Pěší výlet do Jičína po stopách Rumcajse

13. 07. 2016 16:13:13
Při svém letošním pobytu v Českém ráji jsem podnikl pěší výlet přes Bradu do Jičína, při kterém jsem poznal mnoho dalších míst, z nichž některé byly spojeny s Rumcajsem nebo s dalšími pohádkami V. Čtvrtka.

V pátek 1. července skončil náš oldskautský tábor v Prachovských skálách (http://liborcermak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=535236 . Ale já jsem se rozhodl, že se z Českého ráje ještě domů nevrátím a ještě pár dní tady budu. A tak jsem si zabalil věci do krosny a vydal jsem se asi na tříkilometrový pochod s plnou polní.

Vyrazil jsem. Šel jsem nejprve kolem rybníka s hradem Pařez (viz http://liborcermak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=534976).

Dorazil jsem nejprve do Pařezské Lhoty.

První písemná zmínka pochází z roku 1542. (vláda Ferdinanda I.)

Pak jsem se vydal po okresních silnicích a zanedlouho jsem se ocitl na křižovatce u vísky Březka.

A kousek odtud se už nalézá můj cíl, kemp u jinolických rybníků. Pokud znáte večerníček "O Kubovi a Stázině", nebo pohádku "Jak ševci svedli vojnu pro červenou sukni" https://www.youtube.com/watch?v=UBSV0SjmXMw, tak možná víte, že v největším ze tří jinolických rybníků hospodařil vodník Čepeček. A právě v kempu u tohoto rybníku jsem se ubytoval a postavil si stan. Krosnu jsem si v něm nechal a vyměnil ji za batůžek. A s ním se vydal na výlet do Jičína.

Z kempu jsem se vydal nejprve po modré a pak po žluté turistické značce a nejprve jsem vystoupal na vyhlídku Přivýšina.

A z ní jsem se dal po modré značce směrem na Bradu. Cestou jsem však potkal něco, co připomíná další pohádky Václava Čtvrtka.

A to je Rumcajsova jeskyně. Je zde například postýlka s Cipískem a další rumcajsovské motivy.

Skály i dál lemovaly mojí cestu.

A zavedli mne do vsi Brada, o které je první zmínka z roku 1258 (vláda Přemysla Otakara II.) Nalézá se tady například kostelík sv. Bartoloměje.

A na kopci nad Bradou se nalézají zbytky stejnojmenného hradu. Dostal jsem se na něj cestou do kopce podél dřevěné zvonice. Hrad pochází ze 13. století, kdy ho založil Načerat z rodu Ronovců.

Dnes už tu jsou zbytky hradu jen v naprostém minimu. Ale je tu pomník v podobě kříže a soch sv. Petra a Pavla na památku bitvy u Jičína v roce 1866.

A také nádherný rozhled. Přikládám pohled na Trosky (viz http://liborcermak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=535889)

Já jsem pak přešel vísku Rybníček. A pak, co nevidím. Vlevo ode mne při hlavní silnici je jakási mohutná sakrální stavba.

Vydal jsem se tam a zjistil jsem, že jde o Ossarium, čili hřbitov padlých vojáků v bitvě u Jičína. Na náhrobcích je všude datum 29. června 1866. A kolikátého bylo v době mého výletu? 1. července 2016. To znamená, že jen o dva dny jsem se zde minul ze sto padesátým výročím bitvy.

Dorazil jsem do Kbelnice. Místo, odkud měla pocházet ona již zmíněná pohádková Stázina. První zmínka o této obci pochází z roku 1322 (vláda Jana Lucemburského).

Já jsem odtud pokračoval směrem do Jičína a po mé levé straně se tyčil kopec Zebín.

Došel jsem až do Jičína a to nejprve k rybníku Kníže, tomu co v něm měl hospodařit druhý z vodníků, Česílko.

A že bychom ho tady přímo měli? Tedy vyřezaného? A spolu s ním i další pohádkové postavy.

Vždyť Jičínu se přezdívá město pohádky.

Území dnešního města Jičína bylo osídleno již v mladší době kamenné, žili tu i Keltové a později Slované z rodu Slavníkovců. První zmínka o městě pochází z roku 1293 (vláda Václava II.). Typické pro Jičín je především obdélníkové náměstí Svobody s podloubím a věží s Valdickou bránou.

Je zde gotický kostel sv. Ignáce s jezuitskou kolejí.

Byl založen počátkem 14. století.

A vedle Valdické brány i barokní kostel sv. Jakuba Staršího.

Kostel byl vystavěn v letech 1627-34 podle návrhu italských architekty A. Spezy a N. Sebregondiho. Albrecht z Valdštejna tehdy zamýšlel založit v Jičíně biskupství a tento kostel měl být jeho katedrálou.

Poté jsem se vydal i na věž Valdické brány. Vevnitř je například výstava dřevěných loutek.

A z ochozu věže nádherný výhled na Jičín a celé okolí.

Na závěr své návštěvy Jičína jsem se ještě vydal do Rumcajsovy ševcovny, která se nalézá asi 50 metrů od brány.

Dětem se v ní určitě bude líbit.

Z Jičína jsem se vydal po červené turistické značce zpět do jinolického kempu. Došel jsem nejprve do Holína (první písemná zmínka je z roku 1327). Je zde hezky umělecky vyvedený pomník obětem 1. světové války.

A pak do Prachova (první zmínka z roku 1533)

Nalézá se zde další pomník bitvy u Jičína z roku 1866. Odtud jsem už sešel dolů do kempu a po dnešní cca 15kilometrové túře se už těšil na další výlety, které tady v Českém ráji také podniknu.

Zdroj: wikipedie, místní informační tabule

Další výlety: 115:Pěší výlet z Příbrami k Památníku Vojna, 114: Pěší výlet po Benešovsku, 113: Pěší výlet z Roudnice přes Říp, 112:Pěší túra po Berounsku, 111: S plnou polní přes Lipnici do Světlé nad Sázavou, 110: Pěší výlet z Milovic přes Loučeň, 109: Pěšky z Českého Brodu, přes Kounici, Vyšehořovice do Úval, 108: Velikonoční procházka Prahou,107: Na běžkách ze Senohrab přes Ondřejov do Mnichovic, 106: Výlet Prahou za bruslením 105: Výlet vánočním Hradcem Králové, 104: Adventní výlet Prahou, 103: Pěší výlet po Vinohradech a Žižkovu,102: Pěší výlet z Poděbrad do Kolína, 101: Pěší výlet přes Borotín, 100: Pěší výlet z Kutné Hory do Čáslavi, 1-99 v rubrice výlety a tramping
Autor: Libor Čermák | středa 13.7.2016 16:13 | karma článku: 19.05 | přečteno: 825x

Další články blogera

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.69 | Přečteno: 465 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 581 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 231 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 475 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 2384 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1897

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

více

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...