Pěší túra po Berounsku

25. 05. 2016 12:15:13
Toto je moje další pěší túra, která tentokrát vedla ze Žloukovic, přes historický vrch Velíz, Krušnou horu, Hudlice až do Králova Dvora a která měřila cca třicet kilometrů.

V sobotu ráno jsem se vlakem vydal z Prahy do Žloukovic. Tam kde jsem před více než dvěma lety ukončil Pěší výlet v okolí Nižboru“. Takže teď vlastně svým způsobem budu navazovat.

První zmínka o Žloukovicích pochází z roku 1357, tedy ze stejného roku, jako byl založen Karlův most v Praze.

Vydal jsem se po žluté turistické značce do kopce a u žloukovické hájovny jsem přešel na červenou.

A tak jsem se konečně dostal do lesa.

Dostal jsem se k Pusté Seči, kde je lesní jezírko

A o kus dál i studánka.

Červená turistická značka mne dovedla až k silnici, a tak jsem se rozhodl, že si to po ní zkrátím. Jednak proto, že mám před sebou dlouhou cestu, ale také proto, že vede kolem zajímavé kapličky, která je umístěna uprostřed silniční křižovatky.

Tak jsem se dostal až k Leontýnskému zámku. Je to klasicistní zámeček z roku 1820, který nechal vystavět Karel Egon Fürstenberk. Na konci 19. století byl přestavěn do slohu anglické gotiky. Dnes je pro veřejnost nepřístupný, protože slouží jako domov pro zdravotně postižené.

Vydal jsem se po červené značce ke Karlovu, která bohužel vede opět po silnici. Ale zato je tu nádherný výhled na jarní krajinu a v dálce vrch Velíz, jeden z mých dnešních cílů.

Karlov je víska s rybníkem a barokním dvorem z 18. století.

Já jsem se odtud vydal nahoru po červené značce do lesa. A když jsem ho přešel, Velíz jsem měl už jak na dlani.

Ještě však najít rozcestí „Uhlířka“. Než jsem k ní přišel, dorazil jsem k této sestavě kamenů, z nichž jedna mi připomínala malý dolmen.

Tak a teď už se nějak dostat po žluté nahoru na kopec. Bohužel na louce se mi cesta ztratila, zřejmě zarostla travou, a tak jsem riskl klíšťata a vydal jsem se ke kopci po louce. Až jsem konečně našel opět žlutou cestu, která mě vyvedla na vrch Velíz ke kostelu Narození sv. Jana Křtitele. To je barokní kostel, jenž byl přestavěn z původního románského kostela.

Jsem na místě velice starého osídlení. Byly zde doloženy sídliště jak v pravěku, v době Keltů, tak v době slovanské. Podle Kosmovy kroniky sem v roce 999 přivedli Vršovci zajatého knížete Jaromíra. Ten byl zachráněn svojí družinou. A tak tu poté nechal založit onen románský kostelík. Asi 400 metrů nad ním v lese se nalézá tento dřevěný symbol staroslovanského boha Velese, podle kterého se celý tento vrch jmenuje.

Když jsem si prohlédl Velíz, sestoupil jsem kolem velkého dřevěného kříže do Kublova.

Doufal jsem, že tu narazím na nějakou restauraci. Bohužel jsou všechny zavřené, tak jsem se najedl bagety, kterou jsem si ráno koupil na nádraží. První zmínka o Kublově pochází z roku 1558 (vláda Ferdinanda I.). V roce 1824 se tu narodil hudební skladatel Josef Leopold Zvonař.

Tady jsem se rozhodl, že se vydám směr Hudlice. A tak jsem se vydal po zelené turistické značce kolem buližníkové skály a přírodní památky „Zdická skála u Kublova“

Mým dalším cílem byla Krušná hora. A tak jsem se vydal lesem po cyklostezce č. 0053, dokud jsem nenarazil na žlutou turistickou značku. Došel jsem až k rozcestí na Vartě a k bývalému dolu Gabriela.

A tady jsem se vydal na Krušnou horu, kde byla vloni červnu otevřena nová dřevěná rozhledna.

Cestou jsem ještě potkal takovouto skalku.

Až jsem konečně k té rozhledně dorazil. Je to velice zajímavá trojboká konstrukce. Zřejmě, aby evokovala dřevěnou triangulační věž, která zde před tím stála.

Vyhlídková plošina je ve výšce 21 metrů a celková výšky rozhledny je 33 metrů.

Samozřejmě, že jsem vystoupal až na vyhlídku a zapsal se do vrcholové knihy.

Rozhled je tu nádherný. Jsou tu vidět okolní vesnice, vrch Velíz, České středohoří nebo Brdy. A při příznivým počasí i Krušné hory, Šumavu nebo Ještěď.

Z rozhledny jsem pokračoval po modré turistické značce.

Až jsem došel na vrch Církev nad Hudlicemi. Podle pověsti se prý na Velký pátek otevírá a vychází z něj velký huňatý pes, který střeží zlatou kachnu na nedaleké studánce. (viz můj článek Kde se o Velikonocích otvírají poklady?“)

Odtud jsem sestoupil do Hudlic. Je to už asi jen kilometr. A měl jsem mimořádné štěstí. Popsané ulice

A lidé v krojích a na alegorických vozech, to vše svědčilo o tom, že zde zrovna probíhá slavnost májí. Je to velice hezké, když se zjistí, že lidové tradice se pořád někde dodržují.

První písemná zmínka o Hudlicích je z roku 1341 (vláda Jana Lucemburského). Dominantou je novorománský kostel sv. Tomáše postavený v letech 1874-75.

Když jsem v Hudlicích, nemohl jsem vynechat ani návštěvu rodného domu nejslavnějšího zdejšího rodáka Josefa Jungmanna, který se zde narodil roku 1773.

Je to klasická vesnická roubená chalupa z roku 1718, ve které je vidět i původní zařízení. Takže jsem si tu vlastně připadal i v jakémsi malém skanzenu.

Poté jsem si došel do nedaleké restaurace na posilnění a poté vydal k Hudlické skále, což je buližníkový vrch, tyčící se nad obcí.

I k němu se váže řada pověstí. Prý se tu zjevuje přízrak panny v bílém rouchu, která tu šije košili. Jeden steh prý udělá jen jednou za rok a až ji ušije, bude prý konec světa.

Když jsem si prohlédl i Hudlickou skálu, už byl večer, a tak jsem se potřeboval dostat někam, kde jezdí veřejná doprava. Tady bohužel v tu dobu nejel žádný autobus. A tak nezbývalo, než po silnici sejít do Králova Dvora. Po pravé straně jsem měl vísku Trubská.

Nejprve jsem dorazil do Zahořan.

A nakonec do Králova Dvora, kde jsem se naštěstí už moc nezdržel, protože jen, co jsem dorazil na autobusovou zastávku, během pár minut jel autobus.

A ten mne dovezl do Berouna. Vysadil mne nedaleko náměstí u Plzeňské brány. Tato brána je část původního městského opevnění a původně tedy byla gotická. Dnešní podoba je z roku 1896.

A z berounského náměstí je to už jen kousek na nádraží. A tak jsem rád, že se mi povedlo tuto dnešní relativně dlouhou pěší túru absolvovat bez větších potíží. A také to, že i nadále všechny vlaky, kterými jsem se vracel, dobře navazovaly. A tak jsem se domů dostal ještě za světla.

Použité zdroje: wikipedie, místní informační tabule, www.mapy.cz, Stejskal M.: Labyrintem tajemna, Paseka, Praha 1991

Další výlety: 111: S plnou polní přes Lipnici do Světlé nad Sázavou, (Jaro na Kocábě), 110: Pěší výlet z Milovic přes Loučeň, 109: Pěšky z Českého Brodu, přes Kounici, Vyšehořovice do Úval, 108: Velikonoční procházka Prahou,107: Na běžkách ze Senohrab přes Ondřejov do Mnichovic, 106: Výlet Prahou za bruslením 105: Výlet vánočním Hradcem Králové, 104: Adventní výlet Prahou, 103: Pěší výlet po Vinohradech a Žižkovu,102: Pěší výlet z Poděbrad do Kolína, 101: Pěší výlet přes Borotín, 100: Pěší výlet z Kutné Hory do Čáslavi, 1-99 v rubrice výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | středa 25.5.2016 12:15 | karma článku: 19.60 | přečteno: 760x

Další články blogera

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 72 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 6.03 | Přečteno: 88 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.13 | Přečteno: 500 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.60 | Přečteno: 236 | Diskuse
Počet článků 2384 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1897

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...