Nový Jeruzalém právě vystavěn!

16. 04. 2017 0:32:13
Co si představíme, když se řekne "Nový Jeruzalém"? Že by výňatek ze Zjevení Janova? Nebo tajemný půdorys Prahy z doby Karla IV.? Či čtvercově fraktálové obrazce v obilí? Nebo můj velikonoční Jeruzalém? Vše je správné!

"A viděl jsem od Boha z nebe sestupovat svaté město, nový Jeruzalém, krásný jako nevěsta ozdobená pro svého ženicha." takto se to píše ve 21. kapitole Zjevení Janova. A tam se dále píše i toto: "Ve vytržení ducha mě vyvedl na velikou a vysokou horu a ukázal mi svaté město Jeruzalém, jak sestupuje z nebe od Boha, zářící Boží slávou; jeho jas jako nejdražší drahokam a jako průzračný křišťál. Město mělo mohutné a vysoké hradby, dvanáct bran střežených dvanácti anděly a na branách napsaná jména dvanácti pokolení synů Izraele. Tři brány byly na východ, tři brány na sever, tři brány na jih a tři brány na západ." (zdroj http://bible.virt.cz/)

A právě toto se stalo předobrazem k záměru Karla IV., který se rozhodl, že v půdorysu Nového Města pražského vtiskne podobu jakéhosi Nového Jerzaléma. Je to vidět na některých novoměstských kostelech z Karlovy doby. Ty totiž vytvoří čtverec, na jehož vrcholech se nalézají tyto kostely: klášter na Slovanech, kostel sv. Kateřiny v Kateřinkách, kostel Panny Marie a sv. Karla Velikého na Karlově a kostel Zvěstování Panny Marie na Trávníčku. Ve středu tohoto čtverce se pak ještě nalézá kostel sv. Apolináře. A aby tomu nebylo málo, tak na hraně spojující kostel sv. Jana Nepomuckého Na Skalce a kostel Zvěstování

Panny Marie na Trávníčku se nalézá ještě barokní kostel Panny

Marie Bolestné v ulici Na Slupi. (Zdroj: http://liborcermak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=503905).

A co ty tajemné kruhy v obilí? Jak píše badatel Eckahart Weber v knize "Kruhy v obilí - Posvátná geometrie a poselství matky Země" (Eminent, Praha, 2008), tak některé obilné obrazce v obilí mají podle něho právě v sobě ukrývají myšlenku nového Jeruzaléma. Jsou to ty, které nejsou kruhové, ale čvercové a navíc ještě fraktálové. Takové obrazce v obilí vznikly například v anglickém hrabství Wiltshire 16. července 1999 u Windmill Hill, nebo 4. srpna téhož roku u West Kennett. Další symbol nového Jeruzaléma se objevil 3. července 2005 u Alton Barnes. A najdeme i další podbné obrazce v obilí, které by se daly zařadit do této série.

A pak by se novým Jeruzalémem mohl klině nazvat i můj velikonoční Jeruzalém, tedy obdoba vánočních betlémů. V uplynulých dnech svatého týdne jsem přinášel návody, jak jeho jednotlivé části postavit. Tady jsou:

(kaple Božího hrobu): Jak postavit kapli Božího hrobu?

(vesnička): Velikonoční skanzen

(postavičky): Za velikonočními zvyky do "velikonočního Jeruzaléma"

(Herodesův Jeruzalémský chrám na Chrámové hoře): Postavte si maketu jeruzalémského chrámu

(Kristův hrob): O velikonocích vstal Kristus z mrtvých

(Kalvárie): Velikonoční čokoládový kalendář

(Koledovací říkanky): Velikonoční koledovníček

A dnes si ho celý dokončíme.

Celému mému Velikonočnímu Jeruzalému dominuje brána. Jak ta mne napadla? Bylo to na Bílou sobotu v roce 2014, když jsem na kole projížděl vísku Vinec u Mladé Boleslavi (viz Na kole podél Jizery). A tady jsem zažil velké překvapení.

Zcela náhodou jsem tu totiž potkal partu dětí, koledníků, která chodila na Bílou sobotu vyřechtávat. Je to prastarý lidový zvyk, který měl nahradit zvuk utichlých zvonů (viz můj článek Velikonoční pašijový týden je tady). U nás v Praze se to už moc nevidí. A tak mne velice potěšilo, když jsem zjistil, že tady na vesnicích se to pořád ještě dodržuje. Děti měly košíčky a k tomu i nádherně zdobenou tzv. "bránu". A tak jsem je poprosil, zda si je s ní můžu vyfotografovat. Nezbývá nic jiného, než si přát, aby takovéto lidové obyčeje vydržely i nadále. A tak mne napadlo, co kdybych takovou nějakou podobnou bránu udělal i jako součást mého velikonočního Jeruzaléma?

Tento obrázek si vystřihněte dvakrát. To jako rub a líc. Možná že je dobré bránu vyztužit i čtvrtkou, aby byla stabilnější. Potom ji můžete ozdobit přiloženými vajíčky a pomlázkami.

A jak udělat, aby brána stála? Spojte ji provázky s pozadím, tedy s Kalvárií neboli s čokoládovým kalendářem. A i tyto provázky velikonočně ozdobte. A jak? Já jsem to učinil následovně. Vystřihl jsem si z papíru různě barevné čtverečky. Pak jsem vzal těstovinové trubičky (jaké se dají běžně koupit v obchodě s potravinami), a ty jsem různě baravně nabarvil. Já jsem na to vzal tempery. Ale moje kolegyně z našeho klubu, co vede kroužky výtvarky, ta je barví pomocí potravinářského barviva. Takže takto druhým způsobem nabarvené jdou pak i sníst. Potom jsem navlíkal střídavě těstovinu a barevný čtvereček. Získal jsem tak hezký řetěz, kterým se dají ozdobit nejen tyto velikonoční Jeruzalémy, ale i velikonoční líta, tedy velikonoční stromečky (viz Ozdobený stromeček i o velikonocích?)

Díky řetězům se může stát, že brána bude mít tendenci se sklápět dovnitř velikonočního diorámatu. Proto doporučuji udělat ještě jeden takový řetěz. A ten jako závaží prověsit ze přední strany brány. Takže bude kromě ozdoby sloužit i jako závaží.

A na závěr je možné celý velikonoční výjev ještě doozdobit. Napříklat modelářský trávník lze koupit v prodejnách s modelářskými potřebami. A pak ho nanést například s pomocí Herkulesu. Stromečky se dají vyrobit s obyčejných brček (nabarvených nahnědo), a do něj zabudovaných drátků s kousky zelené houbičky na nádobí. Podrobně si postup můžete přečíst v mém článku "Jak si postavit roubenou chalupu". A teď už máme celý velikonoční Jeruzalém hotový. Pokud si ho také vyrábíte nebo jste si ho podle mého návodu vyrobili, přeji, aby vám udělal hezkou dekoraci k celým velikonočním svátkům.

Psal jsem před třemi roky v rubrice Velikonoce 2014 :

Velikonoční skanzen na Vysokém Chlumci

Velikonoční křížovkový obrázek

Psal jsem před dvěma roky v rubrice: Velikonoce 2015 :

Velikonoční návštěva katedrálních okenních vitráží

A je tu Velikonoční pondělí

Psal jsem před rokem :

Dnes mají chodit děti koledovat a ne se dívat na televizi!

Autor: Libor Čermák | neděle 16.4.2017 0:32 | karma článku: 10.63 | přečteno: 857x

Další články blogera

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Další články z rubriky Hobby

Táňa Lišková

Kočkou může každá být... :)

Každá žena může být kočka :) stačí pro to jenom občas trochu udělat. Kdo chce - hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Souhlasíte?

18.3.2024 v 15:40 | Karma článku: 12.38 | Přečteno: 383 | Diskuse

Petr Lukáš

Ucháč obrovský, jedlá jarní houba, i když trochu s výstrahou

Momentálně to vypadá, že rostou jarní druhy hub, tak jsem se byl podívat na jedno místo, kde rostou kačenky české. Kromě kačenek potěšil i tento ucháč.

17.3.2024 v 14:19 | Karma článku: 5.70 | Přečteno: 123 | Diskuse

Rudolf Pekař

Zhubni!

V dnešním záplavě informací o různých dietách a způsobech, jak zhubnout a vést zdravější životní styl, je snadné se ztratit. Jsem jedním z těch, kteří se dlouhou dobu snažili najít správnou cestu k zdravějšímu životu.

15.3.2024 v 16:45 | Karma článku: 5.40 | Přečteno: 187 | Diskuse

Petr Lukáš

hlíva hnízdovitá, pěkná nejedlá a smradlavá

V podzimních a zimních měsících se můžeme setkat s touto barevnou hlívou, která je ale bohužel nejedlá.

7.3.2024 v 14:03 | Karma článku: 4.38 | Přečteno: 81 | Diskuse

Táňa Lišková

Lehni si a jdi už spát!

Víš, co se ti může stát? Aneb taky Vám do noci šrotují hlavou myšlenky a někdy máte pocit, že by den měl mít 40 hodin? Nejste v tom sami! Ještě že mám kočku, která mě hlídá... :)

6.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 11.49 | Přečteno: 278 | Diskuse
Počet článků 2384 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1897

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...