Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Procházka podzimní Prahou

Ani letos jsem nevynechal svojí pravidelnou procházku Prahou. Tentokrát jsem se vydal z Hradčan, přes Strahovský klášter, Petřín, Smíchov a pak přes Vltavu. Pojďte se v tomto článku na něj vydat se mnou 

A tak jsem vydal pražskou MHD. Z trmavaje se jsem vystoupil ve stanici Brusnice na Hradčanech. A  tady jsem se nejprve vydal do malebné hradčanské uličky zvané Nový Svět.

Je to vlastně taková úzká křivolaká ulička, která vede údolím pod Loretánským náměstím. Protože je stranou turistického ruchu, je to současně i místo poměrně klidné. A tak jsem si ho mohl vyfotit, aniž by moje fotky obtěžovaly davy turistů. Vzniklo někdy v polovině 14. století na staré cestě směrem ke Střešovicím. V roce 1360 bylo na základě rozhodnutí císaře Karla IV. začleněno k Hradčanům. Dokonce tu najdeme i roubenku, což je v centru Prahy poměrně unikát.

V průběhu staletí tu bydlela i celá řadá významných osobností.Například Tycho de Brahe. V moderní době, to pak byl například malíř Jan Zrzavý nebo režisíři Jindřich Polák (např. Návštěvníci, bude o nich ještě zmíňka) a Karel Kachyňa (např. Vlak dětství a naděje). A další. Zákoutí je to velice hezké. A tak jsem tu pořídil mnohem víc fotografií a z nich sestavil fotoblog "Fotoprochácházka Novým Světem".

Pak jsem se vydal Černínskou ulicí směrem nahoru, kde jsem přišel do Černínské zahradyˇ.

Je to zahrada u Černínského paláce.

Tento raně barokní palác nechal postavit kolem roku 1664 hrabě Humrecht Jan Černín z Chudenic. Ten od roku 1934 slouží jako sídlo Ministrerstva zahraničních věcí.

V Černínské zahradě jsem dokonce narazil na takovéto doslova houbové městečko.

A z Černínské zahrady jsem se vydal dál Loretánským náměstím. Nejprve kolem kapucínského kostela Panny Marie Andělské ze začátku 17. století. Ten je znám svým betlémem z 18. století, který obsahuje přes čtyřicet figur v životní velikosti. Navštívil jsem ho zatím jen jednou, a to asi před třiceti lety s rodinou, ještě jako malý chlapec. Nyní, v době mého výletu zrovna otevřen nebyl. Podle intenetu (http://www.krestanskevanoce.cz/?pg=programdetail&IdProgram=56916), by snad měl být otevřen během vánočních svátků.

A to už se pomalu dostávám k další významné stavbě na Loretánském náměstí, a to k samotné Loretě. Je to soubor barokních staveb, na které se podíleli Kilian Ignác a Kryštof Dientzenhoferovi. Jeho součástí je i svatá chýše, tedy kopie domku z Nazareta, kde žila Panna Maria a který andělé dle pověsti přemístili do italského Loreta. Nalézá se zde i slavný loretánský poklad , tedy soubor historických liturgických předmětů. A protože bylo zrovna 11 hodin, rozezněla se i slavná zvonkohra ve věži. A tak se náměstím rozlehla známá mariánská píseň "Tisíckrát my pozdravujeme Tebe" (viz https://www.youtube.com/watch?v=t9j63sb12gI). Rozhodl jsem se, že než se vydám dál, dojdu si ještě někam na oběd do restaurace.

Poté jsem se vydal do Strahovského kláštera. Ten byl založen už roku 1143, a to knížetem a pozdějším 2. českým králem Vladislavem II. Tehdy se zde usídlili premonstrátští mniši. V roce 1258 klášter vyhořel a byl postupně několikrát přestavován. Roku 1420 byl vypleněn v husitských válkách a obnoven byl až na začátku 17. století. V druhé půlce 17. století celý areál přestavěl do barokní podoby jednak architekt Giovanni Domennico Orsi a po něm Jan Baptista Mathey. Dominantní barokní bazilika Nanebevzetí Panny Marie je dílem italského architekta Aselma Luraga.

Asi tou nejznámnější památkou je Strahovská knihovna, která je zařazována mezi nejkrásnější knihovny světa.

A pro zajímavost, podle autorů seriálu "Návštěvníci" zřejmě bude ve 25. století považována za základní jednotku množství vědomostí krystalových minizáznamů (viz např. https://www.youtube.com/watch?v=tsEdNUGIbow, čas cca 17:30). Toto je tzv. Filozofický sál. V letech 1783-85 byl přebudován z původní sýpky. Obsahuje knihy přenesené ze zrušeného kláštera v Louce u Znojma. Stropní fresky znázorňují duchovní vývoj lidstva a jsou z roku 1794 od F.A Maulbertsche.

Tady stojím u Teologického sálu, nejstarší části dnešní knihovny. Byl postaven v letech 1671-74 podle návrhu již zmíněného G.D. Orsiho. Je zde uložena především teologická literatura včetně různých vydání Bible.

Součástí Strahovského kláštera je i Památník národního písemnictví, kde jsem navštívil výstavu "Karlova kolébka", která se konala k 600. výročí narození Karla IV. 

I ze své návštěvy Strahovského kláštera jsem udělal fotoblog, a to  "Strahovský klášter s knihovnou"

A pak pokračoval dál směrem na Petřín, jehož svahy právě teď na podzim vypadají nádherně.

Na Petřín jsem se tak vydal po schodišti.

Prošel jsem kolem Petřínské rozhledny. Tu jsem tentokrát nenavštívil, protože jsem tam byl nedávno při Výletu Prahou z Holešovic na Petřín

A při tom samém výletu jsem tenkrát navštívil i Štefánikovu hvězdárnu s Růžovou zahradou a labyrintem, kolem které jsem teď také šel.

A kousek odsud se nalézá další nádherná zahrada, která teď na podzim hraje všemi barvami.

Dolů z Petřína jsem se vydal po cestě směrem na Smíchov, a to Kinského sady, jednou z mála částí Petřína, kterou zatím moc neznám. Nalézá se na ní totiž docela dost zajímavých věcí. Nejdřív například výhled na Smíchov a Pankrác.

Pak například jezírko s lachtanem, u kterého jsem focený při mém dalším petřínském výletě, a to "S bruslemi z Petřína na Bílou horu".

Další zajímavou stavbou, která se tu nalézá, je dřevěná cerkev, tedy pravoslavný kostelík sv. Michala, který byl původně postaven v polovině 17. století v obci Velké Loučky u Mukačeva na Podkarpatské Rusi. Kostel byl celkem dvakrát rozebrán a znovu postaven. Poprvé se tak stalo v roce 1793, kdy ho občané velkých Louček prodali do obce Medvedovce.  A po druhé v roce 1929, kdy ho Rusíni věnovali Praze. Je zvláštní, jak málo se o něm ví.

Když jsem sešel ještě níž, narazil jsem nejprve na nádherný vodopád.

Jeho vody směřují do dalšího jezírka, u kterého jsem opět neodolal a vyfotil jsem se.

Na samém úpatí Petřína se nalézá Letohrádek Kinských, pozdně klasicistní  budova ze začátku 19. století. Dnes je součást národního muzea.

Je u něj i park, kde se mi zalíbily tvary zdejších lístečků, právě spadaných na zem. Neklamné znamení, že je skutečně podzim.

Odtud jsem došel nejprve na náměstí Kinských.

A pak ke kostelu Sv. Václava na Smíchově. Je to novoroenesanční bazilika postavená v letech 1881-85 podle návrhu architekta Antonina Barvitia.

A nyní něco i z moderní architektury. Budova Zlatý anděl obchodní komplex, který byl vystvěn v letech 1999-2000 podle návrhu francouzského architekta Jeana Nouvela.

Lidickou ulicí jsem pak došel až k Vltavě, a tu jsem po Palackého mostě přešel na druhý břeh.

Došel jsem až na Palackého náměstí se sousoším Františka Palackého. Tady jsem svůj výlet ukončil. Nasedl jsem na tramvaj a pražskou MHD jsem vyrazil k domovu. Výlet Prahou teď napodzim je vždy úžasný zážitek, protože díky stromům je všechno barevné tak,  že by si to chtěl každý vyfotit.

zdroj: wikipedie, místní informační tabule

Další výlety: 125: Pěší túra kolem Kolína, 124: Pěší výlet z Uhříněvsi, přes Dobřejovice, do Stránčic,123:Pěší výlet z Dobříše přes Nový Knín, 122: Pěší výlet okolo Tábora, 121: Pěší výlet z Hořovic přes Valdek do Jinců , 120: Z Nové Paky po stopách duchů a strašidel ,119: Pěší výlet ze Sobotky Plakánkem na Kost, 118: Pěší výlet hruboskalským skalním městem, 117: Peší výlet kolem Trosek, 116: Pěší výlet do Jičína po stopách Rumcajse,115: Pěší výlet z Příbrami k Památníku Vojna, 114:Pěší výlet po Benešovsku,113:Pěší výlet z Roudnice přes Říp, 112:Pěší túra po Berounsku, 111:S plnou polní přes Lipnici do Světlé nad Sázavou, 110:Pěší výlet z Milovic přes Loučeň, 109:Pěšky z Českého Brodu, přes Kounici, Vyšehořovice do Úval, 108:Velikonoční procházka Prahou,107:Na běžkách ze Senohrab přes Ondřejov do Mnichovic, 106:Výlet Prahou za bruslením,, dále rubrika výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | sobota 19.11.2016 18:18 | karma článku: 25,03 | přečteno: 880x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,52 | Přečteno: 149x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám