Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výstup na Králický Sněžník

Druhý den mé letošní dovolené v Dolní Moravě jsem se rozhodl, že vystoupím na Králický Sněžník a zpět to vezmu po hřebenech přes Stezku v oblacích. A tak vzhůru do hor!

A tak jsem se ráno vydal na cestu z Dolní Moravy.

Vydal jsem se po žluté turistické značce, která je zároveň "naučnou stezkou Králický Sněžník", která vede podél řeky Moravy.

Samotnou cestu pak lemuje i několik zajímavých míst. Například krasový Mléčný pramen.

A potok, který z něj vytéká, se do Moravy vlévá vodopádem.

Další zátiší řeky Moravy.

Stoupání do mírného kopečku je až k rozcestí Pod Vilemínkou. Pak následuje přes dva kilometry nepřetržitého prudkého stoupání. 

Když jsem po prudkém stoupání opět došel na cestu po vrstevnici, otevřely se mi nádherné výhledy na okolní kopce a údolí.

A i tady nahoře, ve výšce více než 1000 metrů nad mořem je možné narazit na nejrůznější stavení. Například toto je Sněžná chata.

A tady je nádherný výhled na svah Králického Sněžníku.

A tady máme bývalou Lichtenštejnovu chatu, která byla stavěna v letech 1909-12. Sloužila jako turistická chata. Ale v roce 1971 byla z důvodu špatného stavu zbořena. (viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Lichten%C5%A1tejnova_chata_na_Sn%C4%9B%C5%BEn%C3%ADku)

U ní se nalézá i socha slůněte, kterou tu v roce 1932 postavil německý umělecký spolek Jescher z Šumperku a kamenická dílna Förster ze Zlatých hor. Mimochodem, v pozadí jsou vidět Jeseníky.

A takto vypadá výhled z Králického Sněžníku ve směru na Dolní Moravu a Králíky.

A konečně jsem dorazil k pramenu řeky Moravy. Do prázdné lahve jsem si tu načepoval vodu, abych měl osvěžení na další cestu. Také jsem tu narazil na nějakou rodinu, kde měli děti, kterým se už nahoru na Králický Sněžník dál stoupat nechtělo. A tak jsem jim řekl: "Představte si, že byste lezli na Mont Everest. Podařilo by se vám vylézt do výšky 8800 metrů nad mořem a pak byste řekli, že těch posledních padesát metrů už nemůžete. Tohle je to samé." Snad jsem je tak přesvědčil až k výstupu na vrchol.

Vrchol Králického Sněžníku je od pramene Moravy asi jen 300 metrů vzdušnou čárou. V nadmořské výšce 1424 je to nejvyšší vrchol malého pohoří Králický Sněžník. A současně je to trojmezí. A to jednak mezi Čechy, Moravou a Kladskem. A pak se zde nalézá i evropské rozvodí, protože voda stékající z jeho svahu. může odtékat do třech moří. Do Severního, do Baltského anebo řekou Moravou do Černého. To skalisko není žádná skála, ale zbytky kamenné rozhledny, která zde stála od roku 1899 a v roce 1973 byla stržena. Nalézá se už na polské straně Králického Sněžníků pár metrů za hranicí.

A teď se tento jedinečný vrchol podařilo dobýt i mně. A protože bylo poledne, tak jsem se také tady posilnil svačinou na další cestu.

Porozhlédl jsem se tady také a pak vydal na druhou část mí dnešní cesty.

Zpět jsem se vydal po červené turistické značce, která vede podél státní hranice.

V jednu chvíli jsem si dokonce v lese všiml samorostu, který vypadá jak datel na stromě.

Pod Stříbrnickou jsem odbočil na modrou turistickou stezku.

Ze Stříbrnické (1250 m.n.m) jsem se podíval zpátky a vyfotografoval vrchol Králického Sněžníku. 

Vydal jsem se po hřebenech, a to lesy, které bohužel nevypadají úplně zdravě.

Narazil jsem zde i na klasické betonové řopíky, které podél našich hranic byly postaveny před 2. světovou válkou.

A další horské stavení, lovecká chata Babuše.

A už se konečně blížím ke Stezce v oblacích, která byla otevřena v roce 2015.

Kromě ocelového monstra Stezky v oblacích se tu nalézá ještě chata Slaměnka, lanovka a samozřejmě i sjezdovky.

A tak, když jsem tady, obětuji to vysoké vstupné a půjdu se podívat tam nahoru.

Mohutné kruhové, eliptické a spirálové rampy tvoří poměrně pohodlnou cestu, po níž jde vyjít až nahoru. Dokonce jsem tu potkal i malého chlapce na invalidním vozíku. A dokázal to vyjet sám!

A je tu i něco pro silné nervy, jako například tento síťový tunel.

Nebo síť v nejvyšším patře stezky, kde máte pod sebou k zemi asi 50 metrů.

Takhle ta síť vypadá zespoda.

Zpět dolů jsem to pak vzal lanovkou, kterou lemuje bobová dráha.

Ještě zpětný pohled ze spoda.

A pak jsem se vydal po cestě zpět do kempu v Dolní Moravě.

A tak jsem si dal zase jednou horskou túru, při které jsem ušel dle stopaře na mobilu asi 25 kilometrů.

použité zdroje: wikipedie, místní informační tabule

Další výlety: 167: Cesta na Dolní Moravu, 166: Pěší výlet trampským Údolím stínů, 165: Pěší výlet Českým krasem ze Srbska do Srbska, 164: Pěší výlet Kokořínskem přes hrad Houska, 163: Velikonoční pěší výlet do okolí Hlinska, 162: Pěší výlet z Říčan přes Škvorec do Koloděj, 161: Pěší výlet přes Prosecké skály, 160: Jak jsem šel 50. ročník zimního přechodu Brd, 159: Předvánoční výlet kolem Třebechovic pod Orebem, 158: Můj letošní adventní výlet Prahou, 157 Pěší výlet Prahou ke 100. výročí vzniku republiky, 156: Řopíkový pěší výlet po Kladensku, 155: Pěší výlet do Uhlířských Janovic, 154: Pěší výlet z Nového Města nad Metují do Náchoda, 153: Pěší výlet přes Olešnici v Orlických horách, 152:, Pěší výlet kolem Rokytnice v Orlických horách 151: Na třicet let starém kole podél Berounky, 150 a níž: viz rubrika výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | sobota 5.10.2019 15:31 | karma článku: 19,56 | přečteno: 539x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 150x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Langšádlová končí ve vládě. Méně podle šéfky TOP 09 myslela na prezentaci

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  14:28

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  14:24

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám