Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěší túra kolem Kolína

Letošní svátek svatého Václava jsem oslavil turisticky. Dal jsem si třicetikilometrovou pěší túru z Kolína do Týnce nad Labem a podél řeky zpět do Kolína. Viděl jsem řepařskou drážku, sbírku totemů i podzimní náladu řeky Labe.  

V Praze jsem nasedl na rychlík a s ním dojel do Kolína. 

Vydal jsem se k nejbližšímu mostu přes Labe, odkud je nádherný výhled na kolínské památky. A tak jsem zavzpomínal jak jsem tady byl na výletech v minulých letech. Například Pěší výlet z Poděbrad do Kolína. Ten jsem podnikl vloni na podzim. Vloni na jaře to byl Pěší výlet kolem Kolína, kdy jsem navštívil památníky historických bitev a také jsem udělal fotoblog o nejvýznamnějším kolínském chrámu Katedrála svatého Bartoloměje v Kolíně. Další výlet, kdy jsem navštívil toto město byli i na jaře v roce 2013 (viz Pěší túra do Kolína).

Tady jsem přišel k původně gotickému kostelu sv. Víta z roku 1378 v kolínské čtvrti Zálabí. Po mnoha opravách má dnes barokní podobu.

Tady jsem se napojil na zelenou turistickou značku, která vede kolem hlavní silnice ven z města.

A pak jsem se po ní konečně dostal i do lesa. Ačkoliv se říká, že u Kolína je rovina, tak tady jsem narazil na kopec Vinice,

odkud je vyhlídka po okolí.

Za chvíli jsem dorazil na rozcestí Včelín, kde jsem na chvíli odbočil na žlutou trasu, která mne dovedla do nedaleké Výrovny.

Tady jsem nejprve narazil na hezké výrobky ze kmenů stromů.

Ale najednou jsem zaslechl zvláštní zvuk. Právě kolem projížděl vláček Kolínské řepařské drážky.

Je to úzkokolejná železnice, která zbyla z celkem osmi zdejších, které tu na Kolínsku od konce 19. století zhruba do poloviny 20. století fungovaly. Další se nalézaly u Vlkavy, u Libněvsi, u Dymokur u Detěnic, u Rožďalovic, Kopidlna a u Poděbrad. Tato kolínská má pět zastávek a slouží hlavně jako atrakce pro děti a výletníky.

A tady se zrovna nalézá zastávka Výrovna.

Poté jsem se vrátil zpět do Včelína, kde se nalézá chatová osada. A u jedné z nich něco úžasného. Sbírka totemů.

Zelená turistická značka mně dovedla do lesa Konárovická obora, kde jsou dva památné duby.

A potom do malé vísky jménem Jelen.

Potom jsem se konečně dostal do nádherného borového lesa s mechovým kobercem.

Přišel jsem k rybníku s kachnami (které se mě tady takto polekaly), jenž byl celý kolem dokola porostlý vysokým rákosím.

Pomalu jsem přicházel do Týnce nad Labem, kde mne nejprve přivítal další rybníček, tentokrát s vrbami.

A za nedlouho další indiánský totem.

Když jsem dorazil na náměstí, došel jsem si nejdříve na oběd. A pak na prohlídku města. První zmínka o Týnci nad Labem je z roku 1110 (vláda knížete Vladislava I.). Dnes je zde městská pamatková rezervace. Nalézá se zde například Mariánské sousoší.

Kostel Stětí sv. Jana Křtitele,

Gotická tvrz ze 14. století, dnes bohužel v havarijním stavu.

A za městem se nalézá vrch Kolo (na fotce vzadu za areálem), na kterém bylo objeveno poměrně významné keltské hradiště, a to dokonce z větším významem v rámci Střední Evropy.

Když jsem si prohlédl Týnec nad Labem, vydal jsem se po zelené turistické značce na most přes Labe.

A tak jsem dorazil do Záboří nad Labem. Na návsi se tu nalézá hned několik památek vedle sebe. Jednak morový sloup, dále dřevěná zvonice a původně románský kostel svatého Prokopa.

Jednou z jeho nejvýznamnějších částí je vstupní portál, který vznikl v roce 1225. Je bohatě zdobený reliéfními ornamenty. A patří k nejvýznamnějším románskám sochařským a stavebním památkám v České republice.

Já jsem tady odbočil na žlutou turistickou trasu

A po ní se dostal k soutoku Labe a říčky Doubravy.

Cesta kolem řeky Labe vede asi 10 - 15 metrů od ní za křovím. Tu a tam je možné se dostat až k řece, ale ta místa většinou byla obsazena rybáři, jejich auty, karavany a stany. A když náhodou některé místo bylo volné, využil jsem ho k vyfotografování řeky.

Tudy jsem se dostal nejprve k jezu s malou vodní elektrárnou Veletov.

A pak k areálu Svazarmu ve Starém Kolíně, který zdobí nádherná středověká dřevěná brána.

První zmínka o Starém Kolíně je z roku 1267 (vláda Přemysla Otakara II), kdy zde byl vysvěcen původně gotický kostel sv. Ondřeje. Ten byl kolem roku 1740 znovu vystavěn ve stylu barokní gotiky. Obec je však starší, než onen zmíněný letopočet 1267, a proto je skutečně i starší než sousední (nový) Kolín.

Odtud žlutá turistická trasa pokračuje tak, že jsem dvakrát přecházel hlavní železniční dráhu na Pardubice.

A potřetí jsem za chvíli tunýlkem podcházel i železnici ve směru Kutná Hora. A pak se lesíkem dostal do Kolínské čtvrti Šťáralka.

A teď už mi nezbývalo, než projít Kolínem podél hlavní silnice.

A tak jsem se večer kolem 18. hodiny dostal až k nádraží, odkud jsem se vrátil zpět rychlíkem do Prahy.

Byl to hezký výlet. Ušel jsem při něm cca třicet kilometrů a přitom jsem si užil krásný slunný podzimní den se vším všudy.

zdroj: wikipedie, místní informační tabule, www.mapy.cz

Další výlety: 124: Pěší výlet z Uhříněvsi, přes Dobřejovice, do Stránčic,123:Pěší výlet z Dobříše přes Nový Knín, 122: Pěší výlet okolo Tábora, 121: Pěší výlet z Hořovic přes Valdek do Jinců , 120: Z Nové Paky po stopách duchů a strašidel ,119: Pěší výlet ze Sobotky Plakánkem na Kost, 118: Pěší výlet hruboskalským skalním městem, 117: Peší výlet kolem Trosek, 116: Pěší výlet do Jičína po stopách Rumcajse,115: Pěší výlet z Příbrami k Památníku Vojna, 114:Pěší výlet po Benešovsku,113:Pěší výlet z Roudnice přes Říp, 112:Pěší túra po Berounsku, 111:S plnou polní přes Lipnici do Světlé nad Sázavou, 110:Pěší výlet z Milovic přes Loučeň, 109:Pěšky z Českého Brodu, přes Kounici, Vyšehořovice do Úval, 108:Velikonoční procházka Prahou,107:Na běžkách ze Senohrab přes Ondřejov do Mnichovic, 106:Výlet Prahou za bruslením,, dále rubrika výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | pátek 7.10.2016 6:09 | karma článku: 16,77 | přečteno: 724x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 151x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám