Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěší výlet po severním okraji Prahy

Tak to vypadá, že zima se odporoučela. A tak je na čase, abych se opět vydal na nějaké ty pěší toulky. Na rozcvičení jsem si vybral sever Prahy, kde je plno přírodních památek a dalších zajímavých míst.

A tak jsem nasednul do MHD a nechal se jí odvézt do Tróji k zoologické zahradě. Do ZOO jsem tentokrát nešel, i když by to jistě bylo zajímavé. (více info v článku Inlajnový výlet okolo Tróji do Stromovky, když jsem se kolem pohyboval také). Jednak proto, že už jsem tam několikrát byl a také proto, že by mi pak už nevyšel čas na další místa, které jsem chtěl dnes vidět. A tak jsem si alespoň vyfotografoval sochu surikat, kterou vytvořila v roce 2005 sochařka Veronika Richterová.

A tak jsem prošel i kolem Trojského zámku (viz též Cyklistický výlet z Prahy do Mělníka, když jsem kolem něj jel také). Tato barokní stavba byla postavena v letech 1679-85, kdy si ho nechal zbudovat hrabě Václav Vojtěch ze Šternberka jako svoje letní sídlo. Na přelomu 17. a 18. století vznikla i rozsáhlá francouzská zahrada kolem. Dnes je zámek využíván Galérií hlavního města Prahy jako muzeum českého malířství 19. století.

Trojský zámek mám vyfotografovaný zepředu, ale já jsem si ho chtěl vyfotografovat i i z druhé strany. A tak jsem vstoupil do areálu botanické zahrady, kde od vinic jsou nádherné výhledy jak na zámek,

tak na celou jeho francouzskou zahradu.

V areálu botanické zahrady jsem si ještě vyfotografoval barokní kapli sv. Kláry, kterou nechal v roce 1695 postavit hrabě Václav Vojtěch ze Šternberka, již zmíněný stavitel a majitel Trojského zámku.

Já jsem zde pak nastoupil na zelenou turistickou značku a po ní pokračoval dál. Začal jsem stoupat do svahů zdejších strání, kde jsem narazil na první přírodní památku na této cestě. Pustá vinice v přírodní rezervaci Havránka, jak už název napovídá, kdysi skutečně sloužila k pěstování vinné révy. Dnes se tu nachází původní vřesoviště tvořené buližníky a břidlicemi. A je tu hezký rozhled.

Cesta pak pokračuje dál a já dříve než dojdu k Sídlišti Bohnice, narazím na další zajímavé místo, na Velkou skálu. Jedná se o starohorní buližníkový hřeben, jenž zde vystupuje z kopce. Na mne tak zapůsobil, že jsem z fotografií zde pořízených udělal speciální fotoblog pojmenovaný jako „Velká skála“.

Poté jsem přešel hlavní silnici a vešel do Čimického háje. Je to příjemné vycházkové místo plné dětských hřišť stezek pro pěší i cyklisty. Opět je zde i řada skalek, vystupují z kopce.

A toto je vůbec nejstarší strom z Čimického háje, dub letní u zdejší hájovny, jehož stáří se odhaduje na 300 let.

Když jsem prošel Čimický háj, ocitl jsem se na kraji Kobylis. A nad nimi se tyčí velice zajímavý vrch. A tam jsem měl namířeno. Vrch Ládví je se svými 359 metry nad mořem velice zvláštní kopec. V druhohorách, cca před 98 miliony let, když se na značné části Prahy rozkládalo mělké tropické moře, byl tento vrchol ostrovem. Tvoří ho hlavně buližník, který vznikal před více než 600 miliony lety na dně dalšího, tentokrát předprvohorního moře. Z té doby se tu například zachovaly tzv. přílivové kapsy s balvany. Tyto přílivové kapsy byly odhaleny díky lomům, ve kterých se před časem těžil buližník. Dnes jsou tu hřiště a nebo ohniště trampíků.

Ládví je významné ještě z dalšího hlediska. Jedná se o jedno z nejvýznamnějších nalezišť středního paleolitu, které dokazuje, že osídlení Čech tu bylo i v této době, která zahrnuje období před 300 tisíc -40 tisíc let před naším letopočtem. Podle dalších hypotéz tu mohli žit i předkové člověka i před miliony let.

Dnes je tu hlavně lesopark zvaný „Ďáblický háj“ se stezkami pro pěší i cyklisty a s hřišti pro děti. Jeho součástí je i tato geodetická věž.

Když jsem se tu procházel, opět jsem tu pořídil řadu fotografií, ze kterých jsem uděl speciální fotoblog s názvem „Ládví – málo známý magický vrch v Praze“.

A tak jsem došel až k ďáblické hvězdárně, která se nalézá na skalním výběžku tohoto zvláštního kopce. Postavena byla v padesátých letech. Pro veřejnost byla otevřena v roce 1956. Dnes je součástí Hvězdárny a planetária hlavního města Prahy. A tak s planetáriem (viz článek „Inlajnový výlet okolo Tróji do Stromovky“ a petřínskou hvězdárnou (viz článek „Výlet Prahou z Holešovic na Petřín“, tvoří jakýsi trojúhelník astronomických center v Praze.

Já jsem si pak došel na oběd do restaurace, která se nalézá nedaleko odtud. V televizi tu zrovna šlo sledovat jedny z posledních závodů letošní zimní olympiády v Soči, a tak jsem měl oběd ještě takto sportovně zpestřený. A pak jsem přešel na žlutou turistickou značku, která vede po úpatí vrcholu Ládví. Byl jsem tu ale už jednou, a to v roce 2011, když jsem se sem rozjel prozkoumat jeden záhadný jev, který se tu tehdy vyskytl. Přímo na úpatí kopce se tu totiž na přelomu července a srpna 2011 objevil jeden z řady záhadných obrazců v obilí. Tehdy jsem si ho prošel vyfotografoval a své fotky a postřehy jsem zveřejnil jednak na svých webových stránkách – na adrese http://cermak.libor.sweb.cz/ccpraha8.htm a i na svém blogu v článku „Srpen ve znamení kruhů v obilí“. Bylo to v těchto místech pod stožáry, které zobrazuje poslední obrázek. Je odtud nádherný výhled na Říp a další kopce Českého středohoří, který odtud už obdivoval například i Karel Hynek Mácha.

Já jsem pak pokračoval až do Dolních Chabrů, kde se nalézá další zajímavost - jeden z nejznámějších českých menhirů, a to cca 1,5 metrový menhir v Ládevské ulici. I zde jsem byl v roce 2011, když jsem navštívil výše zmíněný agrosymbol. Tenkrát jsem zde dokonce potkal starší ženu, která bydlí v domku, jenž přímo s menhirem sousedí. Jak jsem  od ní dozvěděl, tak dle jejich informací je menhir starý 5 tisíc let a podle některých výzkumů možná až 7 tisíc let. Před několika lety tu byl náhodou, když zde kopali telefonní přípojku, nalezen ještě druhý podobně veliký menhir a třetí, menší kámen. Jejich původ i význam zůstává stále záhadou. Je snad zodpovězením na tuto kamennou hádanku fakt, který mi také sdělila ona paní, že o zimním slunovratu vychází Slunce z pohledu menhiru přesně nad vrcholem Ládví? Tentokrát jsem tu ženu tady nepotkal, a tak jsem se tu alespoň vyfotografoval.

Jak je i díky menhiru vidět, Dolní Chabry jsou území, které je osídleno od nejstarší doby.  Byly zde nalezeny pozůstatky snad každé významnější pravěké kultury. V okolí Hrušovanského náměstí, na kterém stojí i tato zvonice z roku 1902 bylo dokonce odhaleno germánské sídliště obývané cca od začátku letopočtu až do roku 400. První historický záznam o samotné obci je datován k roku 1092. Ve 12. století byl pak postaven i románský kostelík Stětí svatého Jana Křtitele.

Já jsem pak pokračoval podél hlavní silnice až k Čimicím, kde jsem se napojil na další žlutou značku, která mne zajímavým stromořadím dovedla až do Drahanského údolí.

Když jsem přišel do údolí k Drahanskému mlýnu, nejprve mne tu přivítaly takovéto rozeklané vrby.

A hned kousek od nich mne potěšilo, že i dnešní děti si umí hrát v přírodě s klacky a větvemi. Protože jsem tu narazil na takovýto proutěný přístřešek. Hračky, které tu visely, toho byly jasným dokladem.

Samotné Drahanské údolí je romantické místo plné chat.

A protéká jím Drahanský potok, který na řadě míst vytvoří takovéto hezké jezy.

A podél něho jsem se dostal až k Vltavě. Tudy prochází cyklostezka, po které jsem i já před časem jel, když jsem podnikl „Cyklistický výlet z Prahy do Mělníka“. Potěšilo mne, že i s tímto pěkným únorovým počasím tu už bylo docela dost cyklistů. A nejen jich. Potkával jsem tu i inlinebruslaře, což mne potěšilo ještě víc, protože jsem velký příznivec inlajniového bruslení (viz rubrika Inline bruslení).

Turistická stezka však nevede přímo po cyklostezce, ale pár metrů mimo, pod skálami, které se jmenují Zámky. Horniny, které ji tvoří (většinou břidlice), vznikaly před více než 640 miliony lety a jedná se tak o jedny z nejstarších hornin na území hlavního města Prahy.

A aby tomu nebylo málo, tak v době před 5,5 tisíci lety vzniklo na nich výšinné sídliště pravěkých lidí. I to pak  bylo nejrůznějšími kulturami osídleno nepřetržitě až do příchodu Slovanů.    

Když jsem přišel do osady Zámky, zahnul jsem na modrou turistickou značku do Bohnického údolí. Nejprve mne tu předjela slečna na koni a pak jsem tu na jednom z kmenů nalezl takovýto fixou namalovaný obrázek psa. Vyfotil jsem ho, alespoň jsem ho neznámému umělci zvěčnil dřív, než ho smyje dešťová voda.

A tak jsem se dostal až do Bohnic, a to k odbočce k vyhlídce. Nejprve jsem tady  prošel kolem skupiny pneumatik připevněných silným řetězem, z čehož jsem usoudil, že by to mohl být zajímavý prvek pro fotografii.

A pak jsem dorazil až k samotné vyhlídce. Zatímco, jsem se snažil svůj výlet zaměřit hlavně na přírodu a venkovský typ osídlení, zde na vyhlídce je vidět jaká je skutečná zdejší realita – paneláky nedalekého sídliště.

Naštěstí další cesta mě přivedla do té staré části Bohnic, kde je ještě pořád patrný ten původní venkovský ráz. Například kostel svatého Petra a Pavla je původně románská stavba z 12. století. Do současné pozdně barokní podoby byl kostel přestavěn až v roce 1805.

A také statek Vraných pocházející z roku 1772, což je ukázka architektury lidového baroka.  

A tady jsem svůj dnešní pěší výlet ukončil. Došel jsem si pak na sídliště Bohnice na autobusovou zastávku a odtud se vrátil MHD zpět domů. Jsem spokojený. Nejen proto, že i přesto, že jsem po celou dobu se pohyboval na území Prahy, tak se mi podařilo vyhnout ruchu velkoměsta. Ale i proto, že při této první letošní túře se mi podařilo ujít cca 20 km, což je myslím na únor docela slušné. A tak se už těším na další podobný výlet.

 

Zdroj informací: wikipedie, místní informační tabule

http://www.planetarium.cz/DABLICEOBS/hd-info.htm

Novák J.A.: Hory a kopce opředené tajemstvím, Alpres, Frýdek-Místek, 2013

Foto: Libor Čermák

Použitá mapa: www.mapy.cz

 

Reportáže z dalších výletů

70: Pěší výlet kolem Kouřimi

69: Výlet Prahou z Holešovic na Petřín

68: Pěšky z Pyšel do Mirošovic

67: Pěší výlet kolem Prčice

66: Pěší výlet po stopách sochaře Levého

65: Cyklistický výlet z Prahy do Mělníka

64: Výlet za zlatem do Zlatých hor

63: Horská túra přes Dlouhé stráně

62: Pěší túra kolem Rejvízu

61. Horská túra z Pradědu na Červenohorské sedlo

60. Pěšky z Lipové do Jeseníka

59: Pěší výlet podél Sázavy

58: Na inline bruslích z Nymburka do Libice

1-57: výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | středa 26.2.2014 12:27 | karma článku: 19,94 | přečteno: 1801x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,50 | Přečteno: 147x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 186x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza

Libor Čermák

Proč jsem přestal fandit politickým ideologiím

A to nejen nějakým těm mnou vybraným, čím bych se stal antiixxxistou, ale všem. Schválně, už jste se někdy zkusili zamyslet nad tím, co že vlastně mají všechny politické ideologie současnosti společného?

10.2.2023 v 7:20 | Karma: 26,09 | Přečteno: 599x | Politika

Libor Čermák

Vzhůru do Nového Mexika

Sci-fi western "Cesta za tajemnou čelenkou" naše přátele zavede do Nového Mexika, které musí procestovat celé až téměř na sever. A i tam zažijí mnoho tajuplných až záhadných dobrodružství.

4.2.2023 v 7:07 | Karma: 7,11 | Přečteno: 152x | Poezie a próza

Libor Čermák

Vytušil J. Verne i Bermudský trojúhelník?

O spisovateli J. Vernovi se říká, že ve svých knihách napsaných v 19. století předpověděl celou řadu vynálezů běžně používaných až ve stoletím 20. A tak bych se dnes zamyslel nad jeho příběhem Vynález zkázy.

15.1.2023 v 8:24 | Karma: 17,06 | Přečteno: 390x | Věda

Libor Čermák

Jak to, že jsi tam neudělal žádné postavy tmavé pleti?

Nedávno jsem pro děti z mých kroužků udělal deskovou hru. Doplnil jsem ji i figurkami. Co mne ale během hry zaskočilo, byla poznámka jednoho dítěte. „Libore, proč jsi tam neudělal žádného černocha? To jsi rasista?"

13.1.2023 v 9:53 | Karma: 38,72 | Přečteno: 1200x | Společnost

Libor Čermák

Kandidáty pražské kavárny vždy jen přecházím a nevolím

Vždy, když jsou nějaké volby, tak ty kandidáty, které kandidují nebo je podporují strany tzv. pražské kavárny, tak je vždy přejdu a nevolím je. Jedním z důvodů je například to, jaký mají postoj k otázce tzv. "pravdy a hodnot."

12.1.2023 v 10:23 | Karma: 36,53 | Přečteno: 1183x | Politika

Libor Čermák

Legenda o Manitouovi a jeho pomocnících

Dnes začíná můj nový seriál ze žánru sci-fi western. „Cesta za tajemnou čelenkou“, kde se budete setkávat s mladým kovbojem Tomem a jeho indiánským kamarádem Tokakuou. A nejen s nimi, ale i se záhadnými a tajuplnými úkazy.

1.1.2023 v 11:51 | Karma: 7,07 | Přečteno: 213x | Poezie a próza

Libor Čermák

Letní Vánoce Páti a Zláti

Dnes na Štědrý den bych sem dal další vánoční pokračování mého cyklisticko - cestovatelského seriálu pro děti a mládež "Páťa a kolo Zláťa". Tentokrát se vydáme do Orlických hor do dělostřeleckých pevností a k pohyblivému betlému.

24.12.2022 v 6:24 | Karma: 10,02 | Přečteno: 131x | Cestování

Libor Čermák

Zásadně vyjmenovávám třináct planet sluneční soustavy. Propadl bych také u dětí?

To byla zase aféra. Jeden z kandidátů na prezidenta před dětmi špatně vyjmenoval planety sluneční soustavy. Kdyby se ale zeptali mně, já bych jim planet vyjmenoval rovnou třináct. A je mi jedno, zda se jim to bude líbit nebo ne.

20.12.2022 v 6:20 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1186x | Společnost

Libor Čermák

Záhadné tajemství českých vulkánů

Komorní hůrka, Říp, Bezděz, Zebín a další. To jsou místa, která spojují dvě věci. Jednak to jsou hory sopečného původu a pak se k nim vážou lidové pověsti, které odkazují na skutečný původ těchto hor a předhonily tak i vědce.

6.12.2022 v 9:45 | Karma: 16,37 | Přečteno: 537x | Věda

Libor Čermák

Používal někdo v dávnověku podobné zeměpisné souřadnice jako my?

Zajímavost, která mě v poslední době fascinuje, se nazývá 50. rovnoběžka. U nás v Česku na ni můžeme vysledovat velmi zajímavé archeologické lokality, které se navíc nalézají poblíž křížení s významnými poledníky. Co to?

1.10.2022 v 10:36 | Karma: 22,77 | Přečteno: 1631x | Věda

Libor Čermák

Páťa a Zláťa ve Foglarově ráji Sluneční zátoky

Dnes bych pokračoval se svým seriálem "Páťa a kolo Zláťa". Teď bude naše přátelé čekat folglarovské dobrodružství u Sázavy v okolí Ledče nad Sázavou. Co tam asi vše zažijí?

22.9.2022 v 9:45 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Poezie a próza

Libor Čermák

Prezidentský kandidát: "Chci bojovat proti populismu". Já: "Takže vlastně proti lidem?"

Každou chvíli mi na FB vyběhne placená propagace nějakého prezidentského kandidáta, který se chce stavět proti tzv. populismu. A co si mám o takovém kandidátovi, který se bije do hrudi, že bude bojovat s populismem, myslet?

20.8.2022 v 16:25 | Karma: 31,16 | Přečteno: 701x | Politika

Libor Čermák

Cesta do okolí Miličína za Foglarem a záhadami

Dnes bych vám chtěl vyprávět o své cestě na Českou Sibiř, kde jsem navštívil bývalé tábořiště Pražské Dvojky a město Miličín, kterému se přezdívá český Roswell, neboť se k němu váže mnoho záhad, včetně pozorování UFO.

16.8.2022 v 11:04 | Karma: 17,30 | Přečteno: 537x | Cestování

Libor Čermák

Z politického slovníku bych rád zrušil slovo "Elita"

To proto, že pojem "elita" zkrátka a dobře vyvolává pocit nadřazenosti někoho nad někým. A já jsem na jakékoliv nadřazenecké ideologie byl vždy velmi alergický.

14.8.2022 v 8:13 | Karma: 23,66 | Přečteno: 448x | Politika

Libor Čermák

Nad naším městem bylo pozorováno UFO

Událost, o které chci psát se stala před necelým měsícem, lidé tu pozorovali letět cosi, o čem nevěděli, co to je. Své pozorování dali na FB. Ale, jak se k tomu postavili někteří další jedinci, nad tím lze jen rozum stát.

12.8.2022 v 7:38 | Karma: 16,93 | Přečteno: 617x | Věda
  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám