Pěší výlet z Mladé Boleslavi do Bakova nad Jizerou

30. 04. 2017 12:53:13
Minulou neděli jsem se vydal na další pěší výlet. Vyšel jsem z Mladé Boleslavy přes hrad Michalovice, Bakov nad Jizerou, Avion motorest, na hrad Zvířetice. Ale to není vše, co jsem cestou viděl, můj článek a fotky řeknou víc.

To počasí posledních dnů, to dává milovníkům turistiky zabrat. Ale to mám kvůli tomu sedět doma a kynout? A tak jsem si z minulého víkendu vybral neděli, kdy mělo být podle předpovědí přeci jen lépší než v sobotu a vyrazil jsem vlakem do Mladé Boleslavi.

Přešel jsem most přes Jizeru, u kterého jsem před třemi lety vyfotil svoje kolo, když jsem na něm odtud absolvoval výlet (viz "Na kole podél Jizery).

A pak jsem se vydal k mladoboleslavskému hradu.

Mladou Boleslav založil v 2. polovině 10. století kníže Boleslav II, ten co nechal v roce 995 v Libici nad Cidlinou vyvraždit Slavníkovce (viz Na inline bruslích z Nymburka do Libice). Přemyslovské hradiště bylo v roce 1350 přestavěno na gotický hrad a po požáru v roce 1555 na renesanční zámek. V 18. století sloužil třaba jako kasárna a po roce 1948 dokonci i jako vězenice. Dnes je zde muzeum.

A také je tu hezky kamenný labyrint, který jsem si prošel. To mi připomnělo můj loňský výlet do Loučně (viz Pěší výlet z Milovic přes Loučeň), která je odtud vlastně i nedaleko.

Když jsem si prohlédl nádvoří hradu, vydal jsem se na mladoboleslavské Staroměstské náměstí s renesanční radnicí ze 16. století, dále s vodotryskem a kovovými sklupturami.

Je tam také umělý vodní tok věnovaný řece Jizeře.

U něj jsem se také vyfotografoval.

A na druhé straně náměstí se nalézá gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie z 15. století s barokním průčelím.

Vydal jsem se po červené turistické značce a opět jsem přešel most přez Jizeru, ze kterého je vidět Vaňákův jez s ocelovou lávkou.

Červená turistická značka mne dovedla až ke zřícenině hradu Michalovice, k tzv. Putně. Hrad byl postaven ve 13. století. Podle legendy tu má být ukrytý poklad a také tu prý přebívali například Vlaši a alchymisti. Ti zde podle oné pověsti způsobili obrovský výbuch, který nakonil věž a pohřbil hledače pokladu. Ten tu prý dodnes střeží jejich duchové. I když jsem na tomto hradě byl asi před třinácti lety, těšíl jsem se, že se do něj opět podívám a nafotím si ho pro další můj zříceninový fotoblog. Jenomže v současné době je z technických důvodů zavřený.

Ale, jak jsem zjistil, tak smůlu z druhé strany mince doprovází zas štěstí, protože tu zrovna pod hradem kolem mne profrčel historický vlak s parní lokomotivou.

Po červené turistické značce jsem dorazil do Debře, která je posledním místem na mé cestě, která je ještě část Mladé Boleslavi. Tady jsem opět přešel řeku. Je zde původně gotický kostel sv. Barbory ze 13. století, který byl v 17. století barokně přestavěn. Kolem roku 1700 sem přibyla ještě barokní zvonice.

Po červené turistické značce, která teď vede podél hlavní silnice jsem se dostal do obce Josefův Důl (nezaměňovat se stejně nazvanou obcí v Jizerských horách). Každý, kdo tudy prochází, jistě si všimne zdejší dominanty - kostela, vystaveného na stráni. Není to ovšem kostel v klasickém slova smyslu. Je to hrabka rodiny Leitenbergerů, podnikatelů.

A nyní jsem se konečně ocitl v té správné divočině kolem řeky Jizery.

Les se skalnatou roklí, to jistě zaplesá srdce nejednoho romantika.

A roubené chaloupky. To samé.

A dokonce je tu vidět i hrad Zvířetice. Tam mám také namířeno. Jen doufám, že tam nedopadnu stejně jako v Michalovicích.

A další chaloupky. Tady to vypadá doslova, jak ve skanzenu.

Konečně jsem dorazil do Bakova nad Jizerou.

Toto město vzniklo pravděpodobně někdy ve 13. století jako rybářská osada na Jizeře. Na náměstí se nalézá původně gotický kostel sv. Bartoloměje nebo morový sloup Nejsvětější trojice. Mne tu přepadla silnější přeháňka s krupobitím, a tak jsem se snažil najít nějakou restauraci, kde bych si došel na pozdní oběd. To se mi asi po půlhodinové procházce městem podařilo.

A poté jsem se vydal k dalšímu zajímavému cíli, který se od města nalézá ani ne kilometr. Myslím si, že pokud jste někdy cestovali po mladoboleslavské dálnici D10, doře ho znáte. Je to Avion motorest v podobě letadla IL 18. Jeho provoz, jako motorestu, byl zahájen ke 42. výročí konce 2. světové války, tj, v roce 1987. Dnes je z reklamních důvodů natřen do barev Kofoly.

Dopravní letoun IL 18 byl vyvinut v polovině 50. let 20. století, konstruktérem Sergejem Iljušinem.Konkrétně tento letoun původně využíval Aeroflot jako CCCP-75451, zde stojí od září roku 1986.

Protože zrovna přišla další přeháňka, byl jsem rád, že jsem se v něm mohl zrovna schovat. Ale navštívil bych ho, i kdyby žádná přeháňka nepřišla. Letadlo při cestě, to je přeci něco! Vevnitř jsem si koupil čokoládové trubičky na posilnění po obědě a také pamětní mosaznou medaili, které sbírám.

Vrátil jsem se zpět do Bakova nad Jizerou a prošel kolem mlýna.

A pak šel po modré turistické značce, a to osadou Rybním dolem. Barevný osadní totem jsem si prohlédl velice rád.

A pak dnes už počtvrté jsem přešel Jizeru a zamířil do podhradí hradu Zvířetice.

A tam jsem nejdřív narazil na informační centrum a vedle něj na zahradní železnici Zelené údolí

A pro železniční nadčence, skutečně tady občas jezdí. Na letošek (rok 2017) je zde vypsaný tento jízdní řád: 10.6. , 1.7. , 22.7. , 12.8. , a 2.9.

A pak jsem se vydal nahoru na hrad.

Naštěstí uzavřený jako hrad v Michalovicích nebyl, a tak jsem ho mohl navštívit. Dokonce mne tu chytila další přeháňka. Ale na hradu jsem se mohl schovat v jednom ze sklepení (viz obrázek).

Historie tohoto hradu se začíná psát na počátku 14. století. To si toto místo ke zbudování nového hradu vybral Zdislav z Lemberka. Využil toho, že hrad je od přírody opevněný ze tří stran. Z východu to je svah k řece Jizeře a ze severní a z jižní jsou to hluboká koryta vymletá vodou. A tak bylo nutné hrad opevnit jen ze západní starny, kde byly vybudívány věž, příkop a hradba. Zdislav a jeho potomci, kteří se později psali jako Páni ze Zvířetic, tady byli až do roku 1504. To ho prodali Václavu Sezimovi z Ústí. Roku 1528 se stali majiteli hradu Vartenberkové. Ti hrad přestavěli na renesanční zámek. Vartenberkové byl bohatý rod. Vlastnil mnoho hradů v okolí. Prvním majitelem z tohoto rodu Jan s Vartenberka. A po něm jeho syn Adam. Ten se však zúčastnil neúspěšného stavovského povstání proti králi Ferdinandu I. , a tak u byla podstatná část jeho majetku zkonfiskována. Zvířetice mu byly ponechány, ale také jako doživotní vězení, které nesměl bez povolení opustit. Dalšími majiteli hradu byli například Jiří Vratislav z Mitrovic a Jan Vlk z Kvítkova. Po nich Zvířetice koupili Valdštejnové, kteří tu například vybudovali barokní kapli. Poté zámek dvakrát vyhořel. Poprvé v roce 1693 a podruhé v roce 1720 po zásahu bleskem. Po něm byl opuštěn a pomalu směřoval k současné podobě jako zřícenině.

Jeho romantická podoba lákala například básníka Karla Hynka Máchu. Ve 30. letech byla díky Klubu českých turistů věž upravena na rozhlednu. A tak vlastně slouží i dnes. Výhled je tu na celý Český ráj. Ve 2. půlce 20. století se hradu ujalo hnutí Brontosuarus a dokonce se tu konaly i letní tábory. Tábory na zřícenině hradu. Kdy je nechtěl zážít?

Já jsem si celý hrad nafotografoval a díky tomu vytvořil speclální fotoblog "Zřícenina hradu Zvířetice".

A pak už jsem zvážil čas i počasí a vyrazil jsem na vlakové nádraží v Bakově nad Jizerou, odkud se vrátím zpět domů. To se nalézá asi jen půl kilometru od hradu. A co víc! Zrovna jsem z něj viděl odjížet ten samý parní vlak, který jsem potkal dopoledne v Michalovicích a který se teď vracel zpět. Akorát vyfotit jsem ho nestačil. Ale to nevadí.

Opět jsem ušel minimálně 15 kilometrů, viděl jsem tři hrady, krajinu kolem řeky a dokonce letadlo s parnám vlkakem. A co ty přeháňky? Vždyť to bylo jen okořenění mého výletu. A tak není ničeho litovat.

zdroj: wikipedie, místní informační tabule, Stejskal M.: Labyrintem tajemna aneb průvodce po magických místech Československa, Paseka, Praha, 1991

Další výlety:129: Květný výlet kolem Kouřimi, 128: Pěší výlet z Běchovic do Úval 127: Pěší výlet Modřanskou roklí 126: Procházka podzimní Prahou, 125: Pěší túra kolem Kolína, 124: Pěší výlet z Uhříněvsi, přes Dobřejovice, do Stránčic,123:Pěší výlet z Dobříše přes Nový Knín, 122: Pěší výlet okolo Tábora, 121: Pěší výlet z Hořovic přes Valdek do Jinců, 120: Z Nové Paky po stopách duchů a strašidel ,119: Pěší výlet ze Sobotky Plakánkem na Kost, 118: Pěší výlet hruboskalským skalním městem, 117: Peší výlet kolem Trosek, 116: Pěší výlet do Jičína po stopách Rumcajse, 115 a níž: viz rubrika výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | neděle 30.4.2017 12:53 | karma článku: 20.60 | přečteno: 1003x

Další články blogera

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.49 | Přečteno: 459 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 581 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 474 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 2384 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1897

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...