Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trampská cesta Měsíčním údolím

I v samotném závěru léta jsem podnikl další ze svých četných poznávacích pěších túr, které mapují historii trampingu v Čechách. Tentokrát jsem se vydal na Benešovsko, kde jsem z vlaku vystoupil v Čerčanech.

Čerčany jsou železniční křižovatka, kde se s tratí Praha – Benešov – Tábor – České Budějovice kříží známý a trampy oblíbený Posázavský Pacifik. A to jak jeho dolní část (ozn. 210) , která odtud vede ve směru na Jílové, Davli, Vrané a Prahu, a která byla dostavěna v roce 1905. Tak i horní část (ozn. 212) směřující na Ledečko, Zruč nad Sázavou, Ledeč a Světlou nad Sázavou. Tato větev Posázavského pacifiku je 91 km dlouhá a dokončena byla v letech 1901-03. Při spatření toho, jak si to motoráček uhání kolem Zlaté řeky, se nejedné dobrodružné povaze vybaví i to, jak si to nejen skupinky trampů směřují do svých kempů, osad, na potlachy či jen na obyčejný čundr. (Posázavský pacifik je stále legendou. I když trampové už na střeše ...)

A při dnešním putování protnu dokonce obě větve Posázavského Pacifiku i hlavní železniční trať Praha – Benešov. Z čerčanského nádraží jsem si to nejdříve vydal na most přes Sázavu. A každý kdo tu jezdí vlakem, mi jistě dá za pravdu, že je tu nádherný výhled na řeku, která zde teče přes jez. Kdysi se tu chodilo přímo po železničním mostě, nyní už je zde přes řeku postavena lávka pro pěší. A tak jsem si těch několik snímků Zlaté řeky mohl udělat pěkně v klidu.

Pak jsem si to namířil přímo na Poříčí nad Sázavou. Tato obec je zajímavá hlavně tím, že se zde nalézají dva zajímavé a poměrně staré románské kostely. Jednak je to kostel sv. Havla z 12. století a jednak kostel svatého Petra a Pavla z 11. století, který se nalézá přímo na návsi.

Já jsem si to odtud vydal po červené turistické značce podél Konopišťského potoka, jež vede Měsíčním údolím, které je od 20. let oblíbené trampy. Docela mne překvapilo, že potok je poměrně široký. Místy mi dokonce připomínal až Kocábu - Hadí řeku (Po stopách trampů po Hadí řece k Askaloně). Až se divím, že se mi nikde pro Konopišťský potok nepodařilo najít nějakou trampskou přezdívku obdobně jako již zmíněná Hadí řeka, Zlatá řeka (Sázava), Stará řeka (Berounka), či Velká řeka – Vltava. Což třeba takhle „Měsíční řeka“? Bylo by to odvozeno od názvu zdejšího údolí a i nejstarší zdejší osady. A nebo co rovnou přímo „Stříbrná řeka“, odvozená od barvy svitu měsíce. Možná by to lépe zapadalo i mezi ony čtyři předchozí názvy řek.

První osadou, kterou na své cestě tímto údolím potkám, jsou Potočiny. Je to poměrně dlouhá osada plná chat. Její stráně jsou plné romantických skalisek, které často využívají i horolezci. Dokonce jsem tu viděl i chatu, u které se tyčil stožár s osadní vlajkou. A tak jdu dále, za nedlouho mne totiž čeká jedna z nejstarších trampských osad u nás.

 

Trampská osada Měsíční údolí. Konečně se opět dostávám do typické trampské osady, takové, jak si ji představuji. Osadní ohniště s totemem, volejbalové hřiště, stožár s vlajkou, informační tabule o historii osady. A to vše v lese v romantickém údolí u potoka. Jak se píše na zdejší informační tabuli, tak osada byla založena roku 1924 v typickém western stylu. Vládl tu Manitou a panoval kamarádský duch. Ale jak jsem se dozvěděl v knížce Boba Hurikána „Dějiny trampingu“, první trampové se tu objevili již v roce 1922. To se sem každou sobotu jezdilo tábořit ve stanech. Kromě „hledačů zlata „Drdola a Rudly Blažka sem jezdili a další stanaři a občas se tu objevili i skauti z Benešova. A za dva roky se tu postavila první chata. Kamarádů přibývalo a postupně se zde pěstoval sport a vychovával se zde, jak píše Bob Hurikán, i trampský potěr. (viz též webové stránky této osady na www.mesicniudoli.unas.cz )

A pak jsem pokračoval dále podél Konopišťského potoka, který se klikatí v tomto malebném údolí. Po chvíli jsem přišel k dalším chatám. Že by další osada? A tak se na to ptám zdejších usedlíků. Ne, toto je již trvale obydlená obec, avšak s romantickým názvem „Racek“.

A tak jdu pořád po červené a cesta mne za chvíli přivede až na parkoviště. Dostal jsem se totiž ke slavnému zámku Konopiště u Benešova, který se proslavil i jako poslední sídlo Františka Ferdinanda d´Este, rakousko-uherského následníka trůnu. Při pomyšlení na tohoto muže mám vždy před očima skvělý herecký výkon Petra Ćepka ve filmu „Jára Cimrman ležící, spící „ ,který se mimo jiné natáčel i zde. Avšak k zámku se teď ještě nevydám. Nechám si to až na zpáteční cestu. Mám zde totiž ještě dva cíle. Jednak Chvojen a pak ještě zříceninu hradu Kožlí. A protože jsem na těchto dvou místech již před časem byl se svým turistickým oddílem na vánoční výpravě, chtěl jsem si tato místa tentokrát vychutnat v klidu bez zodpovědnosti za děti.

Červená turistická značka teď vede po břehu Konopišťského rybníku. Je zde nádherný výhled na zámek Konopiště, který se skví na protějším břehu jak drahokam zasazený do klenotu. Asi po kilometru od něj odbočuji a vydávám se do kopce. Tam nahoře je Chvojen. Nalézá se tam jednak statek s hřebčínem a jednak gotický kostel sv. Jakuba z poloviny 13. století, na jehož interiéru se později výrazně podílel i sám František Ferdinand d´Este.

Když se odtud vydám po červené dál, tak asi po dvou kilometrech dorazím pod hrad Kožlí. Ten byl nad Janovickým potokem vystavěn snad někdy začátkem 14. století. Ale o 200 let později již byl pustý. Do dnešního dne se tu zachovalo jen několik zdí, ale i tak přitahuje romantiky. Například začátkem 30. let 19. století hrad navštívil i Karel Hynek Mácha, který si ho i namaloval. Kresba se bohužel nedochovala. A v dnešní době to jsou dozajista nejrůznější skupinky trampů, protože je tu možné nalézt i ohniště. A samozřejmě nesmíme zapomenout i na legendární prosinec 2006, kdy právě zde proběhla vánoční nadílka - každoroční předvánoční tradice našeho turistického oddílu.

A pak jsem se vydal zpět ke konopišťskému zámku. Kromě posledního sídla Františka Ferdinanda d´Este je tento zámek známý tím, že se původně jednalo o významný šlechtický hrad, jehož první zmínky pocházejí z let 1318, kdy jeho držiteli byl rod Benešovců. Později patřil Šternberkům, Hodějovským z Hodějova a dokonce i Albrechtu z Valdštejna. Jeho vlastníky byli i Vrtbové z Vrtby či Lobkovicové. A od posledně jmenovaných ho v roce 1887 odkoupil již zmíněný František Ferdinand d´Este. K zámku se váže i pověst o tom, že je pod ním ukryt poklad ve formě soudků plného dukátů.

K zámku náleží i velký zámecký park o výměře 225 ha, ve kterém můžeme navštívit mnoho zajímavých míst. Například Růžová zahrada se skleníkem. Člověku se zde nemůže nevybavit i další film z dílny Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka, a to „Jáchyme, hoď ho do stroje“, kdy zde dva zřízenci psychiatrické léčebny snaží dostat Františka Koudelku a místo něj zde se slovy „Ješito, Ješito, už to máš ušito“, chytnou japonského malíře miniatur. (Jáchyme, hoď ho do stroje)

Dalším zajímavým místem je medvědárium, které je asi největší atrakcí pro děti. Alespoň když jsem byl malý já, tak jsem se vždy nejvíc těšil právě na zdejší medvědy.

Nedaleko zámku se nalézá i zajímavá kamenná kaple, ke které se váže pověst o tom, že se tu zjevuje bílá paní nebo zjevení velkého černého psa.

Než jsem se však vydal na benešovské nádraží, rozhodl jsem se ještě o krátkou procházku po tomto okresním městečku, které bylo založeno v 11 století za vlády Přemyslovců. Ostatně jako kluk jsem sem jezdíval za babičkou, a tak jsem si šel i připomenout místa, kde jsme tehdy chodívali. Navštívil jsem například náměstí nebo zříceninu kostela patřícího ke klášteru minoritů.

A pak už jsem své kroky začal směřovat na  nádraží. A protože se v tomto létě zřejmě jedná o mojí poslední letošní výpravu po dějinách českého trampingu, v mysli se mi ozývá i několik trampských písniček, které byly napsány přímo o konci letní sezony a s ním spojeném loučení a těšení se na další rok. To je například táborová klasika od Jitky Vrbové Léto už má celtu sbalenou nebo Podzim hlásí příchod od Greenhornů. Nedá se nic dělat i příroda má své neúprosné zákony a i mnozí trampové začínají zazimovávat své příbytky, aby se do nich mohli následující rok zas pustit. A spolu s nimi se těším i já.

Zdroje  použitá literatura:

Hurikán Bob: Dějiny trampingu, Novinář, Praha, 1990

Stejskal M.: labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991

Wikipedie, odkazy uvedené v článku a informační tabule

 

Pokud se chcete společně se mnou projít i po dalších výletech za historií českého trampingu můžete na následujících odkazech

15: Putování krajem Lipnice nad Sázavou

14: Krajem kolem Foglarovy Sluneční zátoky

13: Pěší túra po Jevansku, málo známém kraji trampů

12: Putování po trampských Brdech

11: Radotínským údolím za trempy i megality

10. Český tramping to nikdy neměl moc jednoduché…9. Z Černošic do Černolic

8. Z Bojovského údolí přes Remagen do Zlatého kaňonu

7. Za trampy na pravém břehu Svatojánských proudů

6. Ladovým krajem na běžkách

5. Králičím údolím za trampským duchem Hagenem

4. Trampskou stopou po Českém Krasu

3. Zlatým kaňonem kolem Zlaté řeky

2. Po stopách trampů po Hadí řece k Askaloně

1. Svatojánské proudy – kolébka českého trampingu

TRAMPSKÝ SPECIÁL S MAPOU OSAD

Na kole Prokopským údolím po stopách Jaroslava Foglara

Příběh jízdního kola

Poselství táborového ohně

Turistika – jeden z nejpřirozenějších sportů pro člověka

Rubrika: tábornictví a turistika

Autor: Libor Čermák | pondělí 4.10.2010 13:30 | karma článku: 20,87 | přečteno: 5228x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,50 | Přečteno: 147x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 186x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza

Libor Čermák

Proč jsem přestal fandit politickým ideologiím

A to nejen nějakým těm mnou vybraným, čím bych se stal antiixxxistou, ale všem. Schválně, už jste se někdy zkusili zamyslet nad tím, co že vlastně mají všechny politické ideologie současnosti společného?

10.2.2023 v 7:20 | Karma: 26,09 | Přečteno: 599x | Politika

Libor Čermák

Vzhůru do Nového Mexika

Sci-fi western "Cesta za tajemnou čelenkou" naše přátele zavede do Nového Mexika, které musí procestovat celé až téměř na sever. A i tam zažijí mnoho tajuplných až záhadných dobrodružství.

4.2.2023 v 7:07 | Karma: 7,11 | Přečteno: 152x | Poezie a próza

Libor Čermák

Vytušil J. Verne i Bermudský trojúhelník?

O spisovateli J. Vernovi se říká, že ve svých knihách napsaných v 19. století předpověděl celou řadu vynálezů běžně používaných až ve stoletím 20. A tak bych se dnes zamyslel nad jeho příběhem Vynález zkázy.

15.1.2023 v 8:24 | Karma: 17,06 | Přečteno: 390x | Věda

Libor Čermák

Jak to, že jsi tam neudělal žádné postavy tmavé pleti?

Nedávno jsem pro děti z mých kroužků udělal deskovou hru. Doplnil jsem ji i figurkami. Co mne ale během hry zaskočilo, byla poznámka jednoho dítěte. „Libore, proč jsi tam neudělal žádného černocha? To jsi rasista?"

13.1.2023 v 9:53 | Karma: 38,72 | Přečteno: 1200x | Společnost

Libor Čermák

Kandidáty pražské kavárny vždy jen přecházím a nevolím

Vždy, když jsou nějaké volby, tak ty kandidáty, které kandidují nebo je podporují strany tzv. pražské kavárny, tak je vždy přejdu a nevolím je. Jedním z důvodů je například to, jaký mají postoj k otázce tzv. "pravdy a hodnot."

12.1.2023 v 10:23 | Karma: 36,53 | Přečteno: 1183x | Politika

Libor Čermák

Legenda o Manitouovi a jeho pomocnících

Dnes začíná můj nový seriál ze žánru sci-fi western. „Cesta za tajemnou čelenkou“, kde se budete setkávat s mladým kovbojem Tomem a jeho indiánským kamarádem Tokakuou. A nejen s nimi, ale i se záhadnými a tajuplnými úkazy.

1.1.2023 v 11:51 | Karma: 7,07 | Přečteno: 213x | Poezie a próza

Libor Čermák

Letní Vánoce Páti a Zláti

Dnes na Štědrý den bych sem dal další vánoční pokračování mého cyklisticko - cestovatelského seriálu pro děti a mládež "Páťa a kolo Zláťa". Tentokrát se vydáme do Orlických hor do dělostřeleckých pevností a k pohyblivému betlému.

24.12.2022 v 6:24 | Karma: 10,02 | Přečteno: 131x | Cestování

Libor Čermák

Zásadně vyjmenovávám třináct planet sluneční soustavy. Propadl bych také u dětí?

To byla zase aféra. Jeden z kandidátů na prezidenta před dětmi špatně vyjmenoval planety sluneční soustavy. Kdyby se ale zeptali mně, já bych jim planet vyjmenoval rovnou třináct. A je mi jedno, zda se jim to bude líbit nebo ne.

20.12.2022 v 6:20 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1186x | Společnost

Libor Čermák

Záhadné tajemství českých vulkánů

Komorní hůrka, Říp, Bezděz, Zebín a další. To jsou místa, která spojují dvě věci. Jednak to jsou hory sopečného původu a pak se k nim vážou lidové pověsti, které odkazují na skutečný původ těchto hor a předhonily tak i vědce.

6.12.2022 v 9:45 | Karma: 16,37 | Přečteno: 537x | Věda

Libor Čermák

Používal někdo v dávnověku podobné zeměpisné souřadnice jako my?

Zajímavost, která mě v poslední době fascinuje, se nazývá 50. rovnoběžka. U nás v Česku na ni můžeme vysledovat velmi zajímavé archeologické lokality, které se navíc nalézají poblíž křížení s významnými poledníky. Co to?

1.10.2022 v 10:36 | Karma: 22,77 | Přečteno: 1631x | Věda

Libor Čermák

Páťa a Zláťa ve Foglarově ráji Sluneční zátoky

Dnes bych pokračoval se svým seriálem "Páťa a kolo Zláťa". Teď bude naše přátelé čekat folglarovské dobrodružství u Sázavy v okolí Ledče nad Sázavou. Co tam asi vše zažijí?

22.9.2022 v 9:45 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Poezie a próza

Libor Čermák

Prezidentský kandidát: "Chci bojovat proti populismu". Já: "Takže vlastně proti lidem?"

Každou chvíli mi na FB vyběhne placená propagace nějakého prezidentského kandidáta, který se chce stavět proti tzv. populismu. A co si mám o takovém kandidátovi, který se bije do hrudi, že bude bojovat s populismem, myslet?

20.8.2022 v 16:25 | Karma: 31,16 | Přečteno: 701x | Politika

Libor Čermák

Cesta do okolí Miličína za Foglarem a záhadami

Dnes bych vám chtěl vyprávět o své cestě na Českou Sibiř, kde jsem navštívil bývalé tábořiště Pražské Dvojky a město Miličín, kterému se přezdívá český Roswell, neboť se k němu váže mnoho záhad, včetně pozorování UFO.

16.8.2022 v 11:04 | Karma: 17,30 | Přečteno: 537x | Cestování

Libor Čermák

Z politického slovníku bych rád zrušil slovo "Elita"

To proto, že pojem "elita" zkrátka a dobře vyvolává pocit nadřazenosti někoho nad někým. A já jsem na jakékoliv nadřazenecké ideologie byl vždy velmi alergický.

14.8.2022 v 8:13 | Karma: 23,66 | Přečteno: 448x | Politika

Libor Čermák

Nad naším městem bylo pozorováno UFO

Událost, o které chci psát se stala před necelým měsícem, lidé tu pozorovali letět cosi, o čem nevěděli, co to je. Své pozorování dali na FB. Ale, jak se k tomu postavili někteří další jedinci, nad tím lze jen rozum stát.

12.8.2022 v 7:38 | Karma: 16,93 | Přečteno: 617x | Věda
  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám