Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěší výlet po válečných památkách Benešovska

V sobotu 12. září 2021 jsem podnikl jeden z dalších svých pěších výletů. Moje cesta tentokrát vedla z Olbramovic do Bystřice u Benešova a na této cestě jsem potkal mnoho zajímavých míst.

A tak jsem se nejprve dopravil vlakem do Olbramovic.

Prošel jsem vískou Semtínek, kde mne na návsi překvapila májka.

A tady jsem nemohl vynechat jedno z novodobých turistických lákadel farmu Čapí hnízdo.

Dostával jsem se k němu sice trochu krkolomně, přes pole a rozestavěný silniční obchvat Olbramovic, ale šťastně jsem tam dorazil.
 

Navštívil jsem i ZOO labyrint, který se tu nalézá vrámci zdejšího ekocentra.  Je zde expozice hospodářských i volně žijících zvířat, mezi kterými vede naučná stezka.

Jsou tu i handicapovaná zvířata, která nemohou být vrácena do volné přírody.

Po prohlídce ZOO jsem si tu koupil oběd, pak si prohlédl ještě vnitřní expozici a pokračoval jsem dál.

Prošel jsem nejprve Tomicemi, až jsem dorazil do Ouběnic. A k nim se váže jeden příběh spojený s heydrichiádou v roce 1942.

Nejprve jsem ale navštívil kostel svaté Markéty. Je v něm například hrobka Radeckých z Radče. Jejich nejznámější člen, polní maršál Josef Václav Radecký z Radče tu však pohřbený není. Ten je pochovaný v památníku Heldenberg v Dolním Rakousku.

Ale je zde také památník na místní padlé v 1. světové válce.

Ovšem hned naproti kostelu se nalézá budova staré školy (čp 34), kde byl v červenci 1942 na letním bytě řídící učitel František Kotrba z Dubče. Ten organizoval úkryt ilegálnímu pracovníkovi, lékaři atentátníků na zastupujícího říšského protektora R. Heydricha, MUDr. Břetislavu Lyčkovi.

Oba dva, jak učitel Františka Kotrba, tak dr. Lyčka se zastřelili v tomto domě č.31 dne 21. července 1942, aby unikli zatčení. Kromě toho za přechovávání dr. Lyčky byli v Mauthasenu umučeni i obyvatelé tohoto domu Ludvík Vaněk (bytový architekt), který tam zemřel dne 24. října 1942 a jeho manželka Josefa Vaňková, rozená Sekáčová (26. ledna 1943).

Na dům jsem se optal místních, protože k němu žádné značky nevedou.

V ouběnickém parku na návsi pod Lípou svobody byl v roce 1947 odhalen pomník zdejším obětem heydrichiády. A též je zde připomenuto, že společně s Vaňkovými bylo popraveno celkem 21 osob ilegální sokolské skupiny.

Z Ouběnic jsem se vydal nejprve po zelené turistické značce do Jinošic.

A pak po žluté značce k hájovně Vrbětín, kde jsem odbočil na červenou turistickou značku.

Došel jsem na vrch Žebrák, ale čekalo na mne zklamání. Místo lesa byly všude vykácené planiny. Proč? To se mi nepodařilo zjistit.

Oborský rybník u Líšna.

Dorazil jsem k romantickému zámku Líšno, který byl v 19. století přestaven jeho tehdejším majitelem průmyslníkem Čeňkem Daňkem z původního hradu z roku 1367. Veřejnosti je nepřístupný, ale mohli jsme ho například vidět jako kulisu v komedii Zdeňka Trošky „Strašidla“. 

Teď mne ještě čekala cesta po silnici kolem Solavského rybníka do Bystřice u Benešova.

A nedaleko nádraží v Bystřici se nalézá pomníček, který připomíná, že zde byl koncentrační tábor pro židovské míšence a árijce spřízněnými se židy. Tento pomník byl odhalen v roce 1994 hercem Milošem Kopeckým, který tímto koncentrákem prošel. Ze známých osobností jím prošli i Ladislav Rychman, Oldřich Nový, Ondřej Sekora, Jára Pospíšil a další.

Když jsem došel do Bystřice, řekl jsem si, že si dojdu na vlak nebo autobus. Ale jak jsem čekal na autobusové zastávce, tak náhodou kolem jel autem s rodinou můj bývalý spolužák ze ZŠ, a tak mne vzal do Benešova. A odtamtud jsem se vrátil domů vlakem. Udělal jsem si hezký výlet a navštívil i zajímavá místa. A doufám, že hlavně na ty spojená s 2. světovou válkou naše společnost nezapomene a bude si i nadále připomínat, co se tehdy dělo.

zdroj: wikipedia, místní informační tabule, http://www.stream.cz/krvava-leta/nacisticky-lagr-v-bystrici-u-benesova-trpel-tu-herec-milos-kopecky-i-reziser-ladislav-rychman-40513912

Předešlé výlety

              Předjarní pěší výlet po pražských rozhlednách

Bezrouškový cyklovýlet do Mnichovic a zpětPěší výlet trampským Údolím stínůPěší výlet Českým krasem ze Srbska do SrbskaPěší výlet Kokořínskem přes hrad HouskaVelikonoční pěší výlet do okolí Hlinska

Autor: Libor Čermák | čtvrtek 7.10.2021 10:00 | karma článku: 18,44 | přečteno: 433x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,52 | Přečteno: 149x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Mluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:48

Přímý přenos V atriu Poslanecké sněmovny probíhá tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluví...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Šéf sněmovny Johnson přišel na univerzitu podpořit Židy, dav na něj bučel

25. dubna 2024  10:41

Studenti newyorské Kolumbijské univerzity ve středu pokřikovali a bučeli na předsedu Sněmovny...

Opilé policisty, kteří napadli dívku před nočním barem, inspekce obvinila

25. dubna 2024  10:35

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) obvinila policistu a policistku, kteří napadali v...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám