženu s dítětem. Přitom měl podivný sen, jak zdejší lípu obklopila zlatá zář a v jejich větvích seděli andělé a podle jiné legendy dokonce sama Panna Marie. Bylo mu přikázáno, aby sem přinesl sošku Panny Marie. Když tak učinil, vložil ji do dutiny lípy. Druhý den sem přivedl svojí ženu i dítě a když prosili Pannu Marii o přímluvu u Boha, žena i dítě se skutečně uzdravily. V roce 1211 zde byla nejdřív postavena dřevěná kaple, jež byla postupně rozšiřována až na dnešní velký chrám. Zdroj: http://www.kpufo.cz/wli/wli.htm Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991
|
Klokoty u Tábora Ve 13. století se tu místním pasáčkům zřejmě zjevila Panna Maria. Jakási bílá žena údajně třikrát vyšla ze studánky, prošla se mezi stádem a zase se tam vrátila. Nad studánkou pak byla v roce 1730 vystavěna kaplička. Zdroj: http://www.e-stranka.cz/regenerace/2003/09/_studanky.htm
|
Strašín 10 kilometrů od Sušice se nalézá obec Strašín. Zde stojí románsko-gotický kostel Narození Panny Marie. Podle doložených zmínek stál již v roce 1369. Ten byl podle dávné pověsti postaven v místě, kde vytryskl pramen. Místo ve skále prý ukázala zdejšímu starému poustevníkovi přímo sama Panna Maria, která se tu zjevila společně s Ježíškem. Zdroj: http://www.e-stranka.cz/regenerace/2003/09/_studanky.htm
|
U Svatého kamene Dva kilometry od Rychnova nad Malší se nalézá poutní místo „U Svatého kamene“. Stojí tu zvláštní na dvakrát přepůlený kámen, ke kterému se vztahují nejrůznější pověsti. Jedna z nich dokonce říká, že zde byla zahlédnuta postava samotné Panny Marie, matky Boží. V roce 1653 se nad kamenem postavila nejprve kaple, ale když nepostačovala, byl postaven kostel Panny Marie Sněžné. Zdroj: http://www.kpufo.cz/wck/svka.htm
|
Malé Svatoňovice Podle Labyrintu tajemna od Martina Stejskala se v okolí Malých Svatoňovic (okres Trutnov) nalézá zázračná studánka vytékající ze země sedmi prameny. Byla známá už za třicetileté války. Podle pověsti u ní stál uschlý třešňový strom. Jednou ho chtěl porazit místní chalupník, když vtom uslyšel neznámý hlas „nesekej mne“. Jenže i tak se chalupník rozhodl, že bude sekat. Když se tak stalo na potřetí, sekera mu ujela v ruce a zranila ho na noze. Najednou se ve stromě zjevila Panna Maria a řekla mu, aby si nohu umyl ve vodě, co vytéká od kořene stromu. Učinil tak a vtom se zranění zahojilo. Vyprávění se rychle rozšířilo a začali se tady scházet další nemocní. Vzniklo zde poutní a lázeňské místo a nad studánkou barokní kaplička Sedmi radosti Mariiných. Zdroj: Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991
|
Petrovice u Rakovníka Petrovice se nacházejí několik kilometrů jihozápadně od Rakovníka. Vypráví se zde pověst, že u zdejšího pramene „Dobrá voda Panny Marie“ nazývaného též „Boží studna“ se tu roku 1680 třem dívkám zjevila nádherná postava paní s dítětem v náručí. Jedná se o železitý pramen opředený pověstmi o zázračné moci. Zdroje: http://www.e-stranka.cz/regenerace/2003/09/_studanky.htm Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991
|
Dobrá Voda u Nových Hradů Hned dvě pověsti o mariánském zjevení se vážou k Dobré Vodě u Nových hradů. Poprvé se tak stalo v roce 1701, kdy se v místech, kde stávala kaplička, zjevila Panna Maria jistému Matěji Eggdovi z Chlupaté Vsi. Druhá pověst je o malé pasačce, které též zažila mariánské zjevení. Té zas měla Panna Maria ukázat na pramen a pak na oči, což měl být víra, že zdejší voda též léčí oční choroby. Zdroj: http://www.hojna-voda.cz/hojna_voda.html
|
Nicov u Plánice V Nicově u Plánice (okres Klatovy) se nalézá barokní poutní kostel Panny Marie, který vystavěl v letech 1719-1730 Kilian Ignác Dienzenhofer. Poblíž něho stojí kaplička s pramenem vody a té je připisována zázračná moc. Prý se tu už uzdravilo mnoho lidí. Pověst vypráví, že se ve studánce zjevovala Panna Marie a díky ní je voda léčivá. Zdroj: Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991 |
Chotoviny Severně od Chotovin (okres Tábor) se nalézá rybník „Jezero“ a poblíž něj pramen zázračné vody. A tady se prý v roce 1855 zjevila zdejším pasákům Panna Maria. Na tom místě byla o dva roky později vystavěna rytířem Ludvíkem Nádherným kaple. S hodně podobnou pověst jsme se již setkali v odstavci věnujícím se Klokotům u Tábora. Je jen náhoda, že obě místa dělí od sebe pouhých cca pět kilometrů? Zdroj: http://www.kpufo.cz/wta/wta.htm Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991
|
Filipov u Jiříkova V německy mluvící rodině zde žila dívka Magdaléna Kadeová. Ve věku devatenácti let vážně onemocněla. Prodělala zápal plic, zánět pohrudnice a i zánět mozkových blan a na hrudi se jí objevily rozrůstající vředy. Lékaři byli přesvědčeni, že trpí nevyléčitelnou chorobou a že brzy zemře. V noci z 12. na 13. ledna 1866 se však stalo něco podivného. V místnosti, kde ležela a kde byla i její ošetřovatelka Veronika, se udělalo velké jasno a u postele stála postava v bílém světle. Magdalena i její ošetřovatelka v ní okamžitě poznali Pannu Marii. Jakmile se pomodlily, slyšely neobvyklý hlas: „Mé dítě, od nynějška se uzdravíš.“ Poté postava zmizela a Magdaléna se ještě tu noc zázračně uzdravila. Zdroj: http://www.jirikov.info/ces/zazrak/hlavni.htm
|
Smržov V roce 1879 měl starý Jan Malý, který byl zvoníkem a ponocným zvláštní sen, ve kterém se mu zjevila Panna Marie a žádala ho o postavení kaple v lese u studánky v Pleském lese. Protože se vidění opakovalo, tak zde kapli skutečně se sousedy zbudoval a později k ní přibyla ještě křížová cesta. Zdroje: http://www.e-stranka.cz/regenerace/2003/09/_studanky.htm Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991
|
Suchý Důl Případ, který se asi nejvíce podobá oněm událostem z Lurd, Fatimy nebo Medžugorje, se odehrál 10. srpna 1892 v Suchém Dole u Police nad Metují (okres Náchod). Místní dívce Karolíně Ringlové, které tehdy bylo 14 let, se ve zdejším lese zjevila vysoká štíhlá postava v černém, až na zem dlouhém šatě. Ta k ní tzv. připlula a třikrát ji pozdravila slovy „Pozdrav Pán Bůh“. Kristýna, když se vzpamatovala, dala se na útěk domů. Za čtrnáct dní se však zjevení opakovalo. Šaty tentokrát měla dlouhé a šedé. Kristýna si všimla také toho, že měla blankytné oči, ze kterých šla dobrota. Událost se pak mezi zdejšími lidmi rychle roznesla. Při třetím zjevení, které se odehrálo 30. srpna 1892, tato ženská bytost dívce ukázala místo, kde chce, aby byla uctívána. Lidé sem pak začali nosit obrazy a vytvořili tak nové poutní místo. Lidé také začali věřit, že to, co je tady posvěcené (studánka, lesní plody i hlína) má léčivé účinky, což se prý i potvrdilo. Zjevení se prý opakovalo až třiadvacetkrát a později se ho pokaždé účastnil i větší počet lidí. Například šestému zjevení bylo přítomno 7000 lidí a desátému a jedenáctému v lednu 1893 až 10000 osob. Poutníci sem přinášeli dary na stavbu kaple. Obyčejní lidé nic neviděli, zjevení viděla jen Kristýna. Ovšem to je běžné i u těch slavných výše uvedených případů ze světa. Církevní kruhy však zjevení odsoudily a zakázaly. Když nepomohl ani zákaz, bylo pozváno četnictvo a po krvavé potyčce byli všichni postaveni před soud. Kristýnino vidění se opakovalo až do 8. ledna 1895. Bohužel život, který prožila, nebyl právě z nejpříjemnějších. Zemřela v roce 1957 v Hořicích v Podkrkonoší. Zdroje: http://www.kpufo.cz/wna/suchy-dul.html Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991
|
Hledají se souvislosti
Máme zde dvanáct českých lokalit či pověstí o mariánských zjeveních. Dokážeme mezi nimi najít také nějaké další souvislosti?
Tak například v osmi případech, což jsou celé tři čtvrtiny případů se údajná Mariánská zjevení vztahují nějakým způsobem k vodě (rybník, pramen, studánka, atp).
V Lourdech, Fatimě, i Medžugorji zažily mariánské zjevení děti, či mladí lidé. V těchto českých pověstech je vyloženě o mladých lidech zmiňováno jen třikrát (Suchý Důl, Filipov a Petrovice u Rakovníka). I když nevíme, jak staří bili pasáčci z Klokot, Chotovin a Dobré Vody.
Mariánským zjevením se často připisuje u léčebná moc. Zde bych chtěl říci, že ohledně přímého uzdravení kontaktovaného se mluví ve třech případech (Hejnice, Malé Svatoňovice a Filipov). V ostatních případech došlo k uzdravení nepřímo, například zásluhou zázračných studánek, kde k zjevení údajně došlo.
Zajímavá je i další skutečnost, kterou doufám, že se tím nedotknu Moraváků. Ale všechny případy, které jsem posbíral, se týkají oblasti historických Čech. Tím samozřejmě nechci říci, že na Moravě a ve Slezsku se nic takového neděje. Jen jsem na ty případy neměl při jejich vyhledávání štěstí. Nebo se možná tento fenomén z nějakých důvodů více váže na Čechy? Všiml jsem si toho, až když jsem si všechny lokality vynesl na mapu.
Zkoušel jsem totiž zjistit, zda se mezi zmíněnými lokalitami náhodou nenalézají i nějaké geometrické souvislosti. A oni tam skutečně nějaké jsou. Na jedné přímce se například nacházejí Dobrá Voda, Chotoviny a Filipov a na další přímce zas Klokoty, Smržov a Suchý Důl. To je šest lokalit, tedy celá polovina případů se vůči jiným nalézá v nějakých geometrických souvislostech.
Kontakt s paralelním časoprostorem?
Závěrem bych se chtěl zamyslet ještě nad jednou věci. Když se takto objeví Panna Maria nebo někdo jí podobný, jak to, že se zrovna zjevuje? Proč nepřichází od někudy z dáli? Nebo proč nesestupuje z oblohy, jako to dělávala většina starověkých bohů? Proč se zrovna najednou jakoby zjeví? Není to snad proto, že její svět, kde žije a kde se vyskytují i další obdobné bytosti (říkejme mu třeba dle křesťanské tradice „Nebe“) se může nacházet někde v nějakém paralelním časoprostoru, či chcete li, v paralelním vesmíru? Prostě někde v nějakém světě, jenž je vůči nám nějak ve čtvrtém či jiném neznámém rozměru? (viz mé články „Přicházeli starověcí bohové také z paralelního časoprostoru?“ nebo „Mýtická svědectví o paralelním časoprostoru“ a nebo článek Uměl Kristus překonat hranice našeho 3D prostoru?). To by totiž ono náhle zjevení docela dobře vysvětlovalo.
Související články v rubrikách: