Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pěší výlet po stopách sochaře Levého

Byl poslední prázdninový víkend a přálo počasí. Tak jsem se rozhodl pro další pěší výlet, tentokrát do okolí Liběchova, kde se ve skálách nalézají jedinečná umělecká díla od sochaře Václava Levého.

A tak jsem si nalezl na internetu autobusové spojení do Liběchova. V 8 hodin by tam měl jet autobus z autobusového nádraží v Holešovicích. Má to být ten ve směru na Štětí. A tak jsem také vyrazil. Vystoupil z metra šel k nástupištím, odkud jsem v loňském roce odjížděl na svojí dovolenou do Sloupu. Od loňského roku tu přibyla taková napůl grafiťácká díla, která zdobí zdejší zastávky. Je tu tímto způsobem například namalováno metro, autobus, lidi a další. Ovšem nikde ale nemůžu najít, ze kterého nástupiště by měl odjíždět můj autobus. A tak jsem se zeptal jednoho řidiče, a ten mne poslal na druhou stranu silnice. Že ten autobus odjíždí odtamtud, co autobusy do ZOO. Aha, ještě, že jsem se zeptal. Jinak bych asi nejel nikam, protože bych vůbec nevěděl, kam mám jít. A tak jsem tam přešel a nastoupil do autobusu.

Cesta autobusem trvá z Prahy přes Mělník do Liběchova asi hodinu. A tak jsem tam krátce po 9:00 hod. vystoupil. Místo, kde se nalézám, bylo opět osídleno v pravěku. Byly zde například nalezeny nádobky vypichované keramiky a kamenné nástroje z mladší doby kamenné, tj. z období cca 5000 -3500 let před naším letopočtem. A také žárový hrob. Počátek samotného Liběchova není doložen v žádných pramenech. Ale předpokládá se přelom 13. a 14. století. První záznam je v zemských deskách z roku 1311 (vláda Jana Lucemburského). Je zde i několik významných staveb. Například kostel sv. Havla z let 1738-41.

Když jsem se tu rozhlédl, vydal jsem se k další zdejší významné památce, k baroknímu zámku. Ten byl postaven kolem roku 1730 na místě středověké tvrze. Barokní přestavbu vedl architekt František Maxmilián Kaňka. Mezi lety 1967-72 byl zámek opraven pro expozici asijských kultur Náprstkova muzea.

Po roce 1990 byl restituován. Avšak ho poškodila povodeň z roku 2002. A od té doby jeho oprava nijak moc nepokročila.

A tak jsem se odtud vydal po modré značce směrem na Želízy. Prošel jsem například kolem barokní kapličky „Boží voda“ ze silným minerálním pramenem.

Mým prvním cílem byla jeskyně Klácelka. Vede k ní modrá turistická značka. Je zde však problém, že když se dojde k hlavní silnici, není zde úplně jasně označeno, kam cesta dál vede. Hledal jsem, kudy mám jít, ale nikde nic. A tak jsem se dostal až k nedalekým chatám, kde mi jedna zdejší obyvatelka poradila, že jsem měl jít podél silnice směrem na Želízy. A asi po sto metrech cesta odbočuje nahoru do stráně. Prý tady tahle bloudí víc lidí. A tak jsem ji poslechl a Klácelku se mi tak skutečně podařilo nalézt. A proto jsem si zde mohl prohlédnout první umělecké dílo sochaře Václava Levého.

Václav Levý se narodil v roce 1820 v Nebřezinách u Plas jako syn zdejšího obuvníka. Sochařský a řezbářský talent se u něj projevoval už od dětství. V roce 1844 se stává kuchařem na zámku tady v Liběchově. Na podnět zdejšího knihovníka a satirického básníka Matouše Klácela vytváří reliéfní výzdobu zdejší pískovcové jeskyně. To podnítilo majitele zdejšího zámku Antonína Veitha, že ho poslal do Mnichova na studium k uznávanému sochaři Ludwigu Schwanthalerovi.

Když se v roce 1849 vrátil, tak o rok později pokračuje s výzdobou Klácelky a naproti ní vytesává tzv. „Blaník“, což jsou motivy z českých dějin, například Jan Žižka, Prokop Holý, Zdeněk Zásmucký a nebo trpaslíci kovající zbraně blanickým rytířům. V roce 1854 odjíždí do Říma, kde zažije nejplodnější část svého života. Vytvoří zde asi tucet plastik a řadu reliéfů, což zaujalo i tehdejšího Papeže Pia IX.  V roce 1967 se kvůli zdravotním problémům vrací zpět domů, kde se například stává učitelem Josefa Myslbeka, s nímž pak vytvoří další díla. Levý zemřel v roce 1870 a pochován je na Vyšehradě (viz Pěší výlet podzimní Prahou). V okolí Liběchova po sobě zanechal i další díla, která také dnes navštívím.

Klácelku jsem si vyfotil a pokračoval dál po turistické značce směrem na Želízy, kde jsem si došel na oběd. Želízy jsou obec, o nichž první zmínka pochází z let 1410 (vláda Václava IV.). Teče tu menší potůček, který se nedaleko vtéká do Liběchovky. A tak jsem si tu vzpomněl na Tolkienova Pána Prstenů, ve kterém se vyskytuje řeka podobná jménu této obce, a to řeka Želíz (viz můj článek Proč se Tolkienova Středozemě stala tak úspěšnou?)

Došel jsem si na oběd do zdejší restaurace, která je ozdobena motivy z českých pověstí. A poté jsem se vydal k dalšímu výtvoru Václava Levého, k dílu, kterému si sám pro sebe říkám český „Mount Rushmore“. To podle památníku v Jižní Dakotě, kde bylo v letech 1927-41 vytesáno do žulové skály obrovské sousoší čtyř amerických prezidentů George Washingtona, Thomase Jeffersona, Abrahama Lincolna a Theodora Rooswelta. Tady Václav Levý nevytesal žádné prezidenty, ale dvě obří „Čertovy hlavy“, na kterých pracoval v letech 1841-46. Svými rozměry, až 9 metrů, jsou v Čechách naprostým unikátem a největším sochařským dílem ve volné přírodě v Česku. A kromě toho v současné době je zdejší stráň odlesněna, takže jsou nádherně vidět i z dálky.

Natáčely se tady i filmy a pohádky, například Kočičí princ. A tak jsem i já vyšel nahoru, vyfotil se tam a sešel druhou stranou zpět dolů do Želíz. A pak pokračoval dál po modré a zelené značce směrem na Tupadly.

Jak jsem tak šel přírodní rezervací „Mokřady dolní Liběchovky, potkám skupinku lidí, jak říkají, „podívejte se na tu houbu“. A tak se otočím, a skutečně tam ve stromě rostla houba. A tak jsem si ji samozřejmě vyfotil. Ale protože byla na obrácené straně stromu ode mne, tak kdybych neslyšel ty lidi, ani bych se jí třeba vůbec nevšiml.

A tak jsem dorazil do obce Tupadly, kterou zdobí několik nádherných roubenek.

A také zvonička

A nad obcí se tyčí zámek Slavín s romantickou rozhlednou. Tento areál byl postaven v roce 1840, a to opět na místě původní tvrze. Tato tvrz byla zničena za třicetileté války. A tak místo využil majitel liběchovského panství Antonín Veith a postavil zde tento zámek. Původně zde měly být až čtyři věže, ale vzhledem k nedostatku financí tu vyrostla jen jedna, kamenná. Jako rozhledna sloužila od roku 1873 až do roku 1946.

Ale i tak jsem asi řekl, že se k tam nahoru podívám. Vydal jsem se po zelené značce po silnici, kterou lemují vysoká skaliska, ve kterých jsou jeskyně a převisy. Takže cesta vypadá docela tajuplně a romanticky.

Když jsem došel až nahoru, dozvěděl jsem se, že areál je nepřístupný, protože ho vlastní nějaké buddhistické sdružení Samadhi, které ho využívá jako meditační centrum. Ale řekl jsem si, když už jsem vyšlapal až sem, to by bylo, abych se tu věž nepokusil vyfotit alespoň trošku z blízka. A tak jsem obcházel celý areál, prolézal křovinami, které ho obklopují, až se mi konečně jedno vhodné místečko na vyfotografování objevilo. A pak jsem se vrátil zpět dolů do Tupadel a pokračoval po modré značce nahoru do lesa, za dalšími výtvory sochaře Levého.

Asi po dvou kilometrech jsem došel k „Hadovi“, dalšímu skalnímu reliéfu od tohoto sochařského mistra. Vytvořil ho ve 40. letech 19. století. Údajně se jím inspiroval zmijemi, které v okolí žijí. Nalézá se nad ním i sekera, která ho má přeseknout. Bohužel samotného hada už poškodili vandalové.

Pak jsem na chvíli odbočil na žlutou turistickou značku a vydal se k jeskyni Mordloch, která v době třicetileté války sloužila jako úkryt lapků a loupežníků. Dle ohniště a dřevěných pryčen vevnitř soudím, že v současné době slouží především jako úkryt trampům.

Pár metrů od  Mordlochu se nalézá skalní pískovcový útvar „Sedm chlebů“, který skutečně vypadá jako sedm bochníků chleba poskládaných na sebe. Vznikly díky erozi pískovce.

Pak jsem se vydal na zpět k Hadovi, avšak jsem cestou navštívil ještě jednu jeskyni. Ta se nazývá „Žabí“ a má tři otvory. A také zřejmě slouží trempíkům. Opět tu totiž bylo ohniště a připravené větve na přiložení.

Když jsem došel zpět k Hadovi, odbočil jsem dál na modrý turistický okruh, až jsem se dostal k Harfenicícm. Levý zde v první polovině 40. let 19. století vytvořil reliéfy čtyř lidských hlav, umělou jeskyni „U Ještěra“ a ženu s harfou.

A tak jsem si to tu prolezl, vyfotografoval a pokračoval dál.

Asi půl kilometrů od Harfenic jsem potkal ještě jedno dílo Václava Levého. Z jednoho kusu skály tu opět v první polovině 40. let 19. století vytesal kapli sv. Máří Magdalény, první ženy, která se rozhodla následovat Krista.

Jak jsem pokračoval dál, došel jsem na pole nad Liběchov, kde je netypický výhled na horu Říp. Promítá se zde na pozadí mělnické elektrárny.

Vrátil jsem se zpět do Liběchova. Vzhledem k tomu, že jsem měl ještě asi tři čtvrtě hodiny čas, než mi jel autobus, rozhodl jsem se že si vyšlápnu na zdejší kopec ke kostelu sv. Ducha. První kaple tu byla postavena již v roce 1654. Roku 1730 byla restaurována a v roce 1823 tu byla Jakubem Veithem zbudována jejich rodinná hrobka.

Kromě toho sem vedou ještě kapličky s křížovou cestou. Ovšem celé místo je dost otlučené a poměrně i zpustošené, a tak by to tu chtělo nějak opravit.

A tak jsem se vrátil zpět dolů do města k autobusu. Jsem rád, že jsem mohl jít na další pěší túru, při které jsem ušel dalších pěkných cca 17 kilometrů. Akorát už je ve vzduchu cítit podzim. Tak uvidím, jak to s těmi dalšími výlety ještě bude. Ale i na podzim se dají dělat hezké výlety. A navíc si myslím, že to jsou takové ty, na které člověk asi nejvíce vzpomíná.

 

 Použité zdroje:

Wikipedie, místní informační tabule, odkazy použité v článku 

foto: Libor Čermák

 

Související reportáže z dalších výletů:

66: Cyklistický výlet z Prahy do Mělníka

65: Výlet za zlatem do Zlatých hor

63: Horská túra přes Dlouhé stráně

62: Pěší túra kolem Rejvízu

61. Horská túra z Pradědu na Červenohorské sedlo

60. Pěšky z Lipové do Jeseníka

59: Pěší výlet podél Sázavy

58: Na inline bruslích z Nymburka do Libice

57: Pěší túra kolem Úštěku

56. Na kole podél Labe

55. Pěšky z Kbel do Staré Boleslavi

54: I moje cesta na Okoř byla jako žádná ze sta

53: Inlajnový výlet okolo Tróji do Stromovky

52: Ze Žebráku po magických místech Berounska

51: Pěšky kolem Jílového

50. Pěší túra do Kolína

49: Pěší túra po Křivoklátsku

Autor: Libor Čermák | čtvrtek 19.9.2013 6:12 | karma článku: 20,20 | přečteno: 2423x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,53 | Přečteno: 151x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 187x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám