Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krajem kolem Foglarovy Sluneční zátoky

Jakým pak bych to byl pátračem po trampské historii, kdybych si i já občas nejel někam za trampovat. A tak jsem si zabalil batoh, stan, spacák a karimatku a vydal jsem se na několik dní k Sázavě. A to na Stvořidla.

Samozřejmě, že jsem tam jel vlakem. Autem jezdí tábořit dle mého názoru většinou mastňáci a mezi ty se řadit, to by byla ostuda. A navíc cesta „Posázavským Pacifikem“, je to, co k táboření na Sázavě neodmyslitelně patří. Malebné zákruty Zlaté řeky, chatové osady, kempy, dětské tábory, tunely, hrady, to vše se dá spatřit cestou motoráčkem z Červan do Světlé nad Sázavou. Když jsme přijeli na Stvořidla, přešel jsem zdejší lanový most přes Sázavu a ubytoval jsem se ve zdejším kempu.

 

Druhý den na mne čekala první z mých naplánovaných pěších túr. Můj cíl byl jasný. Nedaleká Ledeč nad Sázavou a okolí. Cestou se však musím ještě určitě zastavit ve Sluneční zátoce, louce, kam jezdíval tábořit se svým oddílem Jestřáb, tedy přední osobnost českého skautingu a literatury, známější spíše pod občanským jménem Jaroslav Foglar.

Vlastně i samotná Stvořidla jsou z hlediska trampské historie zajímavé. Nejen, že tu řeku zdobí řada větších i menších balvanů, které zde vytvářejí nádherné peřeje. Ale jak jsem se dozvěděl v Ledečských novinách, tak právě zde měla svůj osadní kemp i trampská osada Havaj, která vznikla z dřívější dívčí trampské osady Albatros, založené roku 1957v Ledči nad Sázavou. (Perla Posázaví a trampové - IV.)

A tak jsem se vydal směr Ledeč nad Sázavou. Opustil jsem kemp a prošel zdejší chatovou osadou, kde jsem přešel lávku přes Koutecký potok. A zde u lávky stojí informační tabule. Když jsem ji zdálky spatřil, nejprve jsem si myslel, že na ní bude asi zmíněno něco o historii zdejších osady. Avšak to, co tam bylo, mne docela mile překvapilo. Zdejší potok, který od Foglarova oddílu dostal přívlastek „Zlatonosný“,  totiž posloužil jako dějiště šestého úseku celotáborové etapové hry „Alvarez“. Chlapci měli za úkol nalézt v jeho peřejích kovové pouzdro se zprávou o dalším postupu hry. Úkol to byl docela těžký, a tak v něm nevyhrála ta hlídka, která vycházela z logické úvahy, ale ta, které pomohla čistá náhoda.

Jak je vidět skauti si toto místo oblíbili, protože hned za chatami se nalézá louka, o které jsem se v kempu dozvěděl, že se jedná o skautské tábořiště.

A tak jsem šel dál, do kopce po červené. Když jsem přišel na rozcestí „U nemocnice V Háji“, odbočil jsem na žlutou, která vede přímo do Sluneční zátoky. Sestoupil jsem dolů podél jistého rekreačního zařízení a zanedlouho jsem se ocitl na tomto kultovním místě všech foglarovců. Na této louce pořádal Jestřábův oddíl „Pražská dvojka“ své letní tábory. Začali sem jezdit v roce 1925, a to až do roku 1945. I dnes je to nádherná louka, kterou řeka Sázava obtéká velkým obloukem. Kdo zná knížku Hoši od bobří řeky, ví, že v ní Foglar popisuje Sluneční zátoku, jako místo téměř odlehlé civilizaci.

Tehdy tu v okolí na rozdíl od dnešní doby nestály žádné stavby, ale o vyloženě liduprázdnou oblast se nejednalo. Vždyť hned na protějším břehu jezdil vlak. Ostatně také žlutá turistická značka vede k nedalekému mostu a pak přímo k nádraží. Ale nejspíš tady musely být nádherné tábory. U řeky a uprostřed přírody. není divu, že Jestřáb na ně ve svých knížkách rád vzpomíná. Však tu má také zhotovenou kamennou mohylu s pamětní deskou. A tak se postupně loučím se Sluneční zátokou a pokračuji dále ve směru Ledeč nad Sázavou.

Podél Sázavy a lomů se tak dostávám do svého dalšího cíle. Když přijdu do Ledče, nejprve zjišťuji, že se zde zrovna koná závod motocyklů zvaný Melechovský okruh. Bohužel na to, abych se mu mohl více věnovat, nemám tolik času, a tak si zde udělám pár fotografií a vyrážím na hrad.

První písemné památky o zdejším hradě pocházejí z roku 1181, kdy ho vlastní vladyka Zikmund z Ledče. Vladykové z Ledče zde sídlili až do roku 1440, kdy hrad převzali Ledečtí z Říčan a Meziříčtí z Lomnice. Pak se zde postupně střídají majitelé, a to včetně Marie Terezie, až ho v roce 1919 převzal stát. Dnes je na hradě Městské muzeum, jinak, jak jsem si zde všiml, že tu probíhají i stavební opravy. Udělal jsem si tu opět i několik fotografií. Zde bych chtěl ještě podotknout že zvláštní fotogenickou scénu mu dodává jak řeka, která teče pod ním, tak železnice Posázavského Pacifiku, která zde vede hned pod hradbami.

Když jsem se naobědval, čekala mne další etapa mé dnešní túry. Naplánoval jsem si ještě jeden hrad, teda zříceninu. Hrad Chřenovice se odtud nalézá asi 5 kilometrů, ale nejdřív se musí po červené turistické značce vystoupat do vesničky Obrvaň, kde se nalézá malebná kaplička.

Pak se musí opět sestoupat až dolů k trati, kterou trasa na jednom z úseku takřka kopíruje. A tak, když tu jde někdo s dětmi, musí si dát zvlášť pozor. Konečně jsem se dostal až k rozcestí – Chřenovice, Podhradí, odkud je to na hrad skutečně coby kamenem dohodil. Ovšem, zde došlo k dalšímu překvapení. Romantika zdejší skalní zříceniny, jak je to obvyklé zřejmě působí i na trampy, a tak tu přímo pod hradem při potoku Jistebnici vznikla menší trampská osada. Jak jsem zjistil, zvolila si i typický název inspirující se divokým západem, tedy spíše zlatou horečkou, a to Klondajk.

Samotný hrad pochází ze 13. století. Založil ho roku 1280 Léva z Janovic, jako strážní hrad nad soutokem Sázavou a Jestřebnicí. I zde se později vystřídalo několik majitelů, jako například rytíři z Chřenovic, kutnohorský měšťan Kunrád Náz nebo páni z Říčan. Ovšem roku 1545 už byl zmiňován jako pustý. Dosud se zachovala pouze válcová věž a několik zbytků hradeb a příkopu.

Tak jsem se dostal až sem a nyní je třeba se vrátit nějak zpět. Ale protože já, když to není vyloženě nutné, tak se snažím vracet pokud možno nějak jinudy. Přešel jsem lanový most přes Sázavu a vydal se po druhém břehu řeky. Zde totiž vede Posázavská cyklotrasa (č. 19.) Nejprve jsem tak prošel obec Sechov, v Ledči nad Sázavou jsem dokoupil zásoby a nakonec dorazil zpět do kempu.

Docela se i těším na další noc ve stanu, protože jak jsem zjistil, kousek ode mne se utábořili účastníci nějakého vodáckého putovního tábora. Tak třeba zazní i pár nějakých tónů trampských písní na kytaru. A protože je pěkně, určitě také bude v noci jasná obloha a nádherně půjdou vidět i jednotlivá souhvězdí (viz Interaktviní mapa severní hvězdné oblohy). Už se těším.

Zdroj: odkazy uvedené v textu, wikipedie, místní informační tabule

Zapletal M.: Záhady Jaroslava Foglara, Knižní klub, Praha, 2007

Související články a reportáže z autorova putování po historii českého trampingu:

Na kole Prokopským údolím po stopách Jaroslava Foglara

13: Pěší túra po Jevansku, málo známém kraji trampů

12: Putování po trampských Brdech

11: Radotínským údolím za trempy i megality

10. Český tramping to nikdy neměl moc jednoduché…

9. Z Černošic do Černolic

8. Z Bojovského údolí přes Remagen do Zlatého kaňonu

7. Za trampy na pravém břehu Svatojánských proudů

6. Ladovým krajem na běžkách

5. Králičím údolím za trampským duchem Hagenem

4. Trampskou stopou po Českém Krasu

3. Zlatým kaňonem kolem Zlaté řeky

2. Po stopách trampů po Hadí řece k Askaloně

1. Svatojánské proudy – kolébka českého trampingu

TRAMPSKÝ SPECIÁL S MAPOU OSAD

Příběh jízdního kola

Poselství táborového ohně

Turistika – jeden z nejpřirozenějších sportů pro člověka

Rubrika: tábornictví a turistika

Autor: Libor Čermák | sobota 28.8.2010 16:30 | karma článku: 23,26 | přečteno: 4357x
  • Další články autora

Libor Čermák

Ve srubu pod skálou

Po zázračném osvobození z indiánského zajetí se naši přátelé dostávají do srubu trapera Donalda, kde je jednak čeká odpočinek s idylkou, ale také se dozvědí jedno velké překvapení.

28.10.2023 v 7:46 | Karma: 8,50 | Přečteno: 147x | Poezie a próza

Libor Čermák

Zázračné vysvobození z indiánského zajetí

Cesta našich přátel za tajemnou čelenkou pokračuje přes Brazelovu farmu, kde si budou vyprávět staré indiánské legendy. Nakonec ale padnou do indiánského zajetí. Ale i zde najdou spojence, který jim spolu s Manitouem pomůže.

12.8.2023 v 7:50 | Karma: 7,58 | Přečteno: 230x | Poezie a próza

Libor Čermák

Indián v Roswellu

Naši čtyři přátelé Tom, Jack, Dan a indiánských hoch Tokakua se ukryli ve vesnici Apačů. Proč? Když byly u petroglyfů Tří řek, všimli si, že je pronásledují čtyři banditi ze strýcova gangu. Morgan, Hill, Smith a Dark.

17.6.2023 v 10:23 | Karma: 6,39 | Přečteno: 177x | Poezie a próza

Libor Čermák

Tajuplnosti indiánských souhvězdí

Ve scifi westernu "Putování za tajemnou čelenkou" teď naše bandity pronásledované hrdiny převede sám velký Manitou přes hory a dostanou se tak do apačské vesnice, kde mimo jiné budou rozjímat nad indiánském pojetí hvězdné oblohy.

29.4.2023 v 13:34 | Karma: 8,77 | Přečteno: 186x | Poezie a próza

Libor Čermák

U Petroglyfů Tří řek

Dnes vás hrdinové mého seriálu přivedou na málo známé posvátné místo severoamerických indiánů, které je jistě zajímavé i z hlediska záhad a archeoastronautiky. K Petroglyfům Tří řek v Novém Mexiku.

5.3.2023 v 7:47 | Karma: 9,88 | Přečteno: 202x | Poezie a próza

Libor Čermák

Proč jsem přestal fandit politickým ideologiím

A to nejen nějakým těm mnou vybraným, čím bych se stal antiixxxistou, ale všem. Schválně, už jste se někdy zkusili zamyslet nad tím, co že vlastně mají všechny politické ideologie současnosti společného?

10.2.2023 v 7:20 | Karma: 26,09 | Přečteno: 599x | Politika

Libor Čermák

Vzhůru do Nového Mexika

Sci-fi western "Cesta za tajemnou čelenkou" naše přátele zavede do Nového Mexika, které musí procestovat celé až téměř na sever. A i tam zažijí mnoho tajuplných až záhadných dobrodružství.

4.2.2023 v 7:07 | Karma: 7,11 | Přečteno: 152x | Poezie a próza

Libor Čermák

Vytušil J. Verne i Bermudský trojúhelník?

O spisovateli J. Vernovi se říká, že ve svých knihách napsaných v 19. století předpověděl celou řadu vynálezů běžně používaných až ve stoletím 20. A tak bych se dnes zamyslel nad jeho příběhem Vynález zkázy.

15.1.2023 v 8:24 | Karma: 17,06 | Přečteno: 390x | Věda

Libor Čermák

Jak to, že jsi tam neudělal žádné postavy tmavé pleti?

Nedávno jsem pro děti z mých kroužků udělal deskovou hru. Doplnil jsem ji i figurkami. Co mne ale během hry zaskočilo, byla poznámka jednoho dítěte. „Libore, proč jsi tam neudělal žádného černocha? To jsi rasista?"

13.1.2023 v 9:53 | Karma: 38,72 | Přečteno: 1200x | Společnost

Libor Čermák

Kandidáty pražské kavárny vždy jen přecházím a nevolím

Vždy, když jsou nějaké volby, tak ty kandidáty, které kandidují nebo je podporují strany tzv. pražské kavárny, tak je vždy přejdu a nevolím je. Jedním z důvodů je například to, jaký mají postoj k otázce tzv. "pravdy a hodnot."

12.1.2023 v 10:23 | Karma: 36,53 | Přečteno: 1183x | Politika

Libor Čermák

Legenda o Manitouovi a jeho pomocnících

Dnes začíná můj nový seriál ze žánru sci-fi western. „Cesta za tajemnou čelenkou“, kde se budete setkávat s mladým kovbojem Tomem a jeho indiánským kamarádem Tokakuou. A nejen s nimi, ale i se záhadnými a tajuplnými úkazy.

1.1.2023 v 11:51 | Karma: 7,07 | Přečteno: 213x | Poezie a próza

Libor Čermák

Letní Vánoce Páti a Zláti

Dnes na Štědrý den bych sem dal další vánoční pokračování mého cyklisticko - cestovatelského seriálu pro děti a mládež "Páťa a kolo Zláťa". Tentokrát se vydáme do Orlických hor do dělostřeleckých pevností a k pohyblivému betlému.

24.12.2022 v 6:24 | Karma: 10,02 | Přečteno: 131x | Cestování

Libor Čermák

Zásadně vyjmenovávám třináct planet sluneční soustavy. Propadl bych také u dětí?

To byla zase aféra. Jeden z kandidátů na prezidenta před dětmi špatně vyjmenoval planety sluneční soustavy. Kdyby se ale zeptali mně, já bych jim planet vyjmenoval rovnou třináct. A je mi jedno, zda se jim to bude líbit nebo ne.

20.12.2022 v 6:20 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1186x | Společnost

Libor Čermák

Záhadné tajemství českých vulkánů

Komorní hůrka, Říp, Bezděz, Zebín a další. To jsou místa, která spojují dvě věci. Jednak to jsou hory sopečného původu a pak se k nim vážou lidové pověsti, které odkazují na skutečný původ těchto hor a předhonily tak i vědce.

6.12.2022 v 9:45 | Karma: 16,37 | Přečteno: 537x | Věda

Libor Čermák

Používal někdo v dávnověku podobné zeměpisné souřadnice jako my?

Zajímavost, která mě v poslední době fascinuje, se nazývá 50. rovnoběžka. U nás v Česku na ni můžeme vysledovat velmi zajímavé archeologické lokality, které se navíc nalézají poblíž křížení s významnými poledníky. Co to?

1.10.2022 v 10:36 | Karma: 22,77 | Přečteno: 1631x | Věda

Libor Čermák

Páťa a Zláťa ve Foglarově ráji Sluneční zátoky

Dnes bych pokračoval se svým seriálem "Páťa a kolo Zláťa". Teď bude naše přátelé čekat folglarovské dobrodružství u Sázavy v okolí Ledče nad Sázavou. Co tam asi vše zažijí?

22.9.2022 v 9:45 | Karma: 10,37 | Přečteno: 234x | Poezie a próza

Libor Čermák

Prezidentský kandidát: "Chci bojovat proti populismu". Já: "Takže vlastně proti lidem?"

Každou chvíli mi na FB vyběhne placená propagace nějakého prezidentského kandidáta, který se chce stavět proti tzv. populismu. A co si mám o takovém kandidátovi, který se bije do hrudi, že bude bojovat s populismem, myslet?

20.8.2022 v 16:25 | Karma: 31,16 | Přečteno: 701x | Politika

Libor Čermák

Cesta do okolí Miličína za Foglarem a záhadami

Dnes bych vám chtěl vyprávět o své cestě na Českou Sibiř, kde jsem navštívil bývalé tábořiště Pražské Dvojky a město Miličín, kterému se přezdívá český Roswell, neboť se k němu váže mnoho záhad, včetně pozorování UFO.

16.8.2022 v 11:04 | Karma: 17,30 | Přečteno: 537x | Cestování

Libor Čermák

Z politického slovníku bych rád zrušil slovo "Elita"

To proto, že pojem "elita" zkrátka a dobře vyvolává pocit nadřazenosti někoho nad někým. A já jsem na jakékoliv nadřazenecké ideologie byl vždy velmi alergický.

14.8.2022 v 8:13 | Karma: 23,66 | Přečteno: 448x | Politika

Libor Čermák

Nad naším městem bylo pozorováno UFO

Událost, o které chci psát se stala před necelým měsícem, lidé tu pozorovali letět cosi, o čem nevěděli, co to je. Své pozorování dali na FB. Ale, jak se k tomu postavili někteří další jedinci, nad tím lze jen rozum stát.

12.8.2022 v 7:38 | Karma: 16,93 | Přečteno: 617x | Věda
  • Počet článků 2384
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1899x
Věnuji se mnoho aktivitám. Vedu dětské kroužky, (např. turistický oddíl, deskové hry a hlavolamy, modelář, apod). Mnoho let se také zabývám různými záhadami a vesmírem. Také mne zajímá historie, zajímavá místa, turistika, tvorba křížovek do časopisů a mnoho dalšího. Nechci se také smířit s tím, že by pozemský život měl být ve vesmíru něčím ojedinělým.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Co právě poslouchám