Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Horská túra přes Dlouhé stráně

Čtvrtý den v Jeseníkách jsem se rozhodl, že opět navštívím ta výše položená místa. A tak jsem se rozhodl, pro zdejší unikátní technický výtvor přečerpávací vodní elektrárnu Dlouhé stráně.

A tak jsem se z města Jeseník vydal autobusem do Koutů nad Desnou. Je to obec, kterou znám už z doby mého dospívání (90. léta), neboť v té době jsem tam byl tři roky po sobě na letní dovolené se svými prarodiči. Z Jeseníků se tam jede přes Červenohorské sedlo (viz Červenohorské sedlo (fotoblog)), takže, kdo má rád serpentýny, přijde si na své. Právě z těchto červenohorských serpentýn si pamatuji jeden zajímavý zážitek. Tehdy jsme také takhle jeli autobusem a najednou řidič zpomalil a každou chvíli se podíval nahoru do strání. V tom najednou zastavil a vyšel ven. My v autobuse jsme koukali, co že se děje. Řidič šel do lesa a během chvíle z něj přinesl asi třiceticentimetrový hřib. Takže jsme mu nakonec v autobuse všichni zatleskali. Od těch dob se to tu však hodně změnilo. Silnice se zrekonstruovala, a to místo, kde tehdy šel náš autobusák houbařit, bych už asi nenašel. A tak jsem vystoupil v Koutech nad Desnou u nádraží, kde je také konečná vlaku na trati ze Šumperku. V těchto místech je to pořád stejné. Nádraží stojí a stojí dokonce i ten domek, kde jsme tenkrát byli ubytovaní. Akorát je tam napsáno „na prodej“.

Ale jinak se to tu hodně změnilo. Z pošty, kam jsme si tehdy chodili kupovat noviny, je prodejna a půjčovna sportovního náčiní (lyže, kola, inlinebrusle apod.). To proto, že od té doby v Koutech na Desnou vznikl skiareál se sjezdovkami, vleky a dokonce s lanovkou. A tak jsem popošel ještě asi půl kilometru ve směru na Červenohorské sedlo a dorazil jsem do skiareálu. U lanovky jsem si chtěl zakoupit lístek, jenomže mi řekli, že musím zpět dolů do informačního centra skiareálu. A jedině tam lze koupit lístek na lanovku.

Lanovka naštěstí jezdí každých čtvrt hodiny, takže jsem byl v pohodě a mohl jsem ještě navštívit zdejší expozici „Koutecký les“ s vyřezávanými sochami a zátišími. Jsou zde například uhlíři, železniční zátiší, chaloupka ježibaby a další. A tak jsem si koupil lístek a vyrazil k lanovce.     

Lanovka na Medvědí horu je dva kilometry dlouhá a půlkilometrové převýšení zdolá za sedm minut. Otevřena byla v prosinci 2010, jako součást zdejšího skiareálu. A teď v létě se jí dají v pohodě přepravit i jízdní kola

Když jsem byl nahoře, měl jsem dvě možnosti. Buď sednout na kyvadlový autobus, který by mne dovezl až k horní nádrži. Ale tak líný turista přeci nejsem, a tak jsem přešel na červenou turistickou značku, protože odtud je to k horní nádrži jen asi 2 kilometry.

Dlouhé stráně není jen vodní přečerpávací elektrárna, ale i větrná. A tak jsem nejprve prošel kolem několika větrníků.

Toto je Tetřeví chata. Je to lovecká chata. Bohužel žádné občerstvení se zde zakoupit nedá.

A tak jsem stoupal k horní nádrži. Cestou jsem si ještě udělal pár fotografií okolních hor (viz Jesenická panorámata), a také potkával několik rodin s dětmi. A přitom jsem si říkal, jak je dobře, že jsou vedeny k horské turistice.

Konečně jsem dorazil k horní nádrži, do nadmořské výšky 1350 metrů nad mořem. Než jsem přišel k nádrži, potkal skupinu nějakých radiových nadšenců nejrůznějších národností, jak zde měli postavené antény a něco s nimi zkoušeli. A pak jsem to viděl. Stavbu, která nemá obdobu široko daleko.

To co tady vzniklo, ovlivnilo profil zdejších hor navždy. Když jsem to viděl, neubránil jsem se a musel jsem o této stavbě udělat takovou netypickou fotoreportáž s názvem  „Dlouhé stráně – netradiční reportáž z budoucnosti“. To protože takto změněná krajina tu po nás zůstane už navždy. A je docela možné, jestli tu na naší planetě bude někdo po nás, bude pro něho jednou původ této stavby stejně záhadný jako jsou třeba pro nás pyramidy v Gíze , Teotihuacanu, rozvaliny v Puma Punku či megalitické stavby v Evropě. V době stavby této elektrárny, což je od roku 1978 do roku 1996 byl zdejší vrchol v délce tři čtvrtě kilometru seříznut do roviny a navíc v něm byla zbudována nádrž hluboká 26 metrů. Takže vypadá jako sopečný kráter. Její celková plocha je 15,4 hektarů. Další části elektrárny se nalézají v podzemí kolem obou nádrží. Tady mimo jiné vede 8,5 kilometrů chodeb a mohutné podzemní prostory o velikosti 87,5 ×25,5×50 m nebo 115×16×21,7 m.

To vše působí tak giganticky, že je to až úžasný. Bohužel prohlídku podzemních prostorů si může člověk obědvat pouze předem, a tak jsem musel tuto část výletu oželit. Celou horní nádrž jsem si prošel kolem dokola a pořizoval fotografie, z nichž některé jsem opět umístil do fotoblogu „Dlouhé stráně – netradiční reportáž z budoucnosti“.

Pod hrází se nalézá srub, kde se konečně dá koupit něco k jídlu. Sice tu neměli žádné hlavní jídlo, alespoň se tu dá koupit jídlo typu klobásy nebo hamburgru. Ovšem pak mě ještě čekal asi patnáctikilometrový sestup zpět do Koutů, který hlavně vede kolem spodní nádrže.

A tak sestupuji po zdejších asfaltkách, kolem mne jezdí lidé na kolech. Dokonce je to tady vedeno, jako inline trasa. Já osobně se považuji za celkem slušného bruslaře (viz moje rubrika „Inline bruslení“), ale mám rád takové trasy, které vedou spíše po rovině, a to se zde zrovna nenalézá. Asi také právě proto jsem tu zrovna žádného inline bruslaře nepotkal. A tak jsem sestoupil až k turistickému srubu na rozcestí, kde se dá například schovat před nepřízní počasí. A od něj jsem pokračoval dál.

Cesta se pak kroutí serpentinami po zdejších svazích. U jednoho vchodu do podzemních prostor vodní elektrárny jsem potkal rodinku turistů, a tak jsme si navzájem řekli, jak je to ještě asi daleko. Dokonce mne tu překvapil seshora řítící se cyklista, kterému jsem naštěstí stačil včas uhnout. A pokračoval jsem dál.

Cestu lemují skalnaté svahy

A také potůček s vodopády.  

A v jednom místě jsem pak zahlédl spodní nádrž v celé své kráse.

A tak jsem se konečně dostal až k říčce Desné, která odtud teče do spodní nádrže Dlouhých strání.

Spodní nádrž ve zdejším údolí je, co se týká objemu i plochu, větší než ta horní. Má plochu 16,3 hektarů. Právě odtud se přečerpává voda do horní nádrže a z ní se pak  spouští voda zpět, čímž díky dvou turbínám (mimochodem největším vodním turbínám v Evropě) může vzniknout výkon až 650 MW.

Opět jsem si ji samozřejmě vyfotil a některé z fotek jsem přidal do již zmíněného fotoblogu „Dlouhé stráně – netradiční reportáž z budoucnosti“. Nasvačil jsem se a pokračoval dál po modré turistické značce.

Přišel jsem na rozcestí „Pod Medvědí horou“. Podle mapy vím, že by zdejší odbočka měla vést k nějakým vodopádům. K hlavní silnici je to už asi jen kilometr. Když jsem se podíval na čas, zjistil jsem, že autobus mi jede asi až za hodinu. Co bych tam asi takhle brzo dělal? A tak i přes už tak ujitou trasu jsem se vydal doleva do kopce. Asi kilometr odtud by se měly nacházet  vodopády Borovského potoka.

Jsou tu dva nádherné několikametrové vodopády. Opravdu to stojí za to sem vystoupat a pak se prokousat tím lesíkem.  

A tak jsem se vrátil zpět dolů a postupně pokračoval až k hlavní silnici, kde je autobusová zastávka. Počkal jsem na autobus do Jeseníku a pak zpět do kempu u Bobrovníku. V nohách mám přes dvacet kilometrů horské túry a tak jsem nadšen. Viděl jsem přečerpávací vodní elektrárnu Dlouhé stráně, která při mé poslední návštěvě Jeseníků ještě nebyla dokončena. A tak jsem rád. Druhý den mně čeká poslední zdejší výlet, ale o tom až zase někdy jindy.

Použité zdroje:

Wikipedie, místní informační tabule, odkazy použité v článku 

použitá mapa: www.mapy.cz

foto: Libor Čermák

 

Související reportáže z dalších letošních výletů:

62: Pěší túra kolem Rejvízu

61. Horská túra z Pradědu na Červenohorské sedlo

60. Pěšky z Lipové do Jeseníka

59: Pěší výlet podél Sázavy

58: Na inline bruslích z Nymburka do Libice

57: Pěší túra kolem Úštěku

56. Na kole podél Labe

55. Pěšky z Kbel do Staré Boleslavi

54: I moje cesta na Okoř byla jako žádná ze sta

53: Inlajnový výlet okolo Tróji do Stromovky

52: Ze Žebráku po magických místech Berounska

51: Pěšky kolem Jílového

50. Pěší túra do Kolína

49: Pěší túra po Křivoklátsku

dovolená 2013 - Jeseníky

Autor: Libor Čermák | čtvrtek 5.9.2013 10:37 | karma článku: 20,02 | přečteno: 1293x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,50 | Přečteno: 147x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 186x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza

Libor Čermák

Proč jsem přestal fandit politickým ideologiím

A to nejen nějakým těm mnou vybraným, čím bych se stal antiixxxistou, ale všem. Schválně, už jste se někdy zkusili zamyslet nad tím, co že vlastně mají všechny politické ideologie současnosti společného?

10.2.2023 v 7:20 | Karma: 26,09 | Přečteno: 599x | Politika

Libor Čermák

Vzhůru do Nového Mexika

Sci-fi western "Cesta za tajemnou čelenkou" naše přátele zavede do Nového Mexika, které musí procestovat celé až téměř na sever. A i tam zažijí mnoho tajuplných až záhadných dobrodružství.

4.2.2023 v 7:07 | Karma: 7,11 | Přečteno: 152x | Poezie a próza

Libor Čermák

Vytušil J. Verne i Bermudský trojúhelník?

O spisovateli J. Vernovi se říká, že ve svých knihách napsaných v 19. století předpověděl celou řadu vynálezů běžně používaných až ve stoletím 20. A tak bych se dnes zamyslel nad jeho příběhem Vynález zkázy.

15.1.2023 v 8:24 | Karma: 17,06 | Přečteno: 390x | Věda

Libor Čermák

Jak to, že jsi tam neudělal žádné postavy tmavé pleti?

Nedávno jsem pro děti z mých kroužků udělal deskovou hru. Doplnil jsem ji i figurkami. Co mne ale během hry zaskočilo, byla poznámka jednoho dítěte. „Libore, proč jsi tam neudělal žádného černocha? To jsi rasista?"

13.1.2023 v 9:53 | Karma: 38,72 | Přečteno: 1200x | Společnost

Libor Čermák

Kandidáty pražské kavárny vždy jen přecházím a nevolím

Vždy, když jsou nějaké volby, tak ty kandidáty, které kandidují nebo je podporují strany tzv. pražské kavárny, tak je vždy přejdu a nevolím je. Jedním z důvodů je například to, jaký mají postoj k otázce tzv. "pravdy a hodnot."

12.1.2023 v 10:23 | Karma: 36,53 | Přečteno: 1183x | Politika

Libor Čermák

Legenda o Manitouovi a jeho pomocnících

Dnes začíná můj nový seriál ze žánru sci-fi western. „Cesta za tajemnou čelenkou“, kde se budete setkávat s mladým kovbojem Tomem a jeho indiánským kamarádem Tokakuou. A nejen s nimi, ale i se záhadnými a tajuplnými úkazy.

1.1.2023 v 11:51 | Karma: 7,07 | Přečteno: 213x | Poezie a próza

Libor Čermák

Letní Vánoce Páti a Zláti

Dnes na Štědrý den bych sem dal další vánoční pokračování mého cyklisticko - cestovatelského seriálu pro děti a mládež "Páťa a kolo Zláťa". Tentokrát se vydáme do Orlických hor do dělostřeleckých pevností a k pohyblivému betlému.

24.12.2022 v 6:24 | Karma: 10,02 | Přečteno: 131x | Cestování

Libor Čermák

Zásadně vyjmenovávám třináct planet sluneční soustavy. Propadl bych také u dětí?

To byla zase aféra. Jeden z kandidátů na prezidenta před dětmi špatně vyjmenoval planety sluneční soustavy. Kdyby se ale zeptali mně, já bych jim planet vyjmenoval rovnou třináct. A je mi jedno, zda se jim to bude líbit nebo ne.

20.12.2022 v 6:20 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1186x | Společnost

Libor Čermák

Záhadné tajemství českých vulkánů

Komorní hůrka, Říp, Bezděz, Zebín a další. To jsou místa, která spojují dvě věci. Jednak to jsou hory sopečného původu a pak se k nim vážou lidové pověsti, které odkazují na skutečný původ těchto hor a předhonily tak i vědce.

6.12.2022 v 9:45 | Karma: 16,37 | Přečteno: 537x | Věda

Libor Čermák

Používal někdo v dávnověku podobné zeměpisné souřadnice jako my?

Zajímavost, která mě v poslední době fascinuje, se nazývá 50. rovnoběžka. U nás v Česku na ni můžeme vysledovat velmi zajímavé archeologické lokality, které se navíc nalézají poblíž křížení s významnými poledníky. Co to?

1.10.2022 v 10:36 | Karma: 22,77 | Přečteno: 1631x | Věda

Libor Čermák

Páťa a Zláťa ve Foglarově ráji Sluneční zátoky

Dnes bych pokračoval se svým seriálem "Páťa a kolo Zláťa". Teď bude naše přátelé čekat folglarovské dobrodružství u Sázavy v okolí Ledče nad Sázavou. Co tam asi vše zažijí?

22.9.2022 v 9:45 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Poezie a próza

Libor Čermák

Prezidentský kandidát: "Chci bojovat proti populismu". Já: "Takže vlastně proti lidem?"

Každou chvíli mi na FB vyběhne placená propagace nějakého prezidentského kandidáta, který se chce stavět proti tzv. populismu. A co si mám o takovém kandidátovi, který se bije do hrudi, že bude bojovat s populismem, myslet?

20.8.2022 v 16:25 | Karma: 31,16 | Přečteno: 701x | Politika

Libor Čermák

Cesta do okolí Miličína za Foglarem a záhadami

Dnes bych vám chtěl vyprávět o své cestě na Českou Sibiř, kde jsem navštívil bývalé tábořiště Pražské Dvojky a město Miličín, kterému se přezdívá český Roswell, neboť se k němu váže mnoho záhad, včetně pozorování UFO.

16.8.2022 v 11:04 | Karma: 17,30 | Přečteno: 537x | Cestování

Libor Čermák

Z politického slovníku bych rád zrušil slovo "Elita"

To proto, že pojem "elita" zkrátka a dobře vyvolává pocit nadřazenosti někoho nad někým. A já jsem na jakékoliv nadřazenecké ideologie byl vždy velmi alergický.

14.8.2022 v 8:13 | Karma: 23,66 | Přečteno: 448x | Politika

Libor Čermák

Nad naším městem bylo pozorováno UFO

Událost, o které chci psát se stala před necelým měsícem, lidé tu pozorovali letět cosi, o čem nevěděli, co to je. Své pozorování dali na FB. Ale, jak se k tomu postavili někteří další jedinci, nad tím lze jen rozum stát.

12.8.2022 v 7:38 | Karma: 16,93 | Přečteno: 617x | Věda
  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám