Pěší výlet kolem Kouřimi

1. 01. 2014 7:37:00
Teplé počasí mezi svátky a také přibylá sváteční kila, to všechno mne vyhnalo ven do přírody. Rozhodl jsem se pro pěší túru z Olešky přes Kouřim až do Zásmuk.

A tak jsem v Praze nasedl na autobus č. 381 a z něj vystoupil na zastávce Oleška, rozcestí Krymlov. Nejprve si vyfotografoval zdejší kříž na křižovatce a pak přešel hlavní silnici a dal se polní cestou po zelené turistické značce.

Pomalu jsem se blížil k vísce Bulánka, když jsem zde zažil své první dnešní dobrodružství. Jak jsem šel po cestě, potkal jsem spoustu myslivců, kteří utvořili jakousi řadu. Jeden z nich mne informoval, že se zde provádí naháňka. Tak abych šel jen po cestě, kde to je prý bezpečné. Jak jsem tak šel, tak v jednu chvíli normálně pár metrů proti mně z pole vyběhla srna pronásledovaná psem a namířila si to do protějšího lesa. Kousek dál běžela další. Zkrátka a dobře v tu chvíli jsem se ocitl v centru myslivecké akce.

Nic se mi naštěstí nestalo, a tak jsem mohl přes Bulánku pokračovat dále. Nejprve jsem si zde vyfotografoval vodojem a pak pokračoval po zelené značce dál do lesa.

Došel jsem až k hájovně Ostrák. Zdejší hájovna tu byla už od 15. století. I když současná stavba bude zcela určitě z modernější doby.

Pokračoval jsem dál po zelené značce a ta mne dovedla hned ke dvěma zámkům, které jsou od sebe tak 150 metrů daleko. První byl zámek Diblíkov. Jeho historie je relativně mladá, protože ho postavil v roce 1905 Karel Milner z Milhauzenu, jenž ho o čtyři roky později prodalBedřichu Lonskému. Jeho potomkům patří zámek i dnes a je veřejnosti nepřístupný. (http://cestyapamatky.cz/kolinsko/diblikov/zamek)

Doslova oněch pár metrů za ním se nalézá zámek Molitorov. Jeho historie je podstatně starší. Nejstarší písemná doklad o obci Molitorov je z let 1492. Mimochodem, tomto roce vládl českým zemím Vladislav Jagellonský a Kryštof Kolumbus objevil Ameriku. A nedaleko Kouřimi vzniká víska Molitorov. V roce 1650 vznikla na zdejším dvoře Jiřího Molitora z Mühlfeldu první obytná budova, kterou však až v letech 1790-93 nechal na zámek přestavět hrabě František Karel Cavriani, hejtman Kouřimského kraje. V letech 1908-09 nechal další jeho majitel Jaroslav Veselý zámek přestavět podle projektu významného architekta Dušana Jurkoviče. Za minulého režimu zde bylo zahradnické učiliště a dnes je opět v soukromých rukou. (http://cestyapamatky.cz/kolinsko/molitorov/zamek)

A odtud mne dovedla zelená značka do mého dnešního hlavního cíle. Asi jen pouhý kilometr od tohoto zámku se totiž nalézá kouřimský skanzen. Byl jsem tu už vloni na jaře (viz Pěší túra po magických místech Kolínska). Ale k mé velké lítosti, bylo tenkrát ještě zavřeno. Dnes naštěstí ne. I když přes zimu asi bude. A tak jsem si koupil vstupenku, dále za dvacetikorunu povolení k fotografování a šel jsem si prohlédnout skanzen, včetně interiérů.

Skanzeny jsou vůbec úžasná místa. Jejich hlavním posláním je, aby byla zachráněna díla lidové architektury, kterým by jinak hrozil zánik. Skanzen v Kouřimi byl založen v roce 1972 jako záchranný skanzen lidové architektury pro památky v zátopové oblasti vodní přehrady Švihov na Želivce. Postupně se však sběrná místa rozrostla i na další oblasti České republiky. A teď v době vánoční tu navíc měli udělanou výstavu věnovanou tradičním českým vánocům.

A tak jsem si prohlédl, expozici věnovanou adventním postavám, sv.Mikulášovi, Třem Králům a samozřejmě i Štědrému dni. Nejen kouřimskému skanzenu, ale každému, kdo tyto prastaré vánoční obyčeje připomíná, patří velký dík. Kdo ví, třeba se díky tomu stane, že některý z těch polozapomenutých zvyku se podaří zase časem nějak oživit a tím se zase o trochu víc zpestří i vánoční doba.

A tak, když jsem mohl tak jsem i fotografoval a z fotografií a dalších informací jak o jednotlivých stavbách, tak o lidových zvycích jsem udělal fotoblog: viz

Za vánočními tradicemi do skanzenu v Kouřimi

Skanzen jsem si celý prošel. A další info o něm je na adrese: http://www.skanzenkourim.cz nebo http://cs.wikipedia.org/wiki/Muzeum_lidov%C3%BDch_staveb_v_Kou%C5%99imi

Když jsem si skanzen prohlédl, pokračoval jsem dál na kouřimské náměstí, kde jsem si došel na oběd. Kromě toho jsem si vyfotil zdejší kostel Sv. Štěpána. Ten byl postaven v 60. letech 13. století v burgundském slohu, ve kterém se prolíná sloh románský a gotický. A dokonce se k němu vážou zajímavé pověsti. Říká se například, že v kryptě pod kostelem se kdysi jedné školačce, jež sem chodila za školu, zjevila bílá paní a ukázala jí ostatky svatých, o kterých nikdo před tím nevěděl. A o další pověsti se zmiňuje kouřimská kronika. V roce 1631 se zde v noci na svatodušní svátky prý dokonce konaly mše duchů.

Tak a teď mým cílem bylo dostat se nějak zpět ke kutnohorské silnici, kde bych nastoupil na autobus. A tak jsem zvolil cca šestikilometrovou trasu podle potoka Výrovky (neboli Kouřimky), která by mne měla dovést až do Zásmuk, dalšího místa plné historie. Tudy jsem ještě nikdy nešel, a tak jsem vyrazil po modré značce směrem na Toušice.

To, že Kouřim byla významné sídliště lidí už od pravěku, jsem se zmínil už při své „Pěší túře po magických místech Kolínska“ Tzv. hradiště Stará Kouřim s Lechovým kamenem a s dalšími věcmi. Ale tam jsem tentokrát namířeno neměl. Šel jsem tady po druhém břehu potoka, kde se od nejstarších dob nalézalo další hradiště. Podle zdejšího zaniklého kostela z 12. století se hradiště nazývá „sv. Vojtěch“. Ale bylo zde prokázané pravěké osídlení od eneolitu přes dobu bronzovou, halštatskou až k ranné době dějinné. Hradiště se mi sice se podařilo vyfotit, ale při slézání jsem se málem poranil o ostnatý drát, který ho kolem dokola obepíná. Závěrem, když jsem se zmiňoval o významných kouřimských hradištích, musím se zamyslet ještě nad tím, čím to, že takto tolik významná prehistorická místa jsou postavena právě na přesné 50. rovnoběžce severní šířky. Mimochodem mezi prastarými památkami to není žádná výjimka (viz můj článek: Prastará místa v Česku na tajuplných souřadnicích)

A tak jsem se po modré dostal až do Toušic, obce o nichž první písemná zmínka pochází z roku 1207 (vláda Přemysla Otakara I.). Zde jsem odbočil na žlutou turistickou značku.

Asi nejvýznamnější pamětihodností v Toušicích je zřícenina tzv. Trmalovy tvrze. Naštěstí kolem ní vede přímo značená cesta, po které právě jdu. Už zdálky je vidět velký kamenný most a pod ním vodopády.

Samotné zbytky Trmalovy tvrze jsou hned nad ním. Jsou zde vidět kamenné zbytky zdí a kolem nich mohutný příkop. Tvrz byla pravděpodobně postavena v první polovině 14. století a most pochází z 2. poloviny 17. století. No vida, takže jsem během dnešního výletu byl kromě skanzenu vlastně i na zřícenině hradu. (http://cs.wikipedia.org/wiki/Trmalova_tvrz )

A hned kousek za hradem, v jedné ohradě, mne teď v prosinci překvapilo indiánské týpíčko.

A poté, co jsem nejprve šel kolem železniční trati, jsem pak konečně zas vstoupil do té pravé divočiny. Jmenuje se to tady Vlčí důl. Nejprve mě tu přivítal takovýto pokřivený strom.

A když jsem sestoupil dolů do údolí, tak takovéto nádherné pokřivené skály, které, jak jsem díky značkám zjistil, využívají i horolezci.

A když jsem přišel k dalšímu kamennému mostu, tak jsem se tu s potokem Výrovkou rozloučil. Odbočil jsem si to tu doleva, protože do Zásmuk je to tu už jen opravdu kousek.

Nejprve jsem prošel kolem nádraží v Zásmukách. To je takové trošku zvláštní nádraží. Kdybych ho chtěl k něčemu přirovnat, tak k jakési „malé Masaryčce“. Vlak sem přijede a koleje tu končí. A když vlak pokračuje dál, tak se musí po stejné koleji vrátit. Podobné je to i například v nedaleké Kouřimi.

Z vlakové zastávky je to však na náměstí ještě asi kilometr. Právě odtamtud mi pojede cca za půl hodiny autobus, ovšem já bych si chtěl ještě alespoň trochu prohlédnout historické centrum Zásmuk. První zmínka o této obci pochází z roku 1285 (vláda Václava II.). Rád bych se zmínil o třech zdejších významných historických budovách. První je bývalý františkánský klášter s kostelem sv. Františka Serafínského. Je to barokní stavba z konce 17. století od architekta Andrea de Quadri. Klášter založil v roce 1690 zásmucký zámecký pán, hrabě Adolf Vratislav ze Šternberka. (http://www.hrady.cz/?OID=8673)

Když jsem pokračoval dál, po cca 200 metrech jsem dorazil na náměstí. A jeho hlavní dominantu tvoří zásmucký zámek. Původně zde stála středověká tvrz. Ale v 17. století ji nechali páni ze Šternberka přestavět na ranně barokní zámek. V době bývalého režimu ho bohužel dost poškodila armáda, ale v polistopadové době je postupně opravován a rekonstruován. (http://www.hrady.cz/?OID=801)

A třetí památkou a též dominantou zásmuckého náměstí je kostel Nanebevzetí Panny Marie. Během historie byl několikrát přestavován. Původně zde byl jednolodní kostel z první poloviny 13. století. Jeho první přestavba proběhla v roce 1352. Další ranně barokní přestavba se konala v roce 1679. V roce 1818 byl kostel zbořen a zůstala pouze věž. A k ní byl v roce 1900-1903 postaven současný pseudorománský kostel. (http://www.hrady.cz/?OID=6803)

Autobus jsem stihl tak akorát. Po prohlídce zásmuckých památek jsem šel na autobusovou zastávku, kde jsem na autobus čekal už jen asi pět minut. I tak jsem si čas ukrátil tím, že jsem si pohlédl zdejší vánoční strom a jeho ozdobičky, které zřejmě vytvářely místní děti. Jsem rád, že se mi povedl další takovýto pěší výlet. Mimochodem v roce 2013 to byl v pořadí již dvacátý pátý (viz odkazy níže). I když to byla prosincová túra, kterou jsem udělal mezi svátky, mám v nohou pěkných 15 kilometrů. A teď už se těším na to, kam se obdobným způsobem vydám v tom novém roce 2014.

Zdroj informací (viz zdroje použité v článku)

Použitá mapa: www.mapy.cz

Související reportáže z dalších výletů:

69: Výlet Prahou z Holešovic na Petřín

47: Na běžkách kolem Chuchle

46: Na běžkách jihovýchodní Prahou

1-45: výlety a tramping

Autor: Libor Čermák | středa 1.1.2014 7:37 | karma článku: 22.09 | přečteno: 1583x

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 144 |

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma článku: 6.83 | Přečteno: 227 |

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 177 |

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma článku: 8.77 | Přečteno: 185 |

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 482 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.36 | Přečteno: 233 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse

Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...