Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěší výlet Kokořínskem přes hrad Houska

Můj další pěší výlet směřoval na Kokořínsko. Šel jsem tentokrát z Oken přes Žďár v Podbezdězí na Hrad Houska. A poté přes skalní město Bludiště do Mšena. Byl to výlet plný skal, tajemna a dřevěných roubenek.

Z Pražského Masarykova nádraží s přestupem v Mladé Boleslavi jsem se dostal do obce Okna v okresu Česká Lípa.

První písemné zmínky pocházejí už ze středověku, ze 14. století. Ze 14. století pochází též farní kostel na Nanebevstoupení Panny Marie, který však byl v 18. století přestavěn barokně.

A je tu i několik zachovalých roubenek.

Já jsem se odtud nejdříve vydal podél hlavní silnice.

Je z ní například nádherný výhled na zdejší dominantu, hrad Bezděz.

Dorazil jsem do vesnice Žďár v Podbezdězí.

První písemná zmínka o vesničce je z roku 1376 (konec vlády Karla IV.). Byla postavena kvůli ochraně obchodní stezky mezi hradem Houska a hradem Bezděz. Je plná nádherných památek lidové architektury. Proto zde byla v roce 1995 vyhlášena vesnická památková rezervace.

Celou vesnici jsem si nafotografoval a z pořízených fotografií jsem udělal speciální fotoblog "Žďár v Podbezdězí, vesnička plná roubenek".

Ve Žďáru jsem se napojil na červenou turistickou značku, která však vede většinou po okresních silnicích.

Došel jsem do další vesnice, která se jmenuje Kruh.

Je to další vesnička na Kokořínsku, ve které je množství roubených stavení lidové architektury.

První zmínka o Kruhu je jako v obou předchozích případech ze 14. století.

Je tu i barokní kostel sv. Vojtěcha z roku 1724.

A z Kruhu se má cesta blíží k mému hlavnímu cíli, hradu Houska.

Hrad, o kterém nikdo neví, proč vůbec vznikl. Žádná obchodní stezka tu nikdy nevedla. Říká se, že byl postaven na skále, aby zacpal díru do pekla, která zde někdy vznikla a ve které se začaly zjevovat různé přízraky. Původně tu snad bylo hradiště, které pro svého syna Houseka nechal postavit Slavibor z rodu Pšovanů. Proto se hrad jmenuje Houska. A na jeho místě hrad pravděpodobně založil ve 13. století král Přemysl Otakar II.

V roce 1316 je jako jeho majitel uváděn Hynek Berka z Dubé, později nazývaný Hynek Berka z Housky. Na konci 16. století byl přestavěn Hrzány z Harasova na renesanční zámek. Za třicetileté války hrad sloužil Švédům. Po skončení třicetileté války ale nechali Habsburkové zbořit hrady, které sloužili Švédům. U Housky však nedošlo k celkovému zboření, ale k přeměnění hradu do současné podoby. Na hradě se vystřídalo mnoho majitelů. Kromě již zmíněných to byli také Smiřičtí, Albrecht z Valdštejna, Kounicové. A v roce 1924 koupil hrad ředitel Škodových závodů v Plzni Josef Šimonek. Za 2. světové války, se hrad nalézal na území Sudet, proto sloužil jako konfiskát německé armády a oblastního štábu SS. V roce 1950 hrad sloužil jako archiv státní knihovny v Klementinu a později zde Spolana Neratovice chtěl udělat sanatorium. K tomu však nedošlo, neboť po sametové revoluci byl hrad vydán zpět potomkům Josefa Šimonka a od konce 90. let je zpřístupněn veřejnosti.

Dnes je však hrad nejvíce spojován se záhadami, a tak není divu, že jsem na něj zavítal i já. O té díře do pekla se vypráví, že tam jednou spustili vězně, aby peklo prozkoumal. A když to udělá, že mu dají svobodu. Jenže vězeň se tak zalekl tak, že se nechal raději vytáhnout. Strachy prý zestárl a řekl, že si raději ve vězení odsedí ten trest, než aby chodil tam dolů. Jiná pověst zase vypráví o duchách na hradě. Například o veliteli švédských vojsk Orontovi nebo postavě v černé mnišské kápi bez obličeje. Zřejmě svůj zvláštní význam má zřejmě i hermetická výzdoba hradní kaple ze 14. století. Zvláštní postavy jsou středověkým unikátem. A jednu zajímavou záhadu jsem zde zažil i já. Když jsem vyšel ven z prohlídky hradu, zjistil jsem, že se mi značně vybil mobil. A zbytek baterie se mi rychle vybíjel. Chtěl bych jen napsat, že při jiném výletu se mi takto rychle nevybíjel. A to ani před tím ani potom. Takže jsem se tím osobně přesvědčil, že na Housce se opravdu něco zvláštního děje.

Já jsem si hrad s průvodcem samozřejmě prošel, na obědval jsem se tu a fotografoval. A z fotografií vytvořil další fotoblog, a to "Záhady hradu Houska".

Já jsem se pak vydal k nedaleké vyhlídce na horu Říp.

Poblíž které se nalézá tato jeskyně, kterou někteří záhadologové též považují za jeden z možných vstupů do pekla. Jenže po pár metrech končí.

I pod Houskou se nalézají hezké roubenky. Například toto je dům č. 13.

Z Housky jsem pokračoval dál po červené turistické značce a prošel například kolem tříboké kapličky zvané Luňákova.

Další boží muka, tentokrát zvané "Český kříž"

Konečně jdu lesem.

Vrátenská hora

Právě procházím osadou Brusné.

Odtud jsem stoupal do kopce směrem k Mšenu. A tady jsou už hezky vidět skály, protože...

nahoře se nalézá skalní město zvané Bludiště. A tak si pojďte se mnou trochu zabloudit.

Cestu skalním bludištěm uzavírá takovéto schodiště po řetězu, což je asi jeden z nejsilnějších zdejších zážitků.

Moje cesta teď pokračovala do přírodního parku Debř.

Tady se například nalézá pomník Mistra Jana Husa.

Přírodní divadlo

Skalní byt

Už s prázdnými bateriemi v mobilu jsem dorazil jsem do Mšena a prošel kolem plovárny. Sice jsem se na mobil díval minimálně, ale proti všem zvyklostem se mi mobil vybíjel rychle. Asi ten vliv Housky stále ještě nějaký byl.

V Mšenu jsem si došel na večeři.

A pak kolem školy, kde jsme s dětmi z našeho turistického oddílu přespávali v roce 2005 během podzimních prázdnin, jsem se vydal na vlak. A pak přes Mělník a Všetaty zpět do Prahy.

Prošel jsem krásných cca 20 kilometrů a poznal hezkou krajinu, hezká místa a zažil jsem při tom i jednu menší záhadu spojenou s tajuplným hradem Houska.

zdroje: odkazy použité v článku, místní informační tabule, wikipedia

Další výlety: 163: Velikonoční pěší výlet do okolí Hlinska, 162: Pěší výlet z Říčan přes Škvorec do Koloděj,, 161: Pěší výlet přes Prosecké skály, 160: Jak jsem šel 50. ročník zimního přechodu Brd, 159: Předvánoční výlet kolem Třebechovic pod Orebem, 158: Můj letošní adventní výlet Prahou, 1587 Pěší výlet Prahou ke 100. výročí vzniku republiky, 156: Řopíkový pěší výlet po Kladensku, 155: Pěší výlet do Uhlířských Janovic, 154: Pěší výlet z Nového Města nad Metují do Náchoda, 153: Pěší výlet přes Olešnici v Orlických horách, 152:, Pěší výlet kolem Rokytnice v Orlických horách 151: Na třicet let starém kole podél Berounky, 150 a níž: viz rubrika výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | pátek 7.6.2019 11:57 | karma článku: 21,40 | přečteno: 950x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,50 | Přečteno: 147x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 186x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza

Libor Čermák

Proč jsem přestal fandit politickým ideologiím

A to nejen nějakým těm mnou vybraným, čím bych se stal antiixxxistou, ale všem. Schválně, už jste se někdy zkusili zamyslet nad tím, co že vlastně mají všechny politické ideologie současnosti společného?

10.2.2023 v 7:20 | Karma: 26,09 | Přečteno: 599x | Politika

Libor Čermák

Vzhůru do Nového Mexika

Sci-fi western "Cesta za tajemnou čelenkou" naše přátele zavede do Nového Mexika, které musí procestovat celé až téměř na sever. A i tam zažijí mnoho tajuplných až záhadných dobrodružství.

4.2.2023 v 7:07 | Karma: 7,11 | Přečteno: 152x | Poezie a próza

Libor Čermák

Vytušil J. Verne i Bermudský trojúhelník?

O spisovateli J. Vernovi se říká, že ve svých knihách napsaných v 19. století předpověděl celou řadu vynálezů běžně používaných až ve stoletím 20. A tak bych se dnes zamyslel nad jeho příběhem Vynález zkázy.

15.1.2023 v 8:24 | Karma: 17,06 | Přečteno: 390x | Věda

Libor Čermák

Jak to, že jsi tam neudělal žádné postavy tmavé pleti?

Nedávno jsem pro děti z mých kroužků udělal deskovou hru. Doplnil jsem ji i figurkami. Co mne ale během hry zaskočilo, byla poznámka jednoho dítěte. „Libore, proč jsi tam neudělal žádného černocha? To jsi rasista?"

13.1.2023 v 9:53 | Karma: 38,72 | Přečteno: 1200x | Společnost

Libor Čermák

Kandidáty pražské kavárny vždy jen přecházím a nevolím

Vždy, když jsou nějaké volby, tak ty kandidáty, které kandidují nebo je podporují strany tzv. pražské kavárny, tak je vždy přejdu a nevolím je. Jedním z důvodů je například to, jaký mají postoj k otázce tzv. "pravdy a hodnot."

12.1.2023 v 10:23 | Karma: 36,53 | Přečteno: 1183x | Politika

Libor Čermák

Legenda o Manitouovi a jeho pomocnících

Dnes začíná můj nový seriál ze žánru sci-fi western. „Cesta za tajemnou čelenkou“, kde se budete setkávat s mladým kovbojem Tomem a jeho indiánským kamarádem Tokakuou. A nejen s nimi, ale i se záhadnými a tajuplnými úkazy.

1.1.2023 v 11:51 | Karma: 7,07 | Přečteno: 213x | Poezie a próza

Libor Čermák

Letní Vánoce Páti a Zláti

Dnes na Štědrý den bych sem dal další vánoční pokračování mého cyklisticko - cestovatelského seriálu pro děti a mládež "Páťa a kolo Zláťa". Tentokrát se vydáme do Orlických hor do dělostřeleckých pevností a k pohyblivému betlému.

24.12.2022 v 6:24 | Karma: 10,02 | Přečteno: 131x | Cestování

Libor Čermák

Zásadně vyjmenovávám třináct planet sluneční soustavy. Propadl bych také u dětí?

To byla zase aféra. Jeden z kandidátů na prezidenta před dětmi špatně vyjmenoval planety sluneční soustavy. Kdyby se ale zeptali mně, já bych jim planet vyjmenoval rovnou třináct. A je mi jedno, zda se jim to bude líbit nebo ne.

20.12.2022 v 6:20 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1186x | Společnost

Libor Čermák

Záhadné tajemství českých vulkánů

Komorní hůrka, Říp, Bezděz, Zebín a další. To jsou místa, která spojují dvě věci. Jednak to jsou hory sopečného původu a pak se k nim vážou lidové pověsti, které odkazují na skutečný původ těchto hor a předhonily tak i vědce.

6.12.2022 v 9:45 | Karma: 16,37 | Přečteno: 537x | Věda

Libor Čermák

Používal někdo v dávnověku podobné zeměpisné souřadnice jako my?

Zajímavost, která mě v poslední době fascinuje, se nazývá 50. rovnoběžka. U nás v Česku na ni můžeme vysledovat velmi zajímavé archeologické lokality, které se navíc nalézají poblíž křížení s významnými poledníky. Co to?

1.10.2022 v 10:36 | Karma: 22,77 | Přečteno: 1631x | Věda

Libor Čermák

Páťa a Zláťa ve Foglarově ráji Sluneční zátoky

Dnes bych pokračoval se svým seriálem "Páťa a kolo Zláťa". Teď bude naše přátelé čekat folglarovské dobrodružství u Sázavy v okolí Ledče nad Sázavou. Co tam asi vše zažijí?

22.9.2022 v 9:45 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Poezie a próza

Libor Čermák

Prezidentský kandidát: "Chci bojovat proti populismu". Já: "Takže vlastně proti lidem?"

Každou chvíli mi na FB vyběhne placená propagace nějakého prezidentského kandidáta, který se chce stavět proti tzv. populismu. A co si mám o takovém kandidátovi, který se bije do hrudi, že bude bojovat s populismem, myslet?

20.8.2022 v 16:25 | Karma: 31,16 | Přečteno: 701x | Politika

Libor Čermák

Cesta do okolí Miličína za Foglarem a záhadami

Dnes bych vám chtěl vyprávět o své cestě na Českou Sibiř, kde jsem navštívil bývalé tábořiště Pražské Dvojky a město Miličín, kterému se přezdívá český Roswell, neboť se k němu váže mnoho záhad, včetně pozorování UFO.

16.8.2022 v 11:04 | Karma: 17,30 | Přečteno: 537x | Cestování

Libor Čermák

Z politického slovníku bych rád zrušil slovo "Elita"

To proto, že pojem "elita" zkrátka a dobře vyvolává pocit nadřazenosti někoho nad někým. A já jsem na jakékoliv nadřazenecké ideologie byl vždy velmi alergický.

14.8.2022 v 8:13 | Karma: 23,66 | Přečteno: 448x | Politika

Libor Čermák

Nad naším městem bylo pozorováno UFO

Událost, o které chci psát se stala před necelým měsícem, lidé tu pozorovali letět cosi, o čem nevěděli, co to je. Své pozorování dali na FB. Ale, jak se k tomu postavili někteří další jedinci, nad tím lze jen rozum stát.

12.8.2022 v 7:38 | Karma: 16,93 | Přečteno: 617x | Věda
  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám