Za velikonočními zvyky do "velikonočního Jeruzaléma"

Jak jsem se rozhodl oživit svůj "velikonoční Jeruzalém"? Především apoštoly, zvířátky a hlavně postavičkami dětí právě provozujícími některý z tradičních českých lidových zvuků konaných o velikonocích. A těch je skutečně mnoho.

Když se o vánocích rozhodujete, jaké postavy dáte do betlému, máte tam několik doslova povinných postav. Těmi jsou malý Ježíšek v jesličkách, Pana Maria, Svatý Josef, oslík a volek. Také se tam můžou objevit tři králové, pastáři a andělé. Další postavy jsou už víceméně na fantazii autora. Ale co, když vyrábíte velikonoční obdobu, tedy Jeruzalém se vzkříšeným Kristem? Jaké postavy tam zvolit?

Kristus a apoštolové

Ježíš Kristus

Určitě vzkříšeného Ježíše Krista. Toho jsem však už měl v jednom z předešlých článku "O velikonocích vstal Kristus z mrtvých". Tak doporuřuji jen kliknout a pokud jste tak už neučinili, postavu Ježíše si můžete stáhnout a vytisknout.

Postavy do velikonočního Jeruzaléma

Apoštolové

Svědky Kristova vzkříšení byli i apoštolové. Těch bylo, jak známo, dvanáct. A já jsem je znázornil pomocí postaviček nakreslených podle figurek z Pražského orloje. Jsou to: svatý Petr (s klíčem), svatý Matěj (se sekerou), svatý Jan (s kalichem), sv. Ondřej (s křížem ve tvaru X), svatý Filip (hůl s křížem), svatý Pavel, (meč a kniha) svatý Tomáš (kopí), svatý Šimon (pila), svatý Bartoloměj (nůž), svatý Matouš (kniha), Svatý Jakub Větší a svatý Jakub Mladší.

Postavy u kaple Božího hrobu

Křesťané o velikonocích dodržují takový zvyk, že například na Bílou sobotu se chodí modlit k božím hrobům. Tuto kapli mám já i zde (viz "Jak postavit kapli Božího hrobu?"). K ní jsem dal jednak modlícího se človíčka, kterého jsem tedy, snad mi to odpustíte, namaloval podle vlastní fotografie z článku "Havířský kostelík Nanebevzetí Panny Marie v Poděbradech". A protože by můj "velikonoční Jeruzalém měl být nejen pro papírové modeláře, ale především i pro děti, tak jsem církevní postavy znázornil chlapcem - ministrantem ze svící. Tedy stejným, jakého jsem použil i do betlému v článku "Zamyšlení nad Číhošťským zázrakem" .

Pletení pomlázky

A co ty lidové tradice? Z nichž se tu můžeme setkat například s chlapci, co si pletou pomlázku. Ta se tím nejznámějším způsobem plete z osmi proutků, rozdělených čtyři na pravo a čtyři na levo. To se vždy vezme krajní proutek a protáhne se mezi dvěma prostředními na druhé straně a vrátí se zpět do své řady, avšak na druhý okraj. Podrobněji jsem to popsal v článku "Tak kluci, už máte upletenou pomlázku?". 

Vynášení smrti

O Smrtné neděli, neboli té, která předchází neděli Květné, se tradičně na venkově vynáší smrt, neboli Morana. Zpravidla se hází do vody. Proto jsem i já jednu takovou Moranu pro svůj velikonoční Jeruzalém nakresklil. Když si ji vystřihnete, doporučuji ji nalepit na kříž ze špejlí, aby lépe vypadala. A protože velikonoční Jeruzalém by měl být výjev už skutečně velikonoční, doporučuji ji také umístit někam do vody. 

Přinášení líta.

Na místo Morany pak dívky přinášejí tradiční líto, tedy ozdobený stromek, se kterým chodí na koledu. Podrobněji jsem se tomuto zvyku věnoval v článku "Ozdobený stromeček i o velikonocích?" Jak jsem se dozvěděl ve skanzenu v Kouřimi, (viz "Velikonoční skanzen"), líto se umísťovalo do blízkosti včelího úlu. Proto jsem mezi postavičky vložil i obrázek úlu s lítem.

Vyřechtávání

Od Zeleného čtvrtka (večer), přes Velký pátek  (ráno, poledne, večer) až po Bílou sobotu (ráno a poledne) mají dle starého zvyku chodit chlapci pod vedením nejstaršího hocha po vsích a městech vyřechtávat, aby nahradili zvuk zvonů. Používají k tomu různé dřevěné řechtačky, klapačky, od malých ručních až po velké na kolečkách. Při poslední obchůzce v sobotu v poledne navštěvují domácnosti, kde dostávají za vyřechtávání koledu. (viz podrobnosti "Velikonoční pašijový týden je tady")

Pondělí velikonoční

Nejvíc dětí se asi těší na Pondělí velikonoční, kdy se chodí s pomlázkou koledovat. Je to zřejmě nejrozšířenější lidový zvyk, který se od našich předků dochoval během velikonoční doby. Kluci, ti zpravidla očekávají vajíčka, dospělí pánové tvrdší alkohol. Ale protože by můj velikonoční Jeruzalém měl být pro děti, tak jsem ho doplnil i o dětské koledníky, tedy kluky s pomlázkou a dívky s kbelíkem vody.

Zvířátka

A na závěr jsem tam doplnil i nějaká ta zvířátka, která jsou s velikonocemi tradičně spjata. Je tam beránek, kohoutek, slepička s kuřátky, zajíček a z antimultikulturních důvodů také pes s prasátkem.

Velikonoční Jeruzalém Libora Čermáka

Osobně si tedy myslím, že je to pestrá paleta nejrůznějších postaviček, které toto moje celé velikonoční diorama nějak zajímavě oživí. 

Psal jsem před třemi roky v rubrice Velikonoce 2014 :

Záhady turínského plátna

Psal jsem před dvěma roky v rubrice: Velikonoce 2015 :

Jak se kluk ze čtvrté třídy stal chovatelem slepic

Psal jsem před rokem :

Dnes mají chodit děti koledovat a ne se dívat na televizi!

Autor: Libor Čermák | pátek 14.4.2017 3:13 | karma článku: 11,29 | přečteno: 359x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,52

Libor Čermák

Indián v Roswellu

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88