Foglarova knížka "Strach nad Bobří řekou je pokračováním knížky "Hoši od Bobří řeky", které jsem se věnoval v článku "Jak se loví třináct bobříků?", kde Jestřáb (skautská přezdívka Jaroslava Foglara), popsal tu první řadu třinácti bobříků. Pokračování knížky, tedy o "Strachu nad Bobří řekou" jsem se věnoval zas v článku "I Jaroslav Foglar psal o nesvobodě a nedemokracii". Jen připomenu to, že v knížce popisuje, jak vypadalo utajená činnost dětského oddílu v době nacistické okupace, když byla zakázána činnost dětských organizací. Už v tom je jistě jeho pedagogický přínos. Jednak jako varování, aby se takováto do doba už nikdy neopakovala. A kdyby náhodou, nedej Bože, zas taková doba někdy přišla, tak, jak se má postupovat, aby děti o svůj oblíbený kroužek nebo klub nepřišly. Takže tento můj dnešní článek je vlastně takovým pokračováním obou výše zmíněných článků.
Kromě dobrodružství, kteří chlapci v knížce zažívají, však Jestřáb přichází i s dalšími věcmi, které se dají využít v pedagogice volného času. Jednou z toho je například cela řada her a soutěží, které v knížce popisuje. Tak například:
1) Nepřítel
Hra se inspiruje právě dobou, ve které se příběh odehrává. Jeden hráč je vybrán jako "nepřítel" a ten jde za dveře. Ostatní hráči si mezitím určí "hrdinu", kterému se dá ruky malý kamínek. Nepřítel pak vstoupí do klubovny a podle svého uvážení se dotýká rukou hráčů. Pokud se některé ruky dotkne, musí ji hráč otevřít. Pokud v ní kamínek bude, je "hrdina" prozrazený. Pokud ne, nesmí "nepřítel" jít hned k druhé ruce, ale k jiným hráčům. "Hrdina si dokonce může přehodit kamínek do druhé ruky, aby "nepřítele" zmátl. Ale nesmí se předávat druhému hráči. Nepřítel tak musí kamínek najít do deseti minut. Pokud ho nenajde, tak prohrál.
2) Hra na paměť
Hra vyžaduje kartičky s dvoucifernými čísly. Vedoucí hry vybere deset kartiček a na zem je položí do řady číslem dolů. Hráč vyrazí a začne postupně odkrývat čísla a zapamatovat si je. Pak je zapíše na papír. Za číslo ve správném pořadí má bod. Za správné číslo ve špatném pořadí půl bodu. Za špatné číslo nic.
3) Odhazování dřívek
Hráči jdou na výlet či na procházku, pokud možno v chumlu. Každý hráč má dřívko se svým jménem. A během cesty se je každý snaží odhodit. A to tak, aby ho nikdo nezpozoroval. A naopak se má snažit, aby nalezl dřívko jiného hráče.
4) Boj o míč
Hra pro dvě družstva. Na louce se udělá čára z větví. A padesát kroků od ní zhruba kruh o 1,5 metrů. Do každého z kruhu se dá jeden míč. Každé družstvo má za úkol vniknout na soupeřovo území, a tam ukořistit míč. A ten nějakým způsobem dopravit na svoji půlku. Obránci míče se snaží útočníky zasáhnout rukou nebo šiškou. Zasažený hráč se pak musí vrátit na své území. Jedinou výjimkou, kde soupeři nesmí útočníka zasáhnout, je kruh soupeře. Do něj nesmí vstoupit ani nikdo z jeho obránců.
5) Házení a chytání šišek
Hra pro více družstev, které mezi sebou závodí, které je lepší. nejprve si hráči nasbírají 100 šišek. Jedna půlka družstva je potom druhé polovině hází. Druhá půlka zas chytá. Vítězí to družstvo, které chytne více šišek.
6) Dítě v indiánském ležení
Hra pro dvě družstva. Jedno družstvo představuje bělochy, druhé indiány. Indiáni ukořistili bělochům dítě, které představuje míč. Družstvo bělochů ho chce dostat zpět. Ale družstvo indiánů ho brání, že po běloších hází šišky či míčky. Kdo je zasažen, je vyřazen ze hry. Běloši pak vyhrávají v případě, že vynesou míč do třech minut. V opačném případě vítězí indiáni.
7) Obrana ostrova
Hra pro dvě družstva. Vytyčí se území ostrova. Menší skupina družstvo představuje obránce a druhé dobyvatele. Dobyvatelé se snaží dostat na ostrov, aniž by byli od jeho obránců zasaženi šiškami (míčky). Komu se povede na ostrov dostat, stává se jeho obráncem. Kdo je zasažen, musí se vrátit na start a tam čekat tři trestné minuty. Prohrávají tři hráči, kteří jako poslední zbyli a na ostrov se nedostali.
8) Druhá třináctka Bobříků
A nyní přejdu k té druhé třináctce bobříků. Zatímco ulovení první třináctky bobříků označují barevná kolečka, tak ta druhá třináctka se určuje barevnými čtverečky.
14. Bobřík indiánských měsíců
Má žlutou barvu a vyžaduje na svém lovci znalost názvů a znaků indiánských měsíců.
15. Bobřík hmatu
Má světle zelenou barvu. Z papíru se vystřihne 10 kusů koleček, 10 kusů čtverečků, 10. kusů obdélníčků a 10 kusů trojúhelníčků. Úkolem lovce tohoto bobříka je poslepu (se zavázanýma očima) roztřídit podle tvaru do čtyř krabiček od zápalek. A to pokud možno v co nejkratším časovém limitu.
16. Bobřík paměti
Má černou barvu a skládá se ze dvou částí. Jednak vyžaduje zapamatování a splnění deseti neobvyklých úkolů, které mají být splněny nebo přineseny na příští schůzku. A to bez zapisování. A pak zapamatování si alespoň pěti čísel ve správném pořadí ve hře "Hra na paměť" (viz výše, hra č. 2).
17. Bobřík žízně
Má červenou barvu a vyžaduje na svém lovci za parného dne vydržet šest hodin bez pití.
18. Bobřík hvězd
Má modrou barvu a na svém lovci vyžaduje poznat na obloze minimálně deset souhvězdí. Domnívám se, že mně, který se od dětství zajímá o vesmír, by lov tohoto bobříka asi dělal nejmenší potíž. A tak jako pomůcku ostatním přikládám odkaz na moje "Vystřihovánky otáčivé mapy hvězdné oblohy".
19. Bobřík ohně
Má tmavě hnědou barvu a na svého lovce vyžaduje udělat v dešti oheň z mokrého dřeva. A to bez papíru a bez chem. pomůcek k hoření. A přitom oheň musí vydržet hořet alespoň pět minut. Viz též "Jak lze učit děti poznávání ohňů"
20. Bobřík času
Má tmavě zelenou barvu. Vyžaduje na svém lovci, aby bez dívání se na hodinky dokázal odhadnout hodinu. Splést se může jen o pět minut.
21. Bobřík barev
Tento oranžový bobřík vyžaduje, aby jeho lovec obarvil tři bílé kusy látky nějakým různým přírodním barvivem z rostlin a znát název rostlin, ze kterých barva vznikla.
22. Bobřík slepoty
Tento bobřík má růžovou barvu. A na svém lovci požaduje, aby měl dvě hodiny zavázané oči a přitom nesmí opustit stan nebo místnost, kde se plní. A navíc se nesmí ani spát ani ležet!
23. bobřík hbitosti
Fialový bobřík hbitosti se uloví tak, že jeho lovec stojí u stěny dlouhé 2 metry (například u podsadového stanu). Ze vzdálenosti 20 kroků po něm bude někdo házet 100 míčků. Lovec bobříka se musí vyhnout minimálně 80 hodům míčků.
24. Bobřík indiánských signálů
Lov světlemodrého bobříka indiánských signálů vyžaduje dvě části. Za prvé vyslat a přijmout vzkaz v Morseově abecedě, a to rychlostí alespoň 12 znaků za minutu. Viz též můj článek "Jaké jsou moje nejoblíbenější šifry?". A za druhé totéž, avšak místo morseovky vyslat vzkaz semaforovou abecedou.
25. Bobřík uloupených míst
Je světlehnědý. A v knížce "Strach nad Bobří řekou" vyžadoval sesbírat alespoň třináct pohlednic z míst, které byly kvůli Mnichovské zradě odtrženy od Československa.
A tohoto bobříka tak, jak Jestřáb popisuje v knížce, bych se pokusil splnit teď hned online. Protože jsem zcestovalý, vložím sem třináct svých fotografií takovýchto míst: (viz též "Jestlipak jste někdy slyšeli o vyhnání Čechů z pohraničí?")
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tato všechna místa, která jsem osobně navštívil, se od roku 1938 do roku 1945 kvůli Mnichovské zradě bohužel ocitla v Říši. |
| Foto: Libor Čermák |
Já osobně bych k tomu ještě přidal i například Benešovsko a Sedlčansko, které dopadlo obdobně jako pohraničí "Že se tak málo mluví o vysídlení Benešovska a Sedlčanska?"
Ale, pokud chce někdo lovit bobříka v současnosti, měl by podle současných pravidel nasbírat alespoň 50 pohledů českých měst.
26. Bobřík věrnosti
Tento bílý bobřík má pro svého lovce takový úkol, že po jeden celý rok musí být věrným členem svého klubu, oddílu či sdružení.
Takže jak je vidět, Jaroslav Foglar byl bezedná studnice nápadů pro skautské a turistické oddíly. A pochybuji, že u nás v Česku najdeme někoho jiného, kdo se do pedagogiky volného času dětí a mládeže zapsal více než právě Jestřáb.
Použité zdroje:
Foglar J.: Strach nad Bobří řekou, Olympia, Praha, 1990
http://foglarweb.deg.cz/clanky.php?id=108
Související články:
I Jaroslav Foglar psal o nesvobodě a nedemokracii
Jak se loví třináct bobříků? (O knížce Hoši od Bobří řeky)
Knížka "Chata v Jezerní kotlině" jako zajímavý dárek pro děti k Vánocům