Stalo se tak, když se spolu vydali z domova cestou k Ryklické cyklostezce, Zláťa mu začal povídat:
„Páťo, podle toho, co jsem tě už naučil, chválím tě, jak ses o mne začal skutečně dobře starat. Už víš, jak se mají správně napumpovat moje kola. Už víš, jak se mají správně naolejovat mé součástky. Už bys také měl vědět, jak se nazývají většina mých dílů. A také bys měl umět, jak má být správně nastavena výška mého sedla, aby se ti dobře sedělo a šlapalo. Ale víš něco o historii jízdních kol?
„O historii jízdních kol?“ Zeptal se ho Páťa. „To už musí být někdy od středověku. Ne?“
kresba anděla na okenní vitráži v anglickém kostele Stokes Poges podle http://rosiebell.typepad.com/rosiebell/2012/02/the-first-velocipede.html (kresba Libor Čermák)
„Ale kdepak.“ Odpověděl mu Zláťa.“ Je to mnohem složitější. Představ si chlapče, že už v roce 3500 před naším letopočtem bylo v Sumeru, na území dnešního Iráku, vymyšleno první kolo. Tedy nikoliv takové, jak vypadám já. Ale zatím jen to jednoduché, jako součást vozů. To až v Egyptě, tam už něco, co dnešní bicykl hodně vzdáleně připomínalo, zřejmě už měli. Bylo to však poháněno pouze odrazem lidských nohou. A na podobném odrážecím kole sedí i andílek v na okenní vitráži v kostele v anglickém Stoke Poges z roku 1642. Pak se na to celé zapomnělo. A to až do roku 1818. To se vynálezci Ludwigu von Draisovi z Bádenska povedla jakási cyklistická prvotina. Ta byla nejdřív dřevěná. A pořád ještě nebyla poháněná šlapáním, ale stále jen odrážením nohou od země. Podle jeho vynálezce se tomuto stroji začalo říkat „draisna“.
"Takže vlastně dětská odrážedla jsou ty první draisny“. Poznamenal Páťa. „Malé děti tedy jezdí na těch prvotních draisnách, aniž o tom vůbec vědí.“
"Máš pravdu. A pak se stalo v roce 1861, že pařížský mechanik Ernest Michaux namontoval na přední kolo kliky s pedály a šlapací kolo bylo na světě. Postupně se však stalo i to, že místo dřeva bylo použito kovu. A to hlavně oceli, ze které mám své rámy i já. V 70. letech 19. století to byla ta nejprve ta vysoká kola, kde je přední kolo výrazně vyšší než to zadní.
Ale kvůli nízké bezpečnosti bylo v Anglii vyvinuto již nižší kolo. To už bylo velice podobné našemu. Poháněné bylo šlapkami a řetězem a obě kola stejně velká. Toto kolo však bylo stále více a více zdokonalováno, až se během 20. století začalo postupně přibližovat těm našim, na kterých jezdíme dnes. Na konci 20. století pak přibyly odpružené vidlice. A vývojem prošli i řazení a přehazovačky. A nejen to všechno. Třeba i pedály. Zatímco já mám pro šlapání nahoru ty retro klipsny na řemínky, mnohá kola mají už nášlapné pedály. Ale na ty musíš mít ještě speciální boty. A i materiál rámu se postupně mění v lehčí a pevnější. Ale že máš mne, Zláťu, toho nemusíš vůbec litovat. Naopak ti mne mnoho lidí bude závidět, že máš ještě takovéto to klasické jízdní kolo s vodorovným horním rámem. Právě takové se dnes bohužel už málo vyrábějí.“
A jak tak Páťovi vyprávěl Zláťa o historii jízdních kol, pomalu se spolu dostávali na ryklickou cyklostezku. A tam Páťa se pořádně chytil Zláťových mosazných řídítek a odstartoval svých třináct minut nepřetržitého šlapání do pedálů. A víte, kam ho jeho zlatočervený kovový kamarád přenesl? Na jaký výlet se s ním dnes vydá? To se dozvíte příště.
První výlet: po Modřanské cyklostezce: 1. díl: Nečekaná výhra, 2. díl: Opravdu zvláštní kolo, 3. díl: Cesta pod Vyšehradem, 4. díl: Zloděj na cyklostezce,
Druhý výlet: Ve skanzenu: 5. díl: O své kolo se musíš starat!, 6. díl: Školák z 19. století, 7. díl: Páta a kolo Zláťa: Jak Páťa pomohl propadlíkovi
Třetí výlet: Na Dlouhých stráních: 8. díl: Výlet do hor, 9. díl: Na Dlouhých stráních, 10. díl: Jak spolu vyráběli elektřinu
Čtvrtý výlet: Na Hadí řece: 11. díl: Dobrodružství na Kocábě, 12. díl: Mezi trampy, 13. díl: Morseovka na Kocábě, 14. díl: U Svojsíkovy mohyly
Pátý výlet: Po stopách českých králů: 15. díl: Jak má být vysoko sedlo?,16.díl Cesta na Alkazar, 17. díl: Na rytířském souboji
Další související články:
Kam se ztrácejí pánská jízdní kola?
A další seriály pro děti a mládež na mém blogu: „Inlajnový duch“ ,“Hrdinové Čeksasu“, „Vánoční doba“a Páťa a kolo Zláťa (seriál)